۹۰ درصد مشکلات محیط زیست با آموزش حل میشود/ تغییر دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بان
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از محیط زیست، عیسی کلانتری در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری گفت: حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از ظرفیت تحقیقات کشور در خدمت خارجیهاست در حالیکه پتانسیلهای خوبی برای تحقیقات در کشور وجود دارد ولی از این پتانسیل بهخوبی استفاده نمیشود بهخصوص از زمانیکه اینترنت گسترده شد.
تحقیقات در حوزه محیط زیست در راستای توسعه پایدار باشد
وی با اشاره به اینکه نیاز به تحقیقات گسترده نیست، اظهارکرد: تحقیقات در حوزه محیط زیست باید در راستای توسعه پایدار باشد.
کلانتری مهمترین مشکل کشور را مساله آب ذکرکرد و گفت: یک تحقیق در مورد مسائل اجتماعی آب در کشور انجام نشده است.
اولویتهای تحقیقاتی محیط زیست کشور مشخص شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: هنوز اولویتهای تحقیقاتی در زمینه حفظ محیط زیست مشخص نیست و اولویتهای تحقیقاتی محیط زیست کشور باید از طریق برونسپاری و استفاده از ظرفیتهای درون سازمانی مشخص شود.
کلانتری افزود: محقق باید بگوید با چه روشهایی مردم را آموزش دهیم تا ۸۰ میلیون ایرانی محیط بان داشته باشیم و به محیط زیست اهمیت بدهند. مسائل اجتماعی نیز باید در تحقیقات زیست محیطی مورد توجه قرار بگیرد و منجر به بهبود محیط زیست شود.
پژوهشکده محیط زیست باید مروج پژوهشهای زیست محیطی در کشور باشد
وی با بیان اینکه پژوهشکده محیط زیست باید مروج پژوهشهای زیست محیطی در کشور باشد، گفت: در دنیا میلیاردها دلار صرف هزینههای تحقیقات محیط زیست میشود. پژوهشگران را باید تقویت کنید و پژوهشکده محیط زیست تلاش کند تحقیقاتی که نیازهای سازمان حفاظت محیط زیست است را معرفی و به عرصه زیستی کشور وارد کند.
کلانتری تصریح کرد: باید در آموزش عموم مردم سرمایهگذاری شود و نمیتوان از یک روش برای آموزشهای زیستمحیطی با توجه به قومیتها و فرهنگهای متفاوت در کشور استفاده شود.
دانش عمومی محیط زیستی و حس مشارکت بسیار پایین است
وی با اشاره به اینکه آگاهی ما از جامعه کم است، گفت: مشکل ما رفتارشناسی مردم با گیاه، خاک، پسماند، حیوان و ... است و دانش عمومی محیط زیست و حس مشارکت مردم برای حفظ محیط زیست در کشور خیلی پایین است و بدون افزایش آگاهی عمومی انتظار مشارکت بسیار پایین است.
بدون در نظر گرفتن مسائل اجتماعی نمیتوانیم تغییر ایجاد کنیم
کلانتری یادآور شد: آمریکاییها، ژاپنیها و اروپاییها با فرهنگ ما آشنا نیستند و نمیتوانند به ما بگویند چگونه آموزشهای محیط زیستی را به عموم مردم بدهیم ما خودمان باید روشهای آموزش به مردم را با توجه به فرهنگهای مختلف قومهای کشور مشخص کنیم.
اولویت پژوهشهای محیط زیست تحقیقات اجتماعی است
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اعلام اینکه مدیران، کارشناسان و محیط بانان باید آموزشهای مستمر زیست محیطی ببینند، اظهار کرد: اولویت پژوهشهای محیط زیست، تحقیقات اجتماعی است و یکی از بخشهایی که نیاز آموزش زیادی داریم آموزش حرفهای محیط بانان است.
کلانتری با اعلام اینکه از ظرفیت دانشگاه محیط زیست باید برای آموزش محیط بانان استفاده شود، اظهارکرد: محیط بانان، مروجان محیط زیست هستند و باید در حوزه آموزش تقویت شوند و در همین راستا برنامه داریم دانشکده محیط زیست به دانشکده محیط بان تغییر پیدا کند.
وی با تاکید بر آموزشهای مستمر زیست محیطی در همه سطوح گفت: اگر برنامه تحقیقاتی قابل قبولی ارائه شود قطعاً بودجه تحقیقاتی آن تامین میشود. باید از محققین کار بخواهید و بعد دانشگاهیان را هدایت کنید در حوزه محیط زیست تحقیق کنند.
کلانتری با اعلام اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید از حق خود دفاع کند، گفت: اگر در گذشته حقآبه تالابها تامین میشد ارومیه و بختگان نیز خشک نمیشد. هزینه درمان ۱۰۰ برابر بیشتر از پیشگیری است.
آینده پژوهی در محیط زیست باید تقویت شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه بخش عمده تحقیقات زیست محیطی برای آینده پژوهی کار شود، گفت: آینده پژوهی در محیط زیست باید تقویت شود.
به گفته کلانتری سازمان حفاظت محیط زیست امانتدار نسلهای آینده است و در حال حاضر آینده پژوهی در محیط زیست نداریم.
استراتژی تحقیقاتی و آموزشی سازمان محیط زیست باید مشخص شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه اظهار کرد:استراتژی مشارکت و آموزش همگانی این است که ۸۰ میلیون ایرانی آموزش ببینند و محیط بان شوند و قبل از همه باید از خودمان شروع کنیم. بدون استراتژی همچون کشتی در وسط اقیانوس بدون مقصد مشخص هستیم و ما چنین سازمانی نمیخواهیم.
در ادامه این مراسم کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیطی زیست با تبریک هفته پژوهش گفت: پژوهش در خدمت حل واقعی مسائل زیست محیطی نبوده است و باید پژوهشکده محیط زیست نیازهای پژوهشی سازمان را مرتفع کند و به قطب علمی کشور در حوزه محیط زیست تبدیل شود.
وی با بیان اینکه تدوین راهبردهای پژوهشی سازمان حفاظت محیط زیست در دستور کار قرار دارد، گفت: دفتر پژوهش و توسعه فناوری موضوع استارت آپها، نوآوری و اقتصادی کردن تحقیقات زیست محیطی را دنبال میکند.
مدنی با اشاره به رشد بخش خصوصی در زمینه پژوهش نسبت به بخشهای دولتی گفت: در بخش محیط زیست از استارت آپها حمایت نکردیم و مکانیزمی برای حمایتی از این پژوهشگران نداریم.
وی با اعلام اینکه به دنبال راه اندازی مرکز رشد برای تعامل با پژوهشگران و تجاریسازی و پایدار کردن راهحلها در حوزه محیط زیست هستیم، گفت: در اکثر پژوهشها موضوع تجاری شدن در نظر گرفته نمیشود.
مدنی تصریح کرد: باید در حوزه محیط زیست از مراکز رشد حمایت و با آنها از طریق ادارات کل حفاظت محیط زیست استانها تعامل داشته باشیم.
معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه تحقیقاتی که در حل مشکلات کشور نباشد کارایی ندارد، اظهارکرد: نوآوری و حمایت از شرکتهای نوپا و دانش بنیان و علاقهمند کردن آنها به محیط زیست در برنامه سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.
مریم احسان پور از استان هرمزگان، فاروق سلیمانی از استان آذربایجان غربی، حمید گشتاسب از استان تهران به عنوان پژوهشگران برتر و اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد به عنوان اداره کل برتر در حوزه پژوهش و اداره کل حفاظت محیط زیستا استان لرستان بعنوان استان برتر درحوزه فناوری معرفی شدند و از آنها تجلیل شد.
انتهای پیام/