پیکهای نوروزی جریانی فرسایشی داشت
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیمزاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع جایگزینهای تکلیف شب و پیک نوروزی درباره سرانه مطالعه در ایران گفت: متولی اعلام سرانه مطالعه و پیمایشهایی از این دست به وزارت فرهنگ و ارشاد باز میگردد. باید روی افزایش سرانه مطالعه در جمعیت کودک و نوجوان بیشتر کار کنیم.
وی افزود: پیکهای نوروزی نقشی در تعمیق یادگیری نداشت. تجارب زیستی ما نشان میداد پیک نوروزی تبدیل به یک روند فرسایشی شده است. امسال تصمیم گرفتیم جایگزینی مناسب با هدف تربیتی برای آن داشته باشیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه موضوع پیکهای نوروزی به سالهای قبل برمیگردد، بیان کرد: پیکهای نوروزی از توزیع یکسان سراسری در سطح کشور شروع شد، سپس به استان، مناطق و مدارس رسید. اما چالش این بود که در کلاسهای پرجمعیت و چند پایه معلمان ما فرصت نداشتند و تکلیف سنگین به بچهها داده میشد که در برخی مواقع نیز بزرگترها آن را انجام میدادند.
حکیمزاده ادامه داد: امسال داستان گویی، داستان خوانی و داستان نویسی جایگزین پیکها شد و دانشآموزان از بین این سه فعالیت میتوانند انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه حق انتخاب با دانشآموزان است تا هر کدام از این سه فعالیت را انتخاب کنند، گفت: از خانوادهها و معلمان درخواست میکنم قدرت انتخاب بچهها را به رسمیت بشناسند. زیرا حق انتخاب داشتن کودکان برای ما مهم است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش افزود: با همکاری مرکز فناوری اطلاعات، فرمی را در سامانه همگام قرار دادیم و هر معلمی فرم کلاس خود را پر میکند تا مشخص شود هر دانشآموز کدام فعالیت را انتخاب کرده است. ما برآیند این اطلاعات را جمع آوری میکنیم که به نوعی مبنای عمل است.
حکیمزاده با تاکید بر اینکه این طرح همه مدارس را شامل میشود، اظهار کرد: هر کدام از این سه فعالیت به طور اختصاصی میتوانند مهارتهای مغفول دوران کودکی را تقویت کنند. تقویت مهارت نوشتن و بازگو کردن مطلب در داستان نویسی مد نظر ماست. دانشآموزان در داستان گویی میتوانند خلاصه داستانی را بازگو و صدای خود را ضبط کنند. مثلا میتوانند قسمتی از شاهنامه را بخوانند، یا میتوانند گزارش سفر بنویسند.
وی افزود: در واقع تقویت مهارتابراز وجود و مهارتهای گفتاری از دیگر اهداف ماست. در داستان نویسی نیز دانشآموزان با قدرت تخیل خود میتوانند داستانی بنویسند و پای صحبتها و قصههای مادربزرگ و پدربزرگ خود بنشینند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش درباره اظهاراتی مبنی بر محدود سازی ناشران از سوی وزارت آموزشوپرورش، گفت: ما حق انتخاب کودکان را به رسمیت میشناسیم و مرجعیت وزارت ارشاد را برای ممیزی کتب به رسمیت میشناسیم، همانطور که خودمان را مرجعیت تربیتی برای اتخاذ تصمیمات تربیتی داریم که نهادهای دیگر نباید به آن ورود کنند، اینکه آزمونی برگزار شود یا نه یک تصمیم تربیتی است.
وی ادامه داد: معتقدیم وزارت ارشاد هم کار خود را درست انجام میدهد و این حق را به خانوادهها میدهیم که دست به انتخاب در بازار کتاب بزنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه قرار نیست هیچ هزینهای به بچهها تحمیل کنیم یا کتابهای ناشران خاصی در مدارس توزیع شود، اظهار کرد: میخواهیم بچهها به کتابخانه بروند و از دوستانشان کتاب امانت بگیرند. ما روی عنوان خاصی تمرکز نداریم و امیدواریم اهداف اصلی تحت الشعاع قرار نگیرد.
حکیمزاده با اشاره به مصوبه جدید و موکدات وزیر آموزشوپرورش مبنی بر ممنوعیت استفاده از کتب کمک درسی، گفت: استفاده از کتب کمک آموزشی ممنوع است. حتما معلمان هم همکاری خواهند کرد. آگاه کردن خانوادهها نیز بسیار مهم است که برنامه درسی دوره ابتدایی به تنهایی برای تحقق اهداف یادگیری کفایت میکند و هیچ جزوه وکتاب کمک آموزشی لازم نیست.
وی ادامه داد: امیدواریم در سال 97 با هدایت مدیران و آگاهی و تدبیر معلمان مدارس شاهد باشیم چنین اتفاقی در مدارس نمیافتد و کتب کمک درسی توزیع نمیشود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه باید دوران کودکی را به رسمیت بشناسیم، گفت: باید تعلیم و تربیت را به عنوان علم در نظر گرفته و اجازه ندهیم ملاحظات سیاسی دخیل شود، بپذیریم که تعلیم و تربیت یک علم است. امیدوارم نمایندگان مجلس از این طرحها که یک بسته با هدف تربیتی است حمایت کنند.
حکیمزاده در پایان تاکید کرد: توقع داریم با توجه به آنکه جمعیت اصلی هدف کار فرهنگی در اختیار آموزشوپرورش است بودجههای پراکنده فرهنگی را در اختیار ما بگذارند تا بتوانیم متمرکز تر عمل کنیم.
انتهای پیام/