سیمایی در مراسم روز دانشجو: پیروزی بدون اخلاق، در مکتب ما بیارزش است
به گزارش خبرگزاری آنا، در این مراسم که با شرکت دانشجویان دانشگاههای سراسر استان آذربایجان شرقی همراه بود، وزیر علوم در سخنانی کلیدی بر محوریت دانشگاه در حکمرانی علمی، اخلاق و عدالت تأکید کرد و گفت: دانشگاه باید محور حکمرانی علمی باشد، نه تماشاگر مشکلات کشور. دانشگاهی که از اخلاق و عدالت برخوردار نباشد، کارکرد انقلابی و علمی خود را از دست میدهد.
وی با اشاره به هویت دانشگاه ایرانی-اسلامی، افزود: اخلاق، عدالت و گفتوگو سه عنصری هستند که هویت دانشگاه ایرانی-اسلامی را میسازند. قرآن کریم سرشار از آموزههای اخلاقی است و یکی از مهمترین آنها، خوب گوش دادن است. من تلاش میکنم در پیروی از پیامبر اکرم (ص) که با صفت خُلُقٍ عَظیم معرفی شده، گوش شنوایی برای شما دانشجویان داشته باشم.
سیمایی با اشاره به سهم ناچیز بودجه پژوهشی کشور (کمتر از ۰٫۲۵ درصد از کل بودجه)، اظهار کرد: با وجود این کمبود، دانشگاههای کشور سالانه دهها هزار محصول فناورانه تولید میکنند، اما همچنان کشور از نبود حکمرانی علمی رنج میبرد.
در بخش دیگری از سخنان خود، وزیر علوم به ارزش تاریخی ۱۶ آذر اشاره کرد و گفت: ۱۶ آذر نماد مسئولیتپذیری اجتماعی تا سرحد شهادت است. دانشجویانی چون شریعترضوی در راه استقلال و آزادی کشور جان خود را فدا کردند. دانشگاه تبریز نیز در وقایع اردیبهشت ۵۷ و در دوران دفاع مقدس، با تقدیم شهدا، مسئولیتپذیری خود را به اثبات رساند.
وی همچنین تأکید کرد که هدف درست باید با محتوای درست و مسیر درست همراه باشد. در مکتب ما، پیروزیای ارزشمند است که با تقوا و اخلاق دانشجویی همراه باشد، نه آنچه که راهش ستم و ظلم باشد.
سیمایی دانشگاه را جایگاه گفتوگوی منطقی، طرح چالشهای کلان کشور و مطالبه پاسخ از زمامداران خواند و افزود: تفاوت دانشگاه با نهادهای سیاسی مانند احزاب در همین است — دانشگاه محل بحث علمی، عقلانی و آزاد است، نه تبلیغات یا جنگهای کلامی.
وی ادامه داد: ما در چند دههی پس از انقلاب، حاکمان عالم داشتهایم، اما متأسفانه حکمرانی علمی نداشتهایم. حکمرانی علمی یعنی التزام عملی به دستاوردهای دانشگاه در حل معضلاتی چون آب، هوا، آسیبهای اجتماعی، اعتیاد و طلاق. دانشگاه حتی ۷۰ سال پیش نسبت به مسئلهی آب در ایران هشدار داده بود. هرچند علم مصون از خطا نیست، اما ضریب خطای آن بسیار کمتر از خطای فردی است.
وزیر علوم بیان کرد: باید خدمات جمهوری اسلامی را ارج نهاد. تعمیم دانشگاه در سراسر ایران و ارائهی آموزش رایگان (شامل تحصیل، تغذیه و خوابگاه در برخی موارد)، افتخارات بزرگی است. جهتگیری برجستهی امروز این است که دانشگاه در خدمت جامعه باشد. هماکنون دانشگاههای دولتی شامل حدود ۱۴ هزار واحد صنعتی و ۵۸ پارک علم و فناوری هستند که متشکل از شرکتهای زایشیِ دانشگاهیاند.
وی اضافه کرد: این شرکتها سالانه گردش مالی چند صد همتی دارند و در همین شرایط سخت، حداقل ۵۰ هزار محصول تولید میکنند که ۲۰۰ محصول آن، محصولات تحریمی هستند. دانشگاه پیامنور نیز یکی دیگر از افتخارات است که با برقراری عدالت آموزشی، آموزش عالی را به محرومترین نقاط کشور برده است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ما باید شرایط دشوار کنونی کشور را، از جمله تحریمها، محاصره اقتصادی و فاصله گرفتن دوستان در شرایط سخت را درک میکنیم. ۱۶ آذر، روز دانشجو و روز مبارزه با استکبار جهانی است. ما پذیرفتهایم که در مقابل استکبار سر خم نکنیم و باید سربلندی ایران را حفظ کنیم.
وی ادامه داد: با این حال، منابع محدود است. مسائل صنفی، آلودگی هوا و بسیاری از چالشها مستقیماً به منابع مالی گره خوردهاند. وقتی سرمایه انسانی مهاجرت میکند، مشکلات تشدید میشود.
سیمایی گفت: با وجود این کمبودها، ۲۰ هزار میلیارد تومان برای رفاه دانشجویان جهت استفاده از تغذیهی ارزانقیمت در نظر گرفته شده است. متأسفانه «دیگریستیزی» که به دلایلی شکل گرفته، ضد رشد و پیشرفت و مغایر با فرهنگ ایرانی اسلامی است. دانشگاه ربع رشیدی تبریز، قدیمیترین دانشگاه بینالمللی شهر تبریز بود.
این مراسم در حالی برگزار شد که دانشجویان حاضر با شعارهای پاسداشت یاد شهدا و اقتدار علمی کشور، همراهی خود را با جنبش دانشجویی نشان دادند.
انتهای پیام/


