دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفتگوی عباسیان و عفیفه در برنامه شهر فرنگ مطرح شد؛

آینده خوبی در انتظار شبکه نمایش خانگی است

137 اُمین برنامه سینمایی «شهر فرنگ» با موضوع «شبکه نمایش خانگی؛ فرازها و فرودها» میزبان اسماعیل عفیفه عضو شورای پروانه ساخت و نمایش خانگی و محمدرضا عباسیان رییس صنف نمایش خانگی بود.
کد خبر : 251235

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از کمیته اطلاع رسانی ستاد صیانت از آثار سینمایی و سمعی و بصری، اسماعیل عفیفه عضو شورای پروانه ساخت و نمایش خانگی در پاسخ به این سوال که سال‌های 88 و 89 دوران طلایی موسسات ویدئویی بود آیا در حال حاضر هنوز شبکه نمایش خانگی داریم؟ گفت: شبکه نمایش خانگی وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده فعالیتش گسترده‌تر شود. این صنعت سابقه زیادی دارد. بخش اعظم برنامه های نمایشی و غیرنمایشی که در حال حاضر شامل فضای مجازی می‌شود، فیلم‌هایی که در قالب DVD در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود و فیلم‌هایی که قرار است به صورت VOD و اینترنتی دیده شود تولید خواهد شد.


وی افزود: پیش‌بینی می‌شود این صنعت حجم بسیار وسیعی به خودش اختصاص خواهد داد. پس نمایش خانگی وجود دارد هر چند در کشورمان این صنعت هنوز کمی نوپا است و فراز و فرودهایی داشته، اگر بخش خصوصی و دولت کمی با تدبیر بیشتر با این پدیده مواجه شود آینده خوبی برای آن شاهد خواهیم بود.


محمدرضا عباسیان رییس صنف نمایش خانگی در ادامه بیان کرد: شبکه نمایش خانگی امروز و در سال‌های اخیر نقش بسیار مهمی در اینکه بتواند محتوای مورد نیاز مصرف کننده ایرانی را به طریق خیلی آسان‌تر در اختیارش قرار دهد داشته است. امروزه در کشورمان اگر بخواهند محتوای تصویری دریافت کنند گزینه تلویزیون و شبکه های ماهواره‌ای، سالن های سینما و شبکه نمایش خانگی را دارند. وضعیت تلویزیون و شبکه های نمایش خانگی کاملا مشخص است. اتفاقی که سال‌ها در شبکه نمایش خانگی می‌افتاد و تعداد مخاطبان که از طریق این شبکه فیلم سینمایی ایرانی تماشا می‌کردند و پولی که از این شبکه نصیب سینما می‌شد به مراتب بیشتر از اکران بود. حتی امروزه که خوشبختانه با تلاش‌های صورت گرفته، پردیس‌های سینمایی و سالن‌های سینمایی متعددی راه اندازی شده عدد اکران به مبلغ قابل توجهی رسیده است اما در همین شرایط پولی که مشخصا در حوزه سینمای ایران از طریق شبکه نمایش خانگی به سینما تزریق می‌شود عدد قابل توجهی است.


وی افزود: هر ساله شبکه‌های نمایش خانگی و موسسات ویدئو رسانه حدود 30 میلیارد تومان پول پرداخت کرده‌اند و رایت فیلم‌های سینمایی ایرانی را خریداری کرده اند. با فرمولی که وجود دارد (یک سوم فروش اکران مستقیما برای تهیه کننده اثر است) تقریبا با یک عدد 100 میلیارد تومانی معادل اکران مواجه هستیم.


این تهیه‌کننده و مستندساز افزود: به لحاظ تعداد بیننده یک DVD که فروخته می‌شود حدود 10 نفر آن فیلم را تماشا می‌کنند یعنی تعداد افرادی که از طریق شبکه نمایش خانگی و DVD مجاز فیلم را می بینند به مراتب بیشتر از اکران است. در کنار فیلم سینمایی و حمایتی که شبکه نمایش خانگی یا موسسات فعال ویدئو رسانه امروز از سینمای ایران می‌کنند عنوان‌های دیگر مثل فیلم‌های خارجی، انیمیشن و سریال‌هایی که اخیرا تولید شده و مورد اقبال خوبی قرار گرفته‌اند جایگاه ویژه ای دارد. در سال 95 آماری که وجود دارد به صورت رسمی 160 میلیارد تومان پولی است که از طرف مردم برای خرید محصولات در شبکه نمایش خانگی هزینه شده است.


تهیه کننده «پس از باران» با تاکید بر اینکه تا حدودی آثار بی‌کیفیت کاهش یافته است گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نتیجه رسیده که اگر تولیدکننده‌ها رها شوند به سمت مبتذل ترین نوع سلیقه مخاطب، ممکن است در طولانی مدت شبکه نمایش خانگی لطمه بخورد.


عفیفه بیان کرد: در ایران راهکاری که بتواند مانع قاچاق آثار شود پیدا نشده، در نتیجه بسیاری از تولیدکنندگان در سال‌های اخیر با پول نازل تلاش می‌کردند اثری تولید کنند که با حداقل فروش به سوددهی برسد به همین دلیل جایی برای افزایش کیفیت نبود و نمی‌شد هنرمندان قوی‌تری را وارد این عرصه کرد. این معضل اگر حل شود با جمعیت 80 میلیونی که علاقه‌مند به سینما و فیلم دیدن هستند این صنعت سودآور خواهد بود.


این تهیه کننده با بیان اینکه اگر این صنعت سودآور باشد بدون شک بر روی کیفیت آثار تاثیر خواهد گذاشت توضیح داد: شوراهای نظارت در سال‌های اخیر دستخوش تغییر بودند، بسیار تلاش شده تا مسیر هموار شود و معقول نیست که جلوی تولید هر نوع کاری گرفته شود. در شورای پروانه ساخت باید سلیقه‌های مختلف را در نظر گرفت قرار نیست همه مردم از فیلم‌ها آموزش لازم را ببینند، فیلم باید جنبه سرگرم‌کنندگی داشته و از یک سطح کیفی هم برخوردار باشد. باید محصولات مخاطب پسند تولید کنیم و یا مسیر را طوری هموار کنیم که این آثار تولید شوند.


عفیفه ادامه داد: این مسیر را به طور ناگهانی نمی‌شود قطع کرد چراکه تعداد زیادی از افراد مشتاق، بیکار می‌شوند. از نیمه دهه 60 تاکنون بالغ بر 100 هزار نفر فارغ التحصیل دانشکده‌های فیلمسازی و مراکز فیلمسازی رسمی داریم که این‌ها باید جایی مشغول کار شوند. حوزه نمایش خانگی اگر رونق پیدا کند مکان مناسبی برای این نیروها است. نکته بسیار مهم‌تر اینکه کل هزینه این بازار از جیب مردم پرداخت می‌شود و هیچ نیازی به کمک دولت نیست.


عباسیان تصریح کرد: در شبکه نمایش خانگی سریالی به نام شهرزاد منتشر می‌شود که به لحاظ کیفیت، فنی، ارزشی، مخاطب پسندی و .... بسیار بالاتر از سریال هایی است که در سازمان صداوسیما تولید می‌شود.


مدیرعامل اسبق موسسه رسانه‌های تصویری افزود: چالش اصلی در حوزه نمایش خانگی بعد از تولید و توزیع برایش ایجاد می‌شود، در دوره جدید تلاش جدی برای مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی و هنری صورت گرفته است. امروزه در فروشگاه‌ها عناوین مجاز به همراه پروانه نمایش و نام موسسه ویدئو رسانه باید به بهترین شکل توزیع شود.


عباسیان تاکید کرد: در گذشته مشکل اصلی این بود که نسخه اورجینال یک فیلم در ویدئو کلوپ تکثیر می‌شد آن زمان می‌شد بر مردم ایراد گرفت که چرا به عنوان یک مصرف کننده کالای غیرمجاز خریداری می‌کند اما در حال حاضر دیگر مردم مقصر نیستند.


عفیفه با اشاره به اینکه در کشورهای دیگر برخورد جدی و قانونی با قاچاق کالای فرهنگی رخ می‌دهد یادآور شد: مسئولین باید عزم جدی داشته باشند، هزینه‌ای که اگر قرار است در این حوزه برای حمایت از تولیدکنندگان و توزیع کنندگان اتفاق بیفتد در درازمدت این ارزش را دارد. متاسفانه هنرمندانی که مشغول تولید سریال های پرمخاطب هستند در مرزی بین سوددهی و عدم سوددهی در حال حرکت‌اند برخی اوقات در شرایط موجود بر این باورند این سرمایه گذاری شاید ارزش نداشته باشد اما در دراز مدت سودده است.



انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب