دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 مهر 1403 - 11:32
نگاه فناوری هفته؛

از گپ‌وگفت با دانشمندان برتر جهان تا تلاش محققان برای امنیت غذایی

از گپ‌وگفت با دانشمندان برتر جهان تا تلاش محققان برای امنیت غذایی
این گزارش خلاصه‌ای از رویدادها، موفقیت‌ها و دستاورد‌های علمی و فناوری پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی و اخبار تولیدی با محور علم و فناوری است.
کد خبر : 935599

خبرگزاری آنا؛ روز‌های جمعه هر هفته خلاصه‌ای از رویداد‌ها، موفقیت‌ها، برنامه‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه دانشگاهیان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همراه با گفتگو با فناوران و محققان با محور علم و فناوری در طول هفته را با عنوان «نگاه فناوری هفته» در این گزارش می‌خوانید.

در این گزارش، گفتگو، رویداد، دستاورد‌های علمی و فناوری و موفقیت‌های مربوط به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طول هفته گذشته را خواهیم خواند. (گزارش کامل هر رویداد و خبر در لینک مربوط قابل مشاهده و مطالعه است)

رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اصفهان از ثبت حدود ۲۰ رقم جدید بذر‌های هندوانه، ملون، فلفل، خیار و گوجه و جذب هسته‌ها و شرکت‌های فناور در این حوزه خبر داد.

بذرررررررررررررر

علی انصاری رئیس سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا در تشریح چرایی و چگونگی ایجاد این سرا در اصفهان بیان کرد: ایده اصلی تولید بذر هیبرید صیفی‌جات از سال ۱۳۹۲ به منظور دستیابی به امنیت غذایی در کشور به همت استادان و محققان دانشکده کشاورزی واحد اصفهان به‌خصوص مرحوم دکتر عبدالرضا اقتداری، حمایت رئیس وقت دانشگاه دکتر احمدعلی فروغی و معاون پژوهشی وقت دکتر پیام نجفی رسید و نتیجه‌ای که پس از سال‌ها تحقیق به دست آمد به زمینه‌ای برای انتخاب این واحد دانشگاهی برای ایجاد سرای نوآوری بذر و نهاده‌های گلخانه‌ای تبدیل شد.(مشروح گفت‌وگو)

دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی موفق به ساخت دستگاه کلکتور هوای خورشیدی تحقیقاتی شدند که می‌تواند برای کاربرد‌های مختلفی مانند گرمایش فضا، خشک‌کردن محصولات و حتی در برخی از فرآیند‌های صنعتی استفاده شود.(مشروح گفت‌وگو)

رویداد ملی و نمایشگاه عصر امید در دوره مدیریتی سال‌های اخیر دانشگاه آزاد اسلامی و معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان این دانشگاه پایه‌گذاری شد و تاکنون چهار دوره آن برگزار شده است. خرداد ۱۴۰۱ بود که ایده برگزاری این رویداد در نخستین دوره به مرحله عمل و اجرا رسید و مراسم افتتاحیه آن با حضور محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی (دوره یازدهم)، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، معاونان و مدیران این دانشگاه و رؤسای واحد‌های دانشگاهی در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.

گزارش خبری آنا و عکس و فیلم دوره‌‌های مختلف عصر امید دانشگاه آزاد اسلامی را از اینجا بخوانید.

دانشیار و عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی موفق به دریافت جایزه معتبر و جهانی «بهترین محقق» شد.

محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگو با آنا از ارتقای مرتبه علمی ۶ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس از استادیاری به دانشیاری خبر داد.

عبدالله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به همکاری‌های مناسبی که با سازمان ملی استاندارد داشته‌ایم، اکنون ۱۰ آزمایشگاه دانشگاه آزاد اسلامی در کشور استاندارد بین‌المللی iso ۱۷۰۲۵ دارند.

دانش‌آموزان سما موفق به کسب مدال طلای کشور انگلستان و جایزه ویژه کشور کرواسی در ششمین دوره مسابقات جهانی ابداعات و اختراعات انگلستان شدند.

عبدالله محمدی مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان از سراسر کشور در رویداد عصر امید «غذا و فراسودمندها» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه شرکت می‌کنند، اظهار کرد: مهم‌ترین خصوصیت این رویداد، آمایش محور بودن و مشارکت محور بودن آن با صنایع است و زمانی متولد شد که شرایط کرونایی در کشور حاکم بود. دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان دانشگاه مسئله محور تلاش کرد تا با برگزاری این رویداد ملی، امید را به مجموعه تزریق کند که موفق بود.

الهام رخشی نوش‌آبادی دانشجوی رشته دندانپزشکی ورودی سال ۱۳۹۸ دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد موفق به کسب رتبه نخست و مدال طلا در شانزدهمین المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی سراسر کشور شد.

سورج ریگی دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان با حضور در مسابقات بین‌المللی ووشو کاپ آزاد در رده سنی بزرگسالان که در کشور ترکیه برگزار شد برای دومین بار در سال ۱۴۰۳ با شکست حریفان خود از کشور‌های مختلف و راند پایانی با شکست حریفش از ترکیه مدال طلای این مسابقات را کسب کرد.

ایمان صادق‌خانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد از طراحی نرم‌افزار جامع ارزیابی ریسک ایمن‌یار با هدف ارائه خدمات پژوهشی رایگان به محققان کشور خبر داد.(مشروح گفت‌وگو)

یکی از بزرگ‌ترین قرارداد‌های برون‌دانشگاهی تاریخ دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، بین دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان و شهرداری خمام به اعتبار ۱۰۰۰ میلیارد ریال در سی سرای چالوس و در حاشیه اجلاس بیست و هفتم دانشگاه امضا شد.

هفت استاندارد مهم ملی توسط فرهاد استوان عضو هیئت علمی گروه متالورژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در کمیته متناظر سازمان ملی استاندارد تدوین و منتشر شد.

محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در گفت‌وگو با آنا از قرارگرفتن نام پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در فهرست دانشمندان دو درصد برتر جهان خبر داد و اظهار کرد: فرید معین پور از اعضای هیئت علمی و پژوهشگر برتر واحد بندرعباس برای سومین سال متوالی به‌عنوان دانشمند ۲ درصد برتر جهان معرفی شد.

روز جهانی غذا رویدادی است که همه‌ساله ۱۶ اکتبر جشن گرفته می‌شود، این اقدام با هدف افزایش آگاهی در سراسر دنیا برای کسانی که از گرسنگی رنج می‌برند و آسیب می‌بینند، برگزار می‌شود و بر لزوم تامین امنیت غذایی و برخورداری ازرژیم غذایی سالم برای همه تأکید می‌کند.

این مناسبت ما را بر آن داشت تا به برنامه‌ها و اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه امنیت غذایی بپردازیم و با افشین اسماعیلی‌فر رئیس کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی این دانشگاه گفت‌وگویی داشته باشیم.

اسماعیلی‌فر با بیان اینکه اکنون جهان با سه چالش عمده در حوزه غذایی ازجمله افزایش گرسنگی در جهان، نبود تعادل در رژیم غذایی و در معرض نابودی قرارگرفتن محیط‌زیست و تغییر اقلیم مواجه است که باید با مدیریت علمی مبتنی بر دانش و تکنولوژی حل شوند به تشریح برنامه‌های کنسرسیوم غذا و امنیت غذایی دانشگاه آزاد پرداخت.(مشروح گفت‌وگو)

وجود پژوهشگاه‌ها، مراکز تحقیقاتی و مدارس مهارتی مختلف ازجمله پژوهشگاه‌ مواد و انرژی، پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی، مرکز تحقیقات مهندسی مواد پیشرفته و مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمون‌های غیرمخرب باعث شده است تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج بتواند مجوز فعالیت سرای نوآوری «فناوری مواد» را از معاونت تحقیقات، نوآوری و فناوری سازمان مرکزی این دانشگاه کسب کند.

از گپ‌وگفت با دانشمندان برتر جهان تا تلاش محققان برای امنیت غذایی

سرای نوآوری فناوری مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج اکنون تعداد قابل توجهی هسته فناور، ۹ واحد فناور و دو شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه مواد را در خود جای داده و در حوزه دانشجویی نیز در حال برگزاری رویداد‌های فناورانه به منظور ایجاد فضای کسب و کار مناسب است.

در این راستا بر آن شدیم تا با پیام رحمانی عضو هیئت علمی و رئیس سرای نوآوری فناوری مواد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج به گفت‌وگو بنشینیم و از چند و چون مأموریت‌ها و فعالیت‌های این سرا باخبر شویم. (مشروح گفت‌وگو)

محمدمهدی فروغی عضو فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان گفت: لیست دانشمندان برتر توسط محققان در پاسخ به نیاز به معیار‌های استنادی استاندارد در علم ایجاد شده است.

به‌تازگی فهرست پژوهشگران پراستناد برتر جهان از سوی دانشگاه استنفورد منتشر شد که در این بین نام فرزام توانکار عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل به عنوان یکی از دانشمندان و پژوهشگران دو درصد برتر جهان به چشم می‌خورد.

فرزام توانکار دکترای تخصصی علوم جنگل دارد و با مرتبه دانشیاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خلخال است. ۲۲ سال است که تدریس می‌کند، دوره لیسانس را در رشته جنگلداری و اقتصاد جنگل دانشگاه گیلان سپری کرده و مدرک فوق لیسانس و دکتری را در رشته علوم مهندسی جنگل از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اخذ کرده است.(مشروح گفت‌وگو)

عضو دانشمندان دو درصد برتر جهان تأکید کرد: دانشجویان در هر مقطع تحصیلی ایده‌های خود را با کمک افراد متخصص بدون هیچ ترسی تکمیل و آنها را عملی کنند، حتی اگر با شکست مواجه شوند.(مشروح گفت‌وگو)

حمیدرضا مظاهری معاون امور سمای دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان در گفت‌وگو با آنا جزئیاتی از فعالیت بزرگ‌ترین دهکده مهارتی در غرب کشور را تشری و بیان کرد: به تأسی از سیاست کلان کشور در توسعه رشته‌های مهارتی در دانشگاه و مدارس که در کلام رهبر معظم انقلاب بار‌ها مطرح و مورد تأکید قرار گرفته است و تأکید برنامه هفتم توسعه کشور بر افزایش سهم هنرستان‌ها از جامعه دانش آموزی، حوزه معاونت امور مدارس در دانشگاه آزاد اسلامی استان همدان بر اساس ظرفیت و امکانات و تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، بزرگ‌ترین دهکده فنی و مهارتی غرب کشور را راه‌اندازی کرد.(مشروح گفت‌وگو)

محمدعلی نادی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از طراحی نخستین پردیس دانش‌آموزی دانشگاه آزاد زنجان ذیل پارک علم و فناوری خبر داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب