دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 آذر 1395 - 11:40
رایزن علمی ایران در مالزی در گفت‌وگو با آنا

تفاهم‌نامه دانشگاه‌ آزاد اسلامی با UPM مالزی امروز امضا می‌شود/دانشگاه‌های خصوصی دنیا به دنبال تحلیل الگوی دانشگاه آزاد

دکتر عباس قنبری، رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در مالزی از امضای تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با برترین دانشگاه مالزی خبر داد.
کد خبر : 140003

رایزن علمی ایران در مالزی و سرپرست دانشجویان ایرانی شرق آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: «این یک واقعیت است که آموزش عالی در همه کشورهای دنیا به سوی خصوصی‌سازی و رقابتی‌شدن پیش می‌رود و تا جایی که من اطلاع دارم، بعد از صنعت نفت به عنوان دومین بیزینس بزرگ جهان مطرح شده است. از این منظر ما در کشور بزرگترین دانشگاه خصوصی یعنی دانشگاه آزاد اسلامی را داریم و در اجلاس آسایهل مشخص شد خیلی از کشورها که می‌خواهند به سوی


دانشگاه آزاد اسلامی در آینده می‌تواند مدل خود را به کشورهای دیگر بفروشد. برگ برنده دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مالزی و سایر کشورهای منطقه این است که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، مقاطعی از تحصیلات تکمیلی خود را در این کشورها گذرانده‌اند و بسیار خوب درخشیده‌اند

خصوصی‌شدن آموزش عالی حرکت کنند، می‌خواهند بدانند که الگوی دانشگاه آزاد اسلامی چه بوده است.»


قنبری گفت: «در خارج از کشور دانشگاه‌های خصوصی بیشترین دانشجویی که می‌توانند داشته باشند در حد 30 تا 40هزار نفر است. اما زمانی که دانشگاه آزاد اسلامی از 1میلیون و 700هزار دانشجو با 400 واحد در داخل کشور و 16 واحد خارج از کشور، صحبت می‌کند، برای این کشورها خیلی مهم است تا بدانند که دانشگاه آزاد اسلامی چه روشی را در حوزه ارتباط با صنعت، مدیریت آموزش عالی، کارآفرینی و اشتغال فارغ‌التحصیلان داشته است.»


او افزود: «علاوه بر اینکه الگوی دانشگاه آزاد اسلامی برای خیلی از کشورها مهم است، بسیاری از آ‌ن‌ها به دنبال این هستند که این الگو را بپذیرند. من از دانشگاه آزاد اسلامی و دکتر میرزاده و مدیرکل امور بین‌الملل این دانشگاه خواهش می‌کنم که الگوی این دانشگاه را به عنوان یک مدل به جامعه آموزش عالی جهان معرفی کنند.»


دانشگاه آزاد اسلامی الگوی خود را به جهان معرفی کند


سرپرست دانشجویان ایرانی شرق آسیا ادامه داد: «حتی برای وزیر آموزش عالی مالزی هم خیلی جالب بود که چگونه یک دانشگاه می‌تواند 400 واحد را به نحو احسن مدیریت کنند که همه آن‌ها در یک مسیر و برای یک هدف به پیش بروند، بنابراین این یک الگوی بسیار مهمی است که دانشگاه آزاد اسلامی از آن برخوردار است و بهترین موقعیت است که این الگو را به عنوان یک الگوی موفق آموزش عالی در بخش خصوصی به جامعه جهانی معرفی کند. با این کار دانشگاه آزاد اسلامی به یک نمونه هم برای خود و هم برای کشور در سطح جهان تبدیل می‌شود و مطمئنا خیلی‌ها هم به دنبال جذب این مدل می‌آیند.»


او دانشگاه آزاد اسلامی را مدل موفق تجاری‌سازی ایده‌ها دانست و گفت: «خیلی‌ها در دنیا به دنبال راه‌اندازی چنین دانشگاهی با این تعداد شعبه هستند اما نمی‌توانند. دانشگاه آزاد اسلامی در آینده می‌تواند مدل خود را به کشورهای دیگر بفروشد. یک واقعیتی را که باید به آن اذعان کرد این است که برگ برنده دانشگاه آزاد اسلامی در کشور مالزی و سایر کشورهای منطقه این است که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی، مقاطعی از تحصیلات تکمیلی خود را در این کشورها گذرانده‌اند و انصافا این دانشجویان در این کشور بسیار خوب درخشیده‌اند. براساس آماری که در دفتر رایزنی ایران در مالزی وجود دارد، دانشجویان ایرانی این کشور به طور متوسط 3 مقاله ایندکس شده و 5 مقاله سمینار و کنفرانس‌های معتبر علمی منتشر کرده‌اند و این یک عملکرد فوق‌العاده است.»


همکاری دانشگاه‌های آزاد اسلامی با دانشگاه UPM برای دوره‌های یک‌ساله کارشناسی‌ارشد و دکتری


رایزن علمی جمهوری اسلامی ایران در مالزی افزود: «این نشان می‌دهد که دانشگاه‌های مالزی با سبک دانشگاه آزاد اسلامی آشنا هستند و مرحله اول ارتباط دو سیستم تمام شده است. اما در مرحله دوم باید این دانشگاه‌ها را به طور هدفمند به هم وصل کنیم و دوره‌های مشترک برگزار کنیم. سیاست وزارت علوم هم این است که در همکاری‌ها، دانشجویان را به کشورهای دیگر اعزام نکند بلکه در قالب دوره‌های مشترک آموزشی این همکاری‌ها را شکل دهد و در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بسیار خوبی دارد. سطح دانشگاه‌های ما بسیار خوب است و می‌خواهیم در هر کشوری هم که وارد می‌شوند با بهترین دانشگاه‌های آن کشور ارتباط برقرار کنند.»


قنبری از امضای تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد اسلامی با بهترین دانشگاه مالزی خبر داد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در حال حاضر در کشور مالزی با بهترین دانشگاه این کشور یعنی دانشگاه UPM ارتباط برقرار کرده است که در خیلی از رتبه‌بندی‌ها در جایگاه اول و دوم قرار دارد. براساس رتبه‌بندی شانگ‌های این دانشگاه رتبه اول را در مالزی دارد و امروز تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی با این دانشگاه منعقد می‌شود. این تفاهم‌نامه خیلی سریع عملیاتی می‌شود و دو دانشگاه در برگزاری دوره‌های مشترک یکساله فوق‌لیسانس و دکتری با هم همکاری می‌کنند.»


راه‌اندازی کرسی‌ زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه UPM مالزی


او همیچنین به وضعیت آموزش عالی ایران و مالزی هم اشاره کرد و گفت: «آموزش عالی در کشور ایران استاد‌محور و در مالزی دانشجو‌محور است، اما براساس رنکینگ‌های جهانی، 5 دانشگاه و مرکز تحقیقاتی مالزی در رتبه‌های خوبی هستند و در ایران هم دانشگاه آزاد اسلامی و خیلی از دانشگاه‌های دولتی در سطح بالایی هستند. ما باید از تجارب‌ همدیگر استفاده و همکاری‌های خوبی برقرار کنیم. اشتراکات دینی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی زیادی بین دو کشور ایران و مالزی وجود دارد و از اوایل سال‌ آینده کرسی زبان و ادبیان فارسی در دانشگاه UPM راه‌اندازی می‌شود. به نظر من مالزی دروازه بسیار خوبی برای بین‌المللی‌شدن آموزش عالی کشور است. چون این کشور یک محیط رقابتی را در عرصه آموزش عالی ایجاد کرده است که هم دانشگاه‌های خود و هم دانشگاه‌هایی از کشورهای انگلیس، سنگاپور، استرالیا و هم عربستان می‌توانند در آن رقابت کنند. در حال حاضر حدود 110 هزار دانشجوی خارجی در کشور مالزی تحصیل می‌کنند و مطمئنا دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند کمک بسیار خوبی به گسترش زبان و ادبیات فارسی در این کشور بکند.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته