دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اقبال به خودرویی‌ها با استراحت گروه‌های ارز محور

نکته اصلی در اقبال سرمایه‌گذاران به گروه خودرویی می تواند ضرورت اصلاح گروه هایی باشد که طی سال جاری رشد خوبی کردند اما گروه خودرویی در همین دوره افت سنگین و اصلاح زیادی داشته است.
کد خبر : 239499

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، گروه‌ها و سهام ارز محور و مرتبط با بازار جهانی طی سال جاری رشد خوبی را تجربه کردند و اکنون که زمان بودجه نویسی و گزارش های 9 ماهه نزدیک شده، طبیعی است که حرکت آرامتری داشته باشند و وارد فاز استراحت شوند که این دوره فرصت مناسبی برای گروه هایی است که از بازار عقب مانده اند.


گروه هایی که طی سال جاری در عین پتانسیل اصلاح قیمتی خوردند مانند خودرویی ها و قطعه سازها بازار را هم اکنون متوجه خود کردند؛ بخشی از این اقبال بابت اصلاحات زیاد است و بخشی از آن به رونمایی و معرفی محصولات جدید گروه های خودروسازی در نمایشگاه خودرو برمی گردد.


در نمایشگاه خودرو از برخی محصولات جدید گروه ایران خودرو، سایپا و بهمن رونمایی شد که طبیعتاً قطعه سازها در این فرآیند می توانند فعالیت های جدید داشته باشند اما نکته اصلی در اقبال به گروه خودرویی می تواند ضرورت اصلاح گروه هایی باشد که طی سال جاری رشد خوبی کردند اما گروه خودرویی در همین دوره افت سنگین و اصلاح زیادی داشته است.


روند مثبت گروه خودرویی


اینکه این روند چقدر تدوام داشته باشد به میزان سودآوری شرکت ها برمی گردد. بازار در مقطع فعلی فقط به سودآوری شرکت ها چشم دوخته است بنابراین اگر قرار باشد خودروسازها روند رونق خود را ادامه دهند نیازمند ارائه گزارش های قوی و بنیادی هستند که حاکی از تحول در این صنعت باشد در غیر این صورت نوسان های مثبت در حد معمول خواهد بود.


ثبت سفارش خودروهای وارداتی قطع است


قطعاً تعرفه واردات در بودجه امسال افزایش پیدا می کند و علت قطع ثبت سفارش خودروهای وارداتی مشخص شدن تعرفه واردات است.


خودروسازهای ایرانی که قصد تولید خودروهای نمونه خارجی را به کمک جوینت ونچرهای خود دارند مانند ایران خودرو و سایپا از طریق پژو و سیتروئن و حتی خودروسازهای غیر بورسی مانند کرمان خودرو با تولید محصولات هیوندایی، طبیعی است که بخواهند خودروهایی تولیدی خودشان مورد توجه بازار باشد بنابراین قطع ثبت سفارش و افزایش تعرفه واردات می تواند در میزان سودآوری آنها اثر گذار باشد.


خودروهایی که به صورت CKD (در قالب بسته های قابل مونتاژ) وارد کشور می شوند حاشیه سود بسیار بالاتری به نسبت تولیدات خود شرکت ها دارند بنابراین اگر این دسته از تولیدات در صورت مالی شرکت های خودرویی وزن بیشتری بگیرند سودآوری آنها خیلی متحول می شود.


نمونه بارز این سطح سودآوری در پارس خودرو است. حاشیه سود تولید رنو برای پارس خودرو قابل مقایسه با پراید سایپا یا 206 ایران خودرو نیست یا سودآوری کیا سراتو برای سایپا حتی با تیراژ پایین بسیار بیشتر از تولید انبوه پراید است.


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب