دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 مهر 1403 - 12:00
نگاه فناوری هفته؛

از ورود فناوران به حوزه امنیت غذایی تا تولید بستنی برای دیابتی‌ها

از ورود فناوران به حوزه امنیت غذایی تا تولید بستنی برای دیابتی‌ها
این گزارش خلاصه‌ای از رویدادها، موفقیت‌ها و دستاورد‌های علمی و فناوری پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی و اخبار تولیدی با محور علم و فناوری است.
کد خبر : 933624

خبرگزاری آنا؛ روز‌های جمعه هر هفته خلاصه‌ای از رویداد‌ها، موفقیت‌ها، برنامه‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه دانشگاهیان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همراه با گفت‌وگو با فناوران و محققان با محور علم و فناوری در طول هفته را با عنوان «نگاه فناوری هفته» در این گزارش می‌خوانید.

در این گزارش، گفت‌وگو، رویداد، دستاورد‌های علمی و فناوری و موفقیت‌های مربوط به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طول هفته گذشته را خواهیم خواند. (گزارش کامل هر رویداد و خبر در لینک مربوط قابل مشاهده و مطالعه است)

رئیس سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد شیراز با بیان اینکه در حوزه‌های معماری و طراحی فعال هستیم، گفت: به منظور گسترش اقتصاد پویای صنایع خلاق و فرهنگی و ارتباط مؤثر دانشگاهیان با محیط کسب و کار برنامه راهبردی ترسیم و تدوین کرده‌ایم.

ماریا خسروی رئیس سرای نوآوری صنایع خلاق و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس، دلایل ایجاد این سرا در شیراز را تشریح کرد و به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: با توجه به تنوع و گستردگی صنایع خلاق و فرهنگی در مناطق مختلف استان فارس و اقبال این صنایع در گستره کشور، دانشگاه آزاد اسلامی در راستای نیل به اهداف توسعه، گسترش و بهره‌مندی هرچه بیشتر از بازار‌های داخلی و خارجی و ایجاد هسته‌ها و واحد‌های فناور در این حوزه به راه‌اندازی سرای صنایع خلاق و فرهنگی در سال ۱۴۰۱ اقدام کرد.(مشروح گفت‌وگو)

نادیا اسفندیاری دانشیار تمام‌وقت گروه مهندسی شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا و با استناد به شاخص عملکرد پژوهشی۲۰۲۴ مستخرج از پایگاه اسکوپوس به‌عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد برتر جهان انتخاب شد.

 دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت به همین مناسبت در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، درباره اینکه برای قرارگرفتن در جمع دانشمندان ۲ درصد برتر جهان چه مؤلفه‌هایی تأثیرگذار هستند؟ اظهار کرد: انتشار حداقل ۵ مقاله شرط بررسی کارنامه اشخاص و شاخص‌های تعداد استناد، تعداد استناد بدون خوداستنادی، شاخص اچ و یک شاخص ترکیبی، ملاک ارزیابی افراد اعلام شده است.(مشروح گفت‌وگو)

روح‌الله احسانی مدیر مرکز رشد فناوری‌های نوین در صنایع دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با آنا از برتری دو تیم این مرکز در نخستین رویداد تانای صنایع‌دستی خلاق روستایی خراسان شمالی خبر داد و اظهار کرد: یک تیم چهار نفره متشکل از دانشجویان طراحی لباس این واحد دانشگاهی مستقر در این مرکز رشد توانستند در هشتمین رویداد تانای استان و نخستین رویداد تانا صنایع‌دستی خلاق روستایی از برگزیدگان برتر این دوره شوند.(مشروح گفت‌‌وگو)

محمدرضا ولیلو رئیس دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان که در محل استانداری برگزار شد، اظهار کرد: رویداد ملی عصر امید غذا و فراسودمند‌ها از ۲۲ تا ۲۴ آبان امسال به میزبانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار می‌شود.

مهدی حسن‌نیا خیبری عضو هیئت علمی و سرپرست سرای نوآوری میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان در گفت‌وگو با آنا در پاسخ به این پرسش که دلایل انتخاب واحد دانشگاهی زاهدان برای ایجاد این سرا چه بود، تشریح کرد: استان سیستان و بلوچستان به عنوان دومین استان پهناور کشور در حوزه کاشت و تولید میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است.

به گفته سرپرست سرای نوآوری میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی، مردم سیستان و بلوچستان از دیرباز در حوزه کاشت و تولید میوه‌های گرمسیری و گیاهان دارویی فعالیت داشته و تا به امروز نیز بخش قابل توجهی از درآمد و معیشت خانوار‌ها از فعالیت‌های کشاورزی در این حوزه حاصل می‌شود.(مشروح گفت‌وگو)

به گزارش خبرنگار آنا، آتلیه صنعت ساختمان فرامحیط با حضور بهرنگ مرادی رئیس دانشکدگان صنعت ساختمان و محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان (واحد شهید حاج قاسم سلیمانی) گشایش یافت.

بیست‌ودومین دوره مسابقات ملی دانشجویی بتن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس با حضور صاحبان صنایع بتن کشور، دانشجویان، استادان و جمعی از مسئولان شهری و نمایندگان سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با ارسال پیام کتبی دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در این واحد دانشگاهی به کار خود پایان داد.

استاد تمام گروه علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی همدان برای پنجمین بار در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستمال‌های ۱۰۰ درصد ویسکوز (ساخته شده از الیاف طبیعی و ابریشمی) شده که در خاورمیانه نظیر ندارد و قادر است سطوح حساس را بدون پُرزدهی و جایگذاری خط و خش تمیز کند.

این شرکت دانش‌بنیان در زمینه تولید انواع خوشبوکننده و منسوجات بافته و نبافته وارد بازار شده و توانسته به تولید انبوه برسد، از سویی این شرکت تنها تولیدکننده دستمال‌های ۱۰۰ درصد ویسکوز در خاورمیانه است.(مشروح گفت‌وگو)

نشست «بررسی قرارداد راه‌اندازی مرکز رشد مشترک در واحد‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس» با حضور رئیس پارک علم و فناوری استان فارس و معاون هماهنگی دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس برگزار شد.

چگونگی قرارداد راه‌اندازی مرکز رشد مشترک توسط نمایندگان دو دستگاه در این نشست بررسی و راهکار‌های افزایش میزان همکاری با هدف تسهیل روند رشد واحد‌های فناور و دانش‌بنیان پیش‌بینی شد.

علی حیدری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی‌شهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری آنا از برگزاری سومین همایش ملی بهره‌وری و هوشمندسازی سامانه‌های انرژی در سالن همایش‌های شهید آوینی این دانشگاه در روز‌های ۲۵ و ۲۶ مهر ۱۴۰۳ خبر داد.(مشروح گفت‌وگو)

رضا کاظمی دانشجوی دکتری اگرو تکنولوژی و مدیرعامل یک شرکت فناور در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه این شرکت در بخش تولید کود آلی فعالیت دارد، اظهار کرد: از سال ۱۴۰۰ با تغییر رویکرد دانشگاه آزاد به سمت دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم این شرکت فعالیت خود را در حوزه فناوری و مهارتی با تولید نهاده‌های کشاورزی به روش فناوری‌های نوین آغاز کرد.

وی افزود: سال ۱۴۰۰ تولید کود آلی در شرکت با آماده‌سازی زیر بنای دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج در مرکز رشد این واحد دانشگاهی با تأیید کارگروه دانش‌بنیان در مرحله پیش رشد (تولید محصول اولیه از ثبت اختراع) آغاز شد.(مشروح گفت‌وگو)

چهار عضو هیئت علمی و یک عضو باشگاه پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در زمره ۲ درصد دانشمندان پراستناد جهان قرار گرفتند.

رویداد ملی عصر امید

رئیس سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد میبد گفت: به دنبال نوآوری و بهینه‌سازی فرآیند تولید، مواد اولیه، قطعات یدکی، ماشین‌آلات و انرژی در صنعت کاشی و سرامیک کشور به دست فناوران هستیم.

حمیدرضا عابدینی رئیس سرای نوآوری کاشی و سرامیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد میبد درباره ایجاد این سرا در میبد به خبرنگار آنا گفت: با توجه به وجود ۱۰۷ واحد صنعتی فعال تولید کاشی و سرامیک کشور از ۱۴۰ واحد فعلی و بالغ بر ۶۵ واحد در زمینه تولید مواد اولیه اعم از انواع فریت، گلوله، جوهر‌های دیجیتال و مواد نسوز و نیاز به نوآوری و بهینه‌سازی فرآیند تولید، مواد اولیه، قطعات یدکی، ماشین آلات و انرژی بر ایجاد این مرکز در شهر میبد تصمیم گرفته شد.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس سرای نوآوری سنگ ساختمانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: عارضه‌یابی‌ها درباره صنعت سنگ کشور، مسئولان دانشگاه را برآن داشت تا با راه‌اندازی سرای نوآوری سنگ محلات، مشکلات بخش آموزش و ضعف در تکنولوژی این صنعت را برطرف کنند.

سعید دهقان در تشریح دلایل ایجاد سرای نوآوری «سنگ ساختمانی» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد محلات و فعالیت‌ها و برنامه‌های این سرا به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ۳۳ درصد معادن سنگ ساختمانی کشور در استان‌های مرکزی، اصفهان و آذربایجان غربی قرار دارد، علاوه بر این، استان مرکزی در زمینه معادن فعال تراورتن رتبه دوم استانی را داراست.(مشروح گفت‌وگو)

اسامی ۴ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال در تازه‌ترین گزارش دانشگاه استنفورد به‌عنوان پژوهشگران ۲ درصد برتر جهان اعلام شده است.

یک شرکت فناور موفق به تولید نوعی بستنی غیرلبنی وگن‌دار (بستنی گیاهی) شده که بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون می‌توانند آن را مصرف کنند. 

نارین شاهرخی مدیرعامل این شرکت عنوان کرد که محصولات غذایی شرکت، محصولات قابل استفاده برای وگن‌ها (گیاه‌خواران)، دیابتی‌ها و کسانی که رژیم غذایی خاصی دارند و ورزشکارانی که منع مصرف لاکتوز یا منع مصرف کلسترول بالا دارند، مانند دیابتی‌ها و فشارخونی‌هاست.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی ملایر مأموریت‌های علمی پژوهشی این سرا را تشریح کرد و برگزاری نمایشگاه مبل و منبت در مراکز استان‌ها را از برنامه‌های پیش روی آن برشمرد.

بهروز کُرد رئیس سرای نوآوری مبل و منبت دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملایر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا در تشریح مأموریت‌های سرای نوآوری میل و منبت این دانشگاه تشریح کرد: گسترش و تقویت اقتصاد شهرستان و منطقه در حوزه تخصصی فعالیت سرا، ایجاد بستر مناسب برای تعاملات اجتماعی میان ذی‌نفعان و کاهش ریسک‌پذیری دانشگاه از ایجاد درآمد‌های غیرشهریه‌ای و متنوع‌سازی منابع درآمدی ازجمله این مأموریت‌هاست.(مشروح گفت‌وگو)

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب