شهاب حسینی: آینده سینمای ایران در اختیار فیلم کوتاه است
به گزارش گروه فرهنگی آنا، نخستین کارگاه آموزشی جشنواره فیلم کوتاه سما به کارگاه بازیگری شهاب حسینی اختصاص داشت که عصر دیروز ۲۳ فروردین در سالن اصلی سینما فلسطین برگزار شد.
شهاب حسینی در ابتدای این جلسه گفت: «جریان بازیگری که من تجربه کردهام همواره در این مسیر بوده که در خدمت انسان و انسانیت باشم و در این راه حقایقی را لمس کردم که تنها منحصر به خودم نیست و وظیفه دارم آن را در اختیار جوانانی که امروز مقابل من نشستهاند، بگذارم.»
وی با اشاره به عرصه فیلم کوتاه بیان کرد: «فیلم کوتاه آینده سینمای ایران را در درون خود دارد. در عرصه فیلم کوتاه مجموعه انرژیهای بالقوهای وجود دارد که باید به کار گرفته شود و اگر تجارب به درستی انتقال داده شود، میتوان تاثیر دو چندان دریافت کرد.»
وی ادامه داد: «انتقال مفهوم در فیلم کوتاه به معنای ارائه تجارب در زمان کم است و درست به همین دلیل است که میگویم فعالیت در عرصه فیلم کوتاه سخت است. با این اوصاف کسانی که فیلم کوتاه را دست گرمی برای رسیدن به دنیای حرفهای سینما میدانند، سخت در اشتباه هستند.»
این بازیگر و کارگردان اظهار کرد: «قواعد بازیگری در فیلم کوتاه هیچ فرقی با فیلم بلند ندارد. هنر، جوششی است و بازیگری از این قاعده مستثنی نیست. هر حرفهای در عرصه هنر اقیانوس عمیقی است که انتها ندارد و هر چه هنرمند جلوتر میرود با این واقعیت تلخ مواجه میشود که حجم نادانستههایش بیش از دانستههایش است.»
زندگی بشریت در حال تغییر و تحول است و مفاهیم با همان سرعت زندگی بشر رشد میکنند
وی افزود: «نکته دیگر اینکه زندگی بشریت در حال تغییر و تحول است و مفاهیم با همان سرعت زندگی بشر رشد میکنند و حال اینکه این پرسش باقی است که با سرعت تغییر و تحول چه باید کرد؟ برای پاسخ به این پرسش دو منظر باید مورد توجه قرار گیرد. نکته اول اینکه یک هنرمند خودش را به سرخوشی بزند و بگوید حالا که جامعه مهر تایید به من زده است، من به همین راضی هستم و لذت میبرم، اما گونه دیگری از مواجهه در روح هنرمند وجود دارد و اگر کسی جستجوگر باشد و روح و ذهنی پرجوش و خروش داشته باشد، به هر لذتی دلخوش نخواهد بود. این سخن میتواند کاملا دو وجه متضاد داشته باشد به این معنا که هنر یک معشوق باشد که آدمی را به دنبال خودش بکشد و یا کابوس باشد که فرد مدام از دست نیافتن به پرسشهای خود بهراسد.»
وی ادامه داد: «یک سئوال بنیادین نیز مطرح است و آن اینکه چرا پدیده هنر از اساس در میان نسل بشر به وجود آمده و بشر بر اساس کدام نیاز دنبال هنر رفته است. به اعتقاد من هنر نمایش ریشه در آیین و اعتقادات بشری دارد و خاستگاه هنر نمایش در این آیینها است. هنر بازیگری امتیاز ویژهای بین سایر هنرها ندارد، چرا که من معتقدم کار هنر عین ارائه خدمات به فکر و اندیشه انسانها است.»
کارگردان فیلم «ساکن طبقه وسط» در ادامه با اشاره به اینکه در جهان برای هر یک از آدمها مسئولیتی در نظر گرفته شده، گفت: «هر فرد باید به این نتیجه برسد که میخواهد چه کار کند. اگر هنر را به درخت تشبیه کنیم، بازیگری یکی از شاخههای این درخت است که این شاخه زمانی درست رشد میکند که ریشههای محکم اندیشه و تفکر در آن جاری باشد؛ پس هر یک از ما سینماگران در حوزههای مختلف موظف هستیم درست عمل کنیم، چرا که تولید فکر و اندیشه میکنیم و تفکر، ماده اولیه زندگی است.»
وی اظهار کرد: «ویژگی کسانی که بزرگ فکر میکنند این است که دنبال گرفتن حق خود از زندگی نیستند، بلکه به این میاندیشند که چطور حق خودشان را به زندگی ادا کنند و سینما در این راستا بسیار موثر است چرا که سینمای سالم میتواند در جامعه سالم فضای تبادل نظر را ایجاد کند.»
حسینی با اشاره به اینکه روح هنرمند باید جستجوگر باشد و به راحتی قانع نشود، گفت: «سینما، تئاتر و تلویزیون در ارائه کیفیت یک ساختار را دارد، اما زمینه هر یک از این سه عرصه با هم متفاوت است و همین تفاوت در زندگی شخصی هنرمند تاثیر میگذارد و او را معتاد میکند؛ اعتیادی که خانواده و عمرش را صرف آن میکند.»
فعالیت در عرصه سینما با جنگ در میدان نبرد فرقی ندارد
وی اظهار کرد: «به اعتقاد من فعالیت در عرصه سینما با جنگ در میدان نبرد فرقی ندارد، چرا که رزمندهای که به دفاع میرود از زندگی خود میگذرد و در عرصه سینما نیز اوضاع همانطور است.»
این بازیگر به جوانان توصیه کرد: «در هنر به خصوص در سینما دنبال کمیت نباشید. متاسفانه بسیاری از جوانان امروز بیش از آنکه دنبال کیفیت باشند به کمیت میاندیشند و عجله دارند که هر چه زودتر به موقعیت مناسب برسند ولی باور کنید این راه به خطا رفتن است.»
وی در بخشی از این نشست اظهار کرد: «آقای ایوبی مدیر فرهیختهای است که همه تلاش خود را میکند تا سینما را به بهترین شکل اداره کند. بسیاری از هنرمندان میگویند مشکل سینما مدیریت است، ولی من این حرف را قبول ندارم؛ چراکه حجتالله ایوبی یکی از مدیران باسواد، پرتوان و اندیشمندی است که به درستی میداند چه میکند. اما آنچه مهم است بازوی اجرایی این مدیر سینمایی است و بازوهای اجرایی او ما سینماگران هستیم. حال باید این سئوال را از خودمان بپرسیم که چقدر کمک کردهایم تا ایدههای ذهن خلاق این مدیر رنگ اجرایی بگیرد؟»
وی در پایان بیان کرد: «به اعتقاد من بین حرفه بازیگری و کار شریف رفتگری فرقی نیست، چراکه اگر رفتگر کارش را به درستی انجام ندهد، زندگی بشر مختل میشود و هنر بازیگری هم مصداق همین مثال است زیرا اگر کارش را درست انجام دهد به افکار جامعه صدمه میزند.»
در پایان این نشست شهاب حسینی به سوالات متعدد حضار و فیلمسازان جوان پاسخ داد.
انتهای پیام/