ناقوس خطر در آموزش عالی آمریکا؛ الگوی موفق پژوهشی پس از جنگ جهانی دوم در خطر است

ناقوس خطر در آموزش عالی آمریکا؛ الگوی موفق پژوهشی پس از جنگ جهانی دوم در خطر است
رئیس دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (UCLA) و یکی از چهره‌های برجسته نظام آموزش عالی در ایالات متحده، در مصاحبه‌ای با اشاره به کاهش میلیاردها دلاری بودجه‌های تحقیقاتی توسط دولت کنونی، هشدار داد که این اقدام مدل «موفق‌ترین نهاد پژوهشی در تاریخ بشر» را به خطر انداخته است.

به گزارش خبرگزاری آنا، خولیو فرنک، رئیس دانشگاه کالیفرنیا این کاهش بودجه را واکنشی «به‌مثابه سلاح» در قبال ناکامی دانشگاه‌ها در مقابله با یهودستیزی در جریان اعتراضات حامی فلسطین دانست، اما تأکید کرد که دولت از این موضوع به‌عنوان «توجیهی» برای یک حمله همه‌جانبه علیه دانشگاه‌ها و الگوی پژوهشی که پس از جنگ جهانی دوم، بنیان برتری آمریکا را بنا نهاد، استفاده می‌کند.

الگوی بوش: طرحی برای برتری پس از جنگ

به گفته فرنک، طرحی که وانوار بوش در سال ۱۹۴۵ در گزارش مشهور خود با عنوان Science, the Endless Frontier (علم، مرز بی‌پایان) ارائه کرد، یک «طرح روشنگر و آینده‌نگر» برای مشارکت تحقیقاتی بین دولت و دانشگاه‌های آمریکا بود. این الگو که بر اساس درس‌های جنگ جهانی دوم و پروژه‌هایی نظیر منهتن شکل گرفت، بر خلاف مدل‌هایی مانند آلمان نازی که به شرکت‌های صنعتی وابسته بود، زیرساخت‌های موجود در دانشگاه‌ها را به کار گرفت.

بر اساس الگوی بوش، دولت آمریکا موظف شد تا تحقیقات «بنیادی» را به‌عنوان یک «منفعت عمومی» تأمین مالی کند. این مدل با تأکید بر آزادی فکری و هدایت تحقیقات توسط خود دانشمندان، باعث شد تا دانشگاه‌ها نه تنها نیروگاه‌های نوآوری، بلکه کانون پرورش نسل جدید محققان (دانشجویان تحصیلات تکمیلی) شوند و محصولات صنعتی و مصرفی بی‌شماری را روانه بازار کرده و امنیت و رونق اقتصادی پس از جنگ آمریکا را تضمین کنند.

فرنک در گفتگو با یونیورسیتی ورلد نیوز، با اشاره به قانون "بای-دل" (Bayh-Dole Act) و تولید هزاران اختراع و ایجاد میلیون‌ها شغل از طریق انتقال مالکیت فکری از دانشگاه به صنعت، می‌پرسد: «اگر تحقیقات پایه نداشته باشید، چیزی برای به کار بردن ندارید، درست است؟»

حذف بودجه‌ها، فیزیک و نجوم را هدف گرفته است

رئیس UCLA با رد انگیزه‌های اعلام شده برای قطع بودجه‌ها، تصریح کرد که هدف واقعی، حذف علوم پایه است. وی تأکید کرد: «به کمک‌هزینه‌هایی نگاه کنید که توسط دولت لغو می‌شوند. این‌ها هیچ ارتباطی با یهودستیزی [یا] تنوع دیدگاه ندارند. این‌ها کمک‌هزینه‌هایی در حوزه علوم پایه، در نجوم و فیزیک هستند که اساس رفاه و امنیت آمریکا بوده‌اند.»

وی هشدار داد که این کاهش‌ها در بستر فراگیر شدن «عوام‌گرایی» (پوپولیسم) صورت می‌گیرد که ذاتاً «کارشناسان» و همچنین تفکر انتقادی را تحقیر می‌کند؛ اصلی‌ترین بنیان‌های گزارش بوش. این نگاه باعث شده که جامعه در برابر لزوم رعایت ماسک و دریافت واکسن کووید مقاومت کند.

هشدار تاریخی: سقوط آلمان نازی در انتظار دانشگاه‌های آمریکا

فرنک با اشاره به سابقه خانوادگی خود و فرار پدر و پدربزرگ یهودی‌اش از آلمان به مکزیک، یهودستیزی را نه فقط یک «وظیفه اخلاقی و قانونی»، بلکه یک «وظیفه وجودی» برای حفظ «ایده دانشگاه» دانست.

وی با ارجاع به تاریخ، به‌شدت نسبت به افول آکادمیک هشدار داد و گفت: «سوابق تاریخی روشن است؛ افول دانشگاه‌های آلمان با یهودستیزی آغاز شد. آن‌ها استعدادهای باورنکردنی را از دست دادند، از جمله بسیاری از دانشمندانی که به پیروزی غرب در جنگ کمک کردند.»

فرنک به نقش اساتید در توسعه شبه‌علم زیربنای قوانین نژادی و بدترین نقض‌های اخلاقی پزشکی در اردوگاه‌های کار اجباری اشاره کرد.

روایت غلط و نسخه درمانی

فرنک اعتراف کرد که بخشی از بحران اعتبار دانشگاه‌ها به دلیل افزایش هزینه‌های آموزش عالی و جدایی از عموم مردم است، که باعث شده بخش بزرگی از جامعه در برابر «گفتمان عوام‌فریبانه» آسیب‌پذیر شود. وی خواستار مبارزه با «روایت غلط» مبنی بر نخبه‌گرا بودن دانشگاه‌ها شد و تأکید کرد که دانشگاه‌ها همچنان «مشروع‌ترین راه برای تحرک اجتماعی صعودی و مهم‌ترین موتور نوآوری» هستند.

فرنک در پایان، با یادآوری دوران دانشجویی خود در رشته پزشکی، هشدار تلخی را مطرح کرد: «نسخه درمانی این نیست که بیمار را بکشیم، که اگر دولت ادامه دهد همین اتفاق خواهد افتاد؛ بیمار دانشگاه نیست؛ بیمار موقعیت ایالات متحده در جهان است.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا