دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مرداد 1395 - 12:44
طه هاشمی در مراسم اختتامیه اولین المپیاد دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی

برگزیدگان پیشنهادهایشان را برای بهبود طرح تحول نظام سلامت ارائه کنند/ رئیس هیات امنا و رئیس دانشگاه توجه ویژه‌ای به علوم پزشکی دارند

دکتر سید طه هاشمی در مراسم اختتامیه نخستین المپیاد علمی متمرکز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی که در واحد نجف‌آباد برگزار شد، از دانشجویان برگزیده خواست پیشنهادهایشان را برای بهبود طرح تحول نظام سلامت ارائه کنند. او این طرح را از کارهای درخشان دولت دانست.
کد خبر : 103791

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سید طه هاشمی، معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به وسعت دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور و عهده‌دار بودن 40 درصد آموزش پزشکی کشور اشاره کرد و حضور برگزیدگان دانشجویان را در این المپیاد ارزشمند دانست. او دانشجویان را خطاب قرار داد و گفت: «دانشجویان از سراسر کشور در این المپیاد حضور پیدا کردند. حضور شما و برگزاری این المپیاد، برای دانشگاه یک موضوعیت جدی دارد. افرادی که اینجا انتخاب شوند برگزیدگان دانشگاه آزاد اسلامی هستند؛ دانشگاهی که از نظر تعداد دانشجو، هیات علمی، سابقه و توانمندی‌ها با دو وزارت‌خانه برابری می‌کند.»


56درصد دانشجویان کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول به تحصیل هستند


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی یادآوری کرد دانشگاه آزاد اسلامی 54درصد فارغ التحصیلان کشور بعد از انقلاب را دارد و این آمار در دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی 46 درصد است. او ادامه داد: «این دانشگاه، در حوزه تحصیلات تکمیلی امروز پرچمدار تحصیلات تکمیلی کشور است؛ 56درصد تحصیلات تکمیلی کارشناسی‌ارشد و دکتری تخصصی در اختیار دانشگاه آزاد اسلامی است. حدود 40درصد آموزش پزشکی کشور بر عهده دانشگاه آزاد اسلامی است؛ بدون این که یک ریال از دولت دریافت کند. یعنی دانشگاهی متعلق به مردم که با کمک خود مردم به وجود آمد و تا امروز به حیات خودش ادامه داد.»


توجه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی به حوزه علوم پزشکی


سید طه هاشمی توجه ویژه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی و دکتر میرزاده به حوزه علوم پزشکی را یادآوری کرد و گفت: «حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اخیرا به سرعت شروع به رشد کرده است. به دلایل متعدد تا قبل از مدیریت دکتر میرزاده، حوزه پزشکی پایاپای با علوم غیرپزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی توسعه پیدا نکرد. از دوره جدید که با حضور آقای دکتر لاریجانی که در حال حاضر معاون آموزشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است و با تاکید و اصرار دکتر میرزاده و عنایت خاصی که آیت‌الله هاشمی داشتند، حوزه پزشکی با سرعت خوبی رشد کرد.»


معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به توفیقات جدید حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «اخیرا مجوز دوره رزیدنتی هم به دانشگاه داده شده و واحد پزشکی تهران قرار شده برای اولین بار برای رشته دستیاری داخلی پذیرش داشته باشد.»


راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان دستور کار اصلی مدیران دانشگاه آزاد اسلامی است


هاشمی به کاهش وابستگی به شهریه در دانشگاه آزاد اسلامی اشاره کرد و گفت: «کاهش اتکا به درآمدهای شهریه‌ای دانشگاه از برنامه‌های اصلی دانشگاه آزاد اسلامی است. با راه‌اندازی شرکت‌های دانش‌بنیان که جزو دستور کار اصلی مدیران دانشگاه‌ها در سراسر کشور قرار گرفته و تبدیل علم به ثروت در همه حوزه‌های فنی و مهندسی و پزشکی، حتی علوم انسانی این شرکت‌ها تشکیل می‌شوند.»


دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی می‌توانند وزارت بهداشت را در طرح تحول سلامتی یاری کنند

او در ادامه افزود: «همانطور که می‌دانید بسیاری از دانشگاه‌های دنیا دولتی نیستند. دانشگاه‌های معتبر دنیا دولتی نیستند و عمدتا خصوصی هستند؛ ولی اعتبار علمی آن‌ها و تربیت متخصصینی که صاحب‌نام هستند آن‌ها را شهره آفاق نموده است. همه اینها بخشی از درآمدشان بر پایه شهریه دانشجویی است که معمولا بین 25 تا 30 درصد است. ولی بخش مهمی از درآمدهای دانشگاه که باید برای اعتلای آموزش دانشجویان در حوزه‌های مختلف هزینه شود، از درآمدهایی که از این شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل می‌شود.»


او به دانشگاه MIT اشاره کرد و گفت: «یک گزارش نشان می‌دهد که این دانشگاه حدود 28800 شرکت دانش‌بنیان دارد. با تشکیل این شرکت‌ها، 3میلیون و 300هزار دانشجو و فارغ‌التحصیل و کارمند مشغول به کار هستند و تراز مالی آن بیش از 2هزار میلیارد دلار است.»



سید طه هاشمی گفت:‌ «بنابراین اقدام برای استفاده از ایده‌هایی که دانشجویان و استادان دارند و تبدیل آن‌ها به یک علم نافع که جزو دستورات قرآنی هست نیز در دستور کار دانشگاه قرار گرفته است. این نوع المپیادها و همایش‌ها در واقع نتیجه‌اش کشف استعدادهایی است که می‌تواند ما را در امر ارتقای علمی در رشته‌های تخصصی و هم در تشکیل شرکت‌هایی که بتواند از نتیجه ایده‌های علمی در تبدیل به تجاری‌سازی کمک کند.»


او به استقبال دانشجویان و کسب امتیازات بالا در حیطه مدیریت نظام سلامت اشاره کرد و پیشنهاد کرد دانشجویان علاقه‌مند راهکارهای مناسب خود را برای پیشبرد طرح تحول نظام سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور ارائه دهند.


هاشمی به موضوعات مطرح شده در این المپیاد اشاره کرد و حوزه مدیریت در نظام سلامت را موضوعی عام دانست و گفت: «با توجه به استقبال خوب و کسب امتیازات بالای دانشجویان رشته‌های علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در این دوره از المپیاد، افراد علاقه‌مند می‌توانند بر روی طرح تحول سلامتی که دکتر قاضی‌زاده هاشمی به عنوان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مشغول آن هستند، متمرکز شوند و راهکارهای مناسبی ارائه کنند.»


او طرح تحول سلامت را از کارهای درخشان دولت آقای روحانی دانست و گفت: «این طرح کاری بزرگ و حقیقتا برای کشور ضروری بود و توانست خدمات بخش قابل توجهی از کسانی که امکان بهره‌مندی‌شان از خدمات سلامت مناسب فراهم نبود، را تامین کند. البته اشکالاتی هم بر آن وارد است.»


هاشمی با بیان اینکه باید نگاهی فراتر از المپیاد و کسب امتیاز از سوی دانشجویان به این مسابقات وجود داشته باشد، گفت: «شما دانشجویان باید متمرکز شوید تا اشکالات نظام سلامت را رفع کنید. فقط فکر این نباشید که امتیازی کسب کنید و به المپیاد کشوری معرفی شوید. البته برای ما همین المپیاد و تا همین جا که آمده‌اید موضوعیتی تمام دارد و ارزشمند است.»


هاشمی از مسئولین واحد نجف آباد به عنوان میزبان این المپیاد قدردانی کرد و از برگزاری گسترده‌تر و مناسب‌تر این مراسم در سال‌های آتی خبر داد.



در مراسم اختتامیه، 36 نفر به عنوان برگزیده نخستین المپیاد علمی متمرکز دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی معرفی شدند و جوایزی به آنها از سوی سید طه هاشمی معاون دانشجویی و فرهنگی، مسئولان معاونت علوم پزشکی و مسئولان واحد نجف‌آباد اهدا شد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته