دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 شهريور 1395 - 15:51
مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده:

موضوع زنان در استان‌ها حاشیه‌ای و تشریفاتی بود/50 درصد پست‌های بانوان در فرمانداری‌ها خالی است

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه جایگاه امور بانوان در دولت یازدهم ارتقا یافت، افزود:50درصد پست‌های بانوان در فرمانداری ها خالی است.
کد خبر : 113647

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری آنا، فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده در نشست خبری ارائه عملکرد سه ساله حوزه زنان و خانواده وزارت کشور اظهار کرد: پیش از این موضوع زنان در استان‌ها حاشیه‌ای و تشریفاتی بود و جنبه تبلیغی و ترویجی داشت و دفاتر امور زنان و خانواده استان‌ها جایگاه حقوقی لازم را نداشت در حالی که در این دوره در راستای گفتمان سازی در حوزه زنان و خانواده توجه‌ ویژه‌ای به این امر صورت گرفت.


وی مهم‌ترین و اصلی‌ترین دستاورد امور زنان و خانواده وزارت کشور را به رسمیت شناختن جایگاه دفاتر زنان در استان‌ها دانست و افزود: امروز مسائل زنان و خانواده به گفتمان مورد اهتمام جامعه تبدیل و شرح وظایف دفاتر استانی مشخص شده است.


فرهمندپور ادامه داد: امروزه در استان‌های مختلف کشور موضوع زنان در تصمیم‌گیری‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد و دفاتر امور بانوان اصلی‌ترین محور فعالیت زنان هستند همچنین علی‌رغم اینکه دولت یازدهم در راستای کوچک سازی و چابک‌سازی حرکت می‌کرد، وزارت کشور درصدد ارتقاء تشکیلات حوزه زنان بود به طوری که در این شرایط وزارت کشور نه تنها ساختارهای بانوان را حفظ کرد بلکه در سال 94 ساختار بانوان در این نهاد ارتقاء یافت به طوری که هم اکنون ما برای 31 استان کشور علاوه بر مدیرکل، معاون هم پیش‌بینی کرده‌ایم که این اقدام به معنای افزایش پست‌های حوزه زنان است.


50 درصد پست‌های بانوان در فرمانداری‌ها خالی است


وی به ضعف امور زنان و خانواده وزارت کشور اشاره کرد و گفت: تعداد زیاد پست‌های خالی کارشناس امور بانوان فرمانداری‌ها یکی از ضعف‌های موجود است که امروز این وضعیت مطلوب نیست و فرمانداری‌ها با روش‌های مختلفی تلاش کرده‌اند این کمبود را جبران کنند به‌طوری که پست مشاور فرماندار در امور بانوان را پیش‌بینی کردند.


فرهمند پور با بیان اینکه، این مشاوران جایگاه حقوقی و پست تشکیلاتی ندارند، افزود: کمتر از پنج درصد از استان‌های کشور هیچ نیروی فعالی در حوزه زنان ندارند و 50 درصد از فرمانداری‌ها دارای پست کارشناس امور بانوان هستند در حالی که باید همه فرمانداری‌ها یک کارشناس امور بانوان با جایگاه حقوقی و تشکیلاتی داشته باشند.


وی در مورد علت کمبود نیروی انسانی زن به عنوان کارشناس امور بانوان در استانداری‌ها گفت: متاسفانه دولت روند استخدام را کند و در مواقعی متوقف کرده است بر همین اساس همزمان با خروج برخی از نیروهای انسانی اجازه جذب و استخدام نیروهای جدید داده نشده بنابراین میزان پست‌های خالی بانوان بیش از سایر پست‌ها است که البته این وضعیت به معنای معطل ماندن امور بانوان در فرمانداری‌ها نیست.


فرهمندپور ادامه داد: هم اکنون در حال پیگیری برای کاهش پست‌های خالی کارشناسان امور بانوان فرمانداری‌ها هستیم. در حال حاضر همه پست‌های کارشناس امور بانوان در استان‌های خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه تقریبا تکمیل شده است.


مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با اشاره به تدوین بسته اقتصاد مقاومتی در حوزه زنان و خانواده اظهارکرد: پس از بررسی و اعلام نظر نهایی قرار است این بسته برای تایید و تصویب در قرارگاه اقتصاد مقاومتی مطرح شود.


وی افزود: هم اکنون برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در سه استان کرمان، لرستان و آذربایجان شرقی به صورت آزمایشی در حال اجراست و ما در حال طراحی یک بسته ویژه برای این سه استان هستیم.


برنامه‌های آینده امور زنان و خانواده وزارت کشور


مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به برنامه‌های آینده این وزارتخانه اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری هشت سفر استانی به یزد، سمنان، ایلام، سیستان و بلوچستان، البرز، زنجان و آذربایجان شرقی خواهم داشت. البته از دی ماه سال 92 تاکنون 40 سفر استانی داشتم که در این سفرها بیش از 300 عنوان برنامه اجرا شده است.


وی افزود: از دیدارهای مهم این سفرها می‌توان به ملاقات با استانداران، معاون استانداران، ائمه جماعات، مدیران سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اشاره کرد. علاوه بر آن در بیش از 150 شورا همایش، جلسه، شورای تخصصی مانند 12 نشست سراسری و 30 نشست هم‌اندیشی با زنان فرهیخته استان‌ها شرکت کرده‌ام.


مشاور وزیر کشور در امور زنان ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های حوزه زنان این وزارتخانه برگزاری سه نشست با زنان شاخص در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است که مقرر شد حدود 30 تا 50 زن شاخص در هر یک از حوزه‌ها در فواصل مهر تا آذر امسال با وزیر کشور نشست داشته باشند.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته