دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
مجتبی علوی‌فاضل در گفت‌وگو با آنا:

دانشگاه از طریق جلسات پایش خودکنترلی انجام می‌دهد/ اجلاس بعدی در مشهد با محوریت موضوعات دانشجویی، فرهنگی و آموزش پزشکی برگزار می‌شود

رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی اهداف و موضوعات مطرح‌شده در هفتمین نشست پایش امور استان‌ها و محور‌های اصلی اجلاس بعدی را تشریح کرد.
کد خبر : 102195

دکتر مجتبی علوی‌فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، درباره هفتمین نشست پایش و هماهنگی امور استان‌ها که در کرمان برگزار شد، گفت: «این اجلاس در حقیقت با هدف بررسی سیاست‌ها، برنامه‌های دانشگاه و رویکرد‌های حوزه‌های مختلف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست دکتر حمید میرزاده برگزار شد.»


او افزود: «در این اجلاس، 31 رئیس واحد مرکز استان و دو رئیس واحد مستقل علوم‌وتحقیقات تهران و نجف‌آباد، معاونان سازمان مرکزی و برخی مدیران‌کلکه دستور جلسه داشتند شرکت کردند.»


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ویژگی متفاوت این جلسه با سایر جلسات پایش امور استان‌ها حضور آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی بود که بر ارتقای سطح اجلاس افزود.»


او افزود: «ابتدا بر اساس رویکرد رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که علاقه‌مند هستند جلسات کاری و کارشناسی اجرا شود، از استان‌ها خواستیم که نظرات، مسائل، مشکلات و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف دانشگاه برای ما ارسال کنند. حدود 300 پیشنهاد، انتقاد، نظر و مسائل مربوط به واحدها به مرکز هماهنگی اعلام شد. این 300 مورد دسته‌بندی‌ و به معاونت‌های مختلف دانشگاه‌ آزاد اسلامی ارسال شد و خواهش کردیم حسب دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به آن موارد در این اجلاس پاسخ دهند.»


رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «از طرف دیگر خود معاونان و مدیران‌کل سازمان مرکزی نیز مواردی را مدنظر داشتند که باید بر روی آن تاکید می‌شد. به عنوان مثال در حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی بحث جذب اعضای هیات علمی و دور دوم ممیزی رشته‌های کارشناسی‌ارشد و دکتری مورد تاکید معاون آموزش و تحصیلات تکمیلی بود. همچنین در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان بحث تببین آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالیت‌های اقتصادی مورد توجه معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد دانش‌بنیان بود.»


او افزود: «بر اساس پیشنهادهایی که استان‌ها داده بودند و اهم برنامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی که هم‌اکنون در سراسر کشور در حال اجراست، زمینه اصلی این اجلاس سه محور امور آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهش، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امور اداری و مالی دانشگاه بود.»


علوی‌فاضل گفت: «بیشترین پیشنهادهای رسیده به سازمان مرکزی در حوزه اداری و مالی، سپس حوزه آموزش و تحصیلات تکمیلی و در مرحله سوم در حوزه پژوهش و فناوری بود و حوزه‌های دیگر موارد کمتری داشتند.»


او افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی هر اجلاس را بر اساس محورها و موضوعات قابل طرح در دانشگاه که بیشتر مورد توجه است، برگزار می‌کند. همچنین در این اجلاس گزارشی از اقدامات مصوبات جلسه قبلی پایش ارائه شد، زیرا نتایج جلسات پایش به واحدها ابلاغ می‌شود و بعد ما به عنوان مرکز هماهنگی رصد می‌کنیم که چه بخشی از این مصوبات ابلاغی اجرا و چه بخشی‌ از آن در حال اجرا و چه بخشی از آن‌ها اجرا نشده است.»


او ادامه داد: «دانشگاه از این طریق خودکنترلی انجام می‌دهد تا پیشرفت لازم را داشته باشد. دانشگاه‌ به صورت منظم برنامه‌هایش را ابلاغ می‌کند و آن‌ها را به بحث، چالش و تبادل نظر می‌گذارد، راهکارهای پیشنهادی خود را ابلاغ و سپس رصد می‌کند که این برنامه‌ها تا چه حدی اجرایی شده‌اند.»


رئیس مرکز امور هماهنگی استان‌ها و هیات امناهای استانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «ما به عنوان چشم ناظر دانشگاه، برای بهبود کنترل در واحدها برنامه‌هایی از این دست را اجرا می‌کنیم. دکتر حمید میرزاده در برنامه‌ریزی به مشارکت و تفکر جمعی اعتقاد دارد، در اجرا به سلامت، امانت‌داری و قانون‌مندی معتقد است و در بخش نظارت نیز جدی است.»


او افزود: «در جلسات پایش نیز هم بحث مشورت، نظارت و خرد جمعی، هم بحث پاسخگویی در برابر اقدامات مسئولان و هم تحقق برنامه‌های دانشگاه را داریم. از طرفی تلاش می‌کنیم که بر اساس چارچوب‌ها و مقررات و ضوابط کار پیش رود.»


علوی‌فاضل گفت: «در یک نگاه کلی برگزاری این هفت جلسه پایش باعث شد که طرح تجمیع 2 که ساحتار سازمانی جدید دانشگاه در استان‌ها بود به نحو احسن اجرا شود. هر تغییری در ساختار و روند برنامه‌های اجرایی هر سازمان بزرگی مثل دانشگاه آزاد اسلامی اگر به خوبی رصد و پایش نشود و هماهنگی لازم بین مجریان و برنامه‌ریزان ایجاد نشود، می‌تواند مشکل ایجاد کند.»


او هماهنگی و اجرای مناسب طرح تجمیع 2 را یکی از ثمرات این جلسات دانست و گفت: «از سوی دیگر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با برگزاری این جلسات و شنیدن نظرات استان‌ها و مشارکت آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های دانشگاه، علاوه بر اینکه در جریان امور دانشگاه قرار می‌گیرد در حقیقت فاصله بین واحدها و ستاد دانشگاه ازاد اسلامی را کاهش می‌دهد. این روحیه پاسخگویی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی را نشان می‌دهد. علاوه بر حمایت و هدایت واحدها، اگر تصمیمی که گرفته شده که در اجرا دچار مشکلاتی است، این خرد جمعی می‌تواند آن مشکلات را حل کند.»


سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «وقتی همه اظهارنظر می‌کنند سیاست‌های کلی ملاک عمل می‌شود و در نتیجه، تصمیمات با اشتباه کمتر اتخاذ می‌شود. در اجرا نیز این تبادل فکری و مشارکت باعث می‌شود که خطا در تصمیم‌گیری‌ها کاهش پیدا کند.»


او درباره اجلاس هفتم که در کرمان برگزار شد گفت: «در اجلاس هفتم بنا به رصدی که انجام دادیم 98درصد مصوبات اجلاس ششم یا اجرا شده است یا در مرحله اجرا قرار دارند. تقریبا 63درصد مصوبات اجلاس قبلی خاتمه پیدا کرده و 32 درصد مثل جذب هیات علمی و ممیزی رشته‌ها و تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان در حال اجراست. تنها 2 درصد از مصوبات به دلایل مختلفی مانند تبدیل به احسن کردن اموال دانشگاه که به مسائل اقتصادی و رکود بازار ملک برمی‌گردد یا اینکه واحدها در اخذ مجوزها موفق نشدند امکان اجرا پیدا نکردند.»


علوی‌فاضل گفت: «این گونه اجلاس‌‌ها در مجموعه‌ای که دارای نیروی انسانی متفکر هستند بسیار موثر است. تداوم این دسته از جلسات می‌تواند جایگاه دانشگاه آزاد اسلامی را برجسته‌تر می‌کند.»


او درباره اجلاس بعدی گفت: «در اجلاس هشتم که اواخر شهریور یا اوایل مهر در مشهد مقدس برگزار می‌شود بر اساس تقسیم‌بندی، مسائل مربوط به حوزه دانشجویی و فرهنگی به عنوان یکی از محور‌های اصلی مطرح است، بحث آموزش در گروه علوم پزشکی محور دیگری است که در پایش بعدی بررسی می‌شود، مسائل آموزشی نیز به این دلیل که بیشتر فعالیت‌های دانشگاه بر روی آموزش متمرکز شده است در اجلاس بعدی می تواند به عنوان محور‌های اصلی اجلاس باشد.»




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته