دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

درگذشت مردی که موسیقی کلاسیک را به میان زاغه‌نشین‌ها برد

خوزه آبرئو بنیانگذار گروه موسیقی «ال‌سیستما» در ۷۸ سالگی درگذشت.
کد خبر : 269581

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری آنا، خوزه آبرئو رهبر ارکستر و موسیقیدان ونزوئلایی به خاطر ترویج موسیقی رایگان در میان زاغه‌نشین‌ها و فرودستان شهرت دارد.


دولت ونزوئلا به دلیل درگذشت این رهبر ارکستر سه روز عزای عمومی اعلام کرده است.


آبرئو برنامه خود را در سال ۱۹۷۵ آغاز کرد. گوستاو دودامل رهبر معروف ارکستر وئزوئلایی از جمله شاگردان اوست. دودامل که اکنون مدیر ارکستر سمفونی لس‌آنجلس است در توئیتی به استاد خود پدر ال‌سیستما ادای احترام کرد.


آبرئو ۷ می ۱۹۳۹ در شهر والرا در استان تروخیلای ونزوئلا به دنیا آمد. خانواده او اهل موسیقی بودند و پدربزرگش یک گروه موسیقی در ایتالیا به راه انداخت. مادرش پیانو و پدرش گیتار می‌نواخت. او پیگیر تعلیم موسیقی بود اما به‌ دلیل کمک به خانواده‌اش به کاراکاس پایتخت ونزوئلا رفت تا در رشته اقتصاد تحصیل کند. بعدها به‌عنوان اقتصاددان در دولت مشغول به کار و در دهه ۱۹۶۰ نماینده مجلس شد.


او در سال ۱۹۷۵ ال‌سیستما را در گاراجی با ۱۱ نوازنده بنیاد نهاد. این آهنگساز در این زمینه گفته بود: آنها آنقدر مصمم و شورمند بودند که از همان اول دریافتم موفقیت ما تضمین شده است.


این گروه موسیقی توسعه پیدا کرد و تبدیل به یک گروه کر ۳۰۰ نفره شد.


یکی از برنامه‌های ال‌سیستما مبارزه با فقر از طریق موسیقی بوده است. این گروه موسیقی با تعلیم موسیقی کلاسیک رایگان در مناطق فقیرنشین ونزوئلا تلاش کرده است با محرومیت مبارزه کند.


کودکان از سن سه سالگی در کلاس‌های آزاد که عصرها تشکیل می‌شود، آموزش می‌بینند.


آبرئو چند سال پیش به خبرگزاری فرانسه گفته بود: بچه‌‎هایی هستند که در معرض خشونت و مواد مخدرند. اینکه بچه‌ای در گروه موسیقی بنشیند و بنوازد در حالیکه می‌توانسته در گوشه‌ای ماریجوانا بکشد، یعنی یک دستاورد بزرگ.


هوگو چاوز رئیس‌جمهور پیشین دولت ونزوئلا از حامیان ال‌سیستما بود.


این گروه موسیقی از موفق‌ترین برنامه‌های اجتماعی ونزوئلا بوده است.


منبع: مهر


انتهای پیام/

برچسب ها: درگذشت
ارسال نظر
هلدینگ شایسته