دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

هواپیماهایی که ماه‌هاو سال‌ها بعد پیدا شدند

پیدا کردن هواپیماها در کوه‌ها و دریاها از اقدامات بسیار سخت برای تیم‌های امداد و نجات است.
کد خبر : 262472

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، یافتن لاشه هواپیما‌ها پس از سقوط آنها در اقیانوس‌ها یا کوه‌ها یکی از مشکلاتی است که از 50 سال پیش امدادگران و کارشناسان درگیر آن هستند و هنوز در برخی از مواقع یافتن لاشه هواپیما پس از سقوط روز‌ها ماه‌ها و سال‌ها طول می‌کشد تا لاشه هواپیما سقوط کرده پیدا شود.


«ام اچ 370»؛ بزرگترین معمای هوایی جهان


4 سال پیش پرواز شماره 370 مالزی، ساعت 12:42 بامداد به وقت مالزی، کولالامپور را با 239 نفر سرنشین به مقصد پکن ترک کرد، 37 دقیقه بعد ارتباط با کابین هواپیما قطع شد و از آن زمان تاکنون هنوز این هواپیما پیدا نشده است.


از آن زمان شایعات مختلفی درباره ام اچ 370 منتشر شد، گروهی که می گفتند لاشه هواپیما را پیدا کرده‌اند تا گروهی هم می‌گفتند سقوط هواپیما را دیده‌اند اما هیچ کدام از این خبرها درباره پرواز مالزی واقعی نبود تا اینکه 508 روز پس از گم شدن هواپیما،در سواحل جزایر فرانسوی رئونیون در اقیانوس هند قطعه‌ای شبیه به بال هواپیما پیدا شد و چندی بعد کارشناسان تایید کردند که این قطعه بال یک بوئینگ 777 است.


اما این تنها مدرکی بود که در طول این مدت از بوئینگ 777 پیدا شد، از آن زمان تاحالا با وجود همکاری‌های مختلف از سوی کشورهای چین، استرالیا و مالزی هنوز این هواپیما پیدا نشده است.


سقوط در کوه‌های هیمالیای پاکستان


در 25 اوت سال 1989، هواپیمای فوکر پاکستان که شهر گیلگیت را به مقصد اسلام آباد ترک کرده بود تنها چند دقیقه بعد از پرواز این هواپیما در کوه‌های هیمالیا پاکستان سقوط کرد.


این هواپیما 54 نفر سرنشین داشت و در طی چند روز اول پس از سقوط آن ارتش پاکستان در کوه‌های هیمالیا به دنبال آن گشتند، بعد از آن گروهی خاص برای پیدا کردن هواپیمای گم شده دست به کار شد آنها تا 8هزار متری ارتفاع کوه‌ها را هم گشتند اما هیچ اثری از این هواپیما پیدا نشد، همین موضوع باعث شد گمانه‌زنی‌های درباره پرتاب موشک به این هواپیما از سوی ارتش هند انجام شد.


4 میلیون دلار برای پیدای کردن هواپیما در اندونزی


اولین روز ژانویه سال 2007، پرواز 574 هواپیمایی آدام با 102 نفر سرنشین در تنگه ماساکار سقوط کرد. لحظاتی بعد از سقوط این هواپیما اخبار حاکی از وجود لاشه آن در کوه‌های اندونزی بود به همین دلیل نیروی هوایی مسئولیت پیدا کردن لاشه این هواپیما را بر عهده گرفت.


اما یک روز بعد مشخص شد که این هواپیما در تنگه ماساکار سقوط کرده است، به همین دلیل با وجود شرایط بد آب و هوایی دولت اندونزی به کمک ناو و زیردریایی های ارتش به دنبال لاشه این هواپیما رفت. از 2هفته‌ی بعد نیروهای بریتانیا و سنگاپور هم به کمک اندونزیایی‌ها آمدند.


بعد از حدود 40 روز در روز دهم 10 فوریه و با هزینه حدود 4 میلیون دلار تکه‌های این هواپیما شدند.


یک روز زمان کافی برای یافتن هواپیما در اقیانوس اطلس


پرواز شماره‌ی 447 فرانسه در اولین روز ماه ژوئن سال 2009 با 228 نفر سرنشین ریو دو ژانیرو را به مقصد پاریس ترک کرد، اما ساعاتی بعد هواپیما به دلیل پرواز در ارتفاع‌های بالا دچار نقص فنی داشت و در اقیانوس اطلس سقوط کرد. عصر همان روز مسئولان فرانسوی تایید کردند که همه مسافران این هواپیما جان خود را از دست داده‌اند.


در روز دوم ژوئن لاشه این هواپیما توسط هواپیمایی ارتشی برزیل دیده شد و توسط ناوهای این کشور جمع‌آوری شد. البته برای پیدا کردن جسد مسافان این عملیات تا 15 روز بعد توسط 1100 نیرو و 15 هواپیمای ارتش ادامه کرد. گفتنی است در طول این عملیات‌ها جعبه سیاه هواپیما اصلا پیدا نشد تا اینکه در سال 2011 مسئولان فرانسوی آن را در انتهای اقیانوس پیدا کردند.


معجزه در کوه‌های آٰرژانتین بعد از 10 هفته


در اکتبر سال 1972 میلادی با 45 نفر مسافر در منطقه آندس آٰرژانتین سقوط کرد، دمای این منطقه منفی 35 درجه و دسترسی به آنجا بسیار سخت بود. در روز 23 دسامبر لاشه این هواپیما به همراه 16 نفر از مسافران آن پیدا شدند. در طول این مدت مسافران این هواپیما اجزای بدن افرادی که به دلیل سرما مرده بودند را می‌خوردند تا زنده بمانند. البته آنها کیسه‌ی خواب هم داشتند که به آنها کمک زیادی برای زنده ماندن کرد.


شرایط آب و هوایی آن منطقه در روز سقوط هواپیمایی طوری بود که هلیکوپترها هم قادر به پرواز به منطقه نبودند.


منبع: خبرآنلاین


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب