دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1403 - 12:00
نگاه فناوری هفته؛

از عضویت در جمع دانشمندان برتر جهان تا کارستان دانش‌بنیان‌ها و فناوران

از عضویت در جمع دانشمندان برتر جهان تا کارستان دانش‌بنیان‌ها و فناوران
این گزارش خلاصه‌‌ای از رویدادها، موفقیت‌ها و دستاوردهای علمی و فناوری پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی و اخبار تولیدی با محور علم و فناوری است.
کد خبر : 932802

خبرگزاری آنا؛ روز‌های جمعه هر هفته خلاصه‌ای از رویداد‌ها، موفقیت‌ها، برنامه‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه دانشگاهیان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همراه با گفتگو با فناوران و محققان با محور علم و فناوری در طول هفته را با عنوان «نگاه فناوری هفته» در این گزارش می‌خوانید.

در این گزارش، گفت‌وگو، رویداد، دستاورد‌های علمی و فناوری و موفقیت‌های مربوط به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طول هفته گذشته را خواهیم خواند. (گزارش کامل هر رویداد و خبر در لینک مربوط قابل مشاهده و مطالعه است)

محققان یک شرکت دانش‌بنیان برای نخستین‌بار در جهان موفق به هوشمندسازی سیستم‌های ثبت و اندازه‌گیری میزان غبار هوا شدند.

با توجه به افزایش معضلات مربوط به گرد و غبار در کشور به‌منظور کاهش آثار سوء و جانبی آن بر محیط زیست، دستگاه‌های هوشمند سنجش غبار توسط یک شرکت دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد نایین برای نخستین‌بار در جهان ساخته و طراحی شده است. (مشروح گفت‌وگو)

نگاه فناوری هفته؛

الناز شیدایی دانشجوی رشته علوم آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه با شرکت در ماراتُن کنکور ۱۴۰۳ موفق به کسب رتبه نهم کشوری کارشناسی‌ارشد رشته خون‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال ۱۴۰۳ شد.

شیدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با معرفی خود اظهار کرد: دانشجوی ورودی سال ۱۳۹۸ رشته کارشناسی علوم آزمایشگاهی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه هستم که اردیبهشت امسال برای دومین‌بار در کنکور کارشناسی ارشد کشوری شرکت کردم و موفق به کسب رتبه نهم رشته خون‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران شدم.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان با اشاره به فعالیت چهار شرکت دانش‌بنیان و ۴۴ هسته فناور در این دانشگاه از افزایش رشته‌های پیراپزشکی در سه مقطع تحصیلی خبر داد.

به گزارش آنا، محمدحسین رنجبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در جلسه هیئت رئیسه دانشگاه آزاد بندرعباس، توسعه در حوزه‌های علمی و پژوهشی را از دیگر شاخصه‌های توسعه این دانشگاه هرمزگان خواند و چهار شرکت دانش‌بنیان، ۴۴ هسته فناور، تنوع انجمن علمی دانشجویی و فعالیت باشگاه پژوهشگران جوان در کنار ایجاد سرا‌های نوآوری و ایجاد مراکز تحقیقاتی مسیر این حرکت را مبتنی بر هم‌افزایی، ارتقای تولید دانش و محتوا در بومی‌سازی و تقویت بنیه علمی و پژوهشی این دانشگاه در سطح استان هرمزگان قلمداد کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد

در رویدادی علمی قابل‌توجه، نخستین پایان‌نامه ارشد با موضوع تقریب مذاهب اسلامی در سیستان و بلوچستان با محور قوم بلوچ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان دفاع شد. این پژوهش ارزشمند که توسط عاطفه ریاحی دانش‌آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته علوم سیاسی این دانشگاه انجام شده است، چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ با حضور استادان راهنما و داور پایان‌نامه برگزار شد.

ریاحی در این پژوهش علاوه بر بررسی مبانی نظری تقریب مذاهب به تحلیل چالش‌ها و فرصت‌های موجود در این حوزه در استان سیستان و بلوچستان با تمرکز بر قوم بلوچ پرداخته است.(مشروح گفت‌وگو)

بانوان تیرانداز دانشگاه آزاد اسلامی سیرجان، لیگ‌های برتر تفنگ و تپانچه باشگاه‌های ایران را با پیروزی آغاز کردند.

به گزارش آنا با حمایت امیررضا بازرگان رئیس دانشگاه آزاد سیرجان برای نخستین‌بار تیم تیراندازی بانوان این دانشگاه با دو تیم سلاح بادی و تپانچه در رقابت‌های لیگ برتر حضور دارد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید محصولی شده که قابلیت حذف بتن‌های ناکارآمد را داشته و در برابر زلزله مقاوم است.

دانش‌بنیان‌ها در راستای سبک‌سازی ساختمان و مصرف کمتر مصالح به تولید محصول دانش‌بنیان «کانتون» اقدام کرده که در مقابل زلزله مقاوم است و نمونه داخلی و خارجی هم ندارد. این تکنولوژی متشکل از دال توخالی، بتن‌های ناکارآمد را از میانه دال حذف می‌کند و موجب کاهش مصرف بتن، هزینه، وزن و بهینه شدن اسکلت ساختمان می‌شود.(مشروح گفت‌وگو)

سرپرست سرای نوآوری تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت‌محور دانشگاه آزاد ساری ایجاد شبکه نوآوری شامل آموزش‌های فناوری و خلاقیت، مدارس کسب و کار، مراکز نوآوری و شتابدهنده‌ها، مراکز رشد و ... با تمرکز بر حوزه فناورانه تجهیزات پزشکی را ازجمله مأموریت‌های این سرا برشمرد.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد

توحید نوری سرپرست سرای نوآوری تجهیزات پزشکی و خدمات سلامت‌محور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفت‌وگو با آنا درباره چگونگی راه‌اندازی و فعالیت‌های این سرا تشریح کرد: فعالیت سرا از دی ۱۴۰۰ با مدیریت این‌جانب آغاز شد. با توجه به اینکه در واحد ساری رشته‌های مهندسی پزشکی، برق، مکانیک و مهندسی کامپیوتر و دانشکده پزشکی فعالیت دارند و از طرفی حضور واحد‌ها و هسته‌های فناور صاحب محصول اولیه در زمینه تجهیزات پزشکی، ما را برآن داشت که سرای نوآوری تجهیزات پزشکی را دایر کنیم.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس سرای نوآوری امنیت غذایی و صنایع از افزایش تعداد هسته‌ها و واحد‌های فناور مرتبط با صنایع غذایی در این سرا خبر داد و افزایش دانش روز مدیران، کارشناسان فنی و کارکنان واحد‌های تولیدی را رسالت ذاتی سرا دانست.

دانشگاه آزاد اسلامی واحد

عبدالاحد شاددل تیلی عضو هیئت علمی گروه کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در گفت‌وگو با آنا در تشریح چگونگی ایجاد، فعالیت‌ها و برنامه‌های سرای نوآوری امنیت غذایی و صنایع این دانشگاه اظهار کرد: ظرفیت شهرستان شبستر به لحاظ وجود واحد‌های تولیدی در زمینه صنایع غذایی و تعدد شهرک‌های صنعتی در استان آذربایجان شرقی و منطقه و وجود گروه آموزشی کشاورزی، صنایع غذایی و دامپزشکی با گرایش‌های مرتبط با موضوع امنیت غذایی و صنایع در دانشگاه، بستر مناسبی را برای ایجاد سرای نوآوری امنیت غذایی و صنایع فراهم کرده بود.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس سرای نوآوری «سنگ ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» دانشگاه آزاد اسلامی مشهد جزئیاتی از اهداف و برنامه‌های این سرا را تشریح کرد.

علی‌اکبر سروری رئیس سرای نوآوری «سنگ‌ها، سرامیک، شیشه و صنایع مرتبط» در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در گفت‌وگو با آنا، دلیل اصلی انتخاب سرای نوآوری برای یک واحد دانشگاهی را وجود زنجیره تولید یا ارزش محصول در هر شهر یا استان دانست.(مشروح گفت‌وگو)

عضو هیئت علمی رشته زبان و ادبیات فارسی با تشریح دلایل استقبال کم دانشجویان و ورودی نزدیک به «صفر» به دانشگاه‌ها در این رشته گفت: شیوه‌های قدیمی و نادرست تدریس ادبیات در مدارس از این گنجینه در ذهن مردم درسی حفظی و بی‌فایده ساخته است.

پریسا داوری به آنا گفت: متأسفانه به دلایل مختلفی ورودی ادبیات در دانشگاه‌ها بسیار کم شده و گاهی صفر است که مهم‌ترین دلیل آن عبارت است از ناآگاهی خانواده‌ها از ضرورت خواندن ادبیات و جایگاه آن در فرهنگ ما، چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها در انتخاب رشته‌هایی مانند پزشکی، دندانپزشکی و مهندسی که آنها را دارای جایگاه اجتماعی بالاتر می‌بینند، حفظی تصورکردن علوم انسانی خاصه ادبیات و نبود قدرت استدلال و تحلیل در دانش‌آموزان برای درک ادبیات و انتخاب آن، مشکلات اقتصادی و نبودن بازار کار مناسب و متنوع برای این رشته یا ناآگاهی از این مطلب که همه موجب شده کسانی که استعداد و درک و هوش ادبی لازم را ندارند، این رشته را در دانشگاه انتخاب کنند و حتی گاه برای فرار از ریاضیات است.(مشروح گفت‌وگو)

محمدرضا قائدی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس به همراه برخی مدیران این دانشگاه در بازدید  از شرکت‌های فعال در حوزه‌های مهندسی و فنی، پزشکی، علوم پایه و علوم‌انسانی مستقر در سازمان بسیج علمی سپاه فجر این استان که با استقبال سازمان و ارائه توضیحات دستاورد‌های تولیدی شرکت‌های دانش‌بنیان همراه بود بر ضرورت همکاری و تعامل مستمر مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان فارس و سازمان دانش و پژوهش اسوه فارس تأکید کرد.

یک شرکت فناور موفق به تولید محصولی شده که برای ساخت نانوفلزات اکسید‌های فلزی، خانواده ترکیبات سیلیکون، خانواده ترکیبات کربن، فلوروکربن‌ها و پلی‌سیلان‌ها مناسب است و به این ترتیب کشورمان را از واردات این دستگاه بی‌نیاز می‌کند.

شرکت فناور مستقر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) با هدف تولید پروژه ساخت خط تولید نانوساختار‌ها در سال ۱۳۹۵ فعالیت خود را آغاز کرد. این شرکت فناور موفق به تولید SEM و محصول نانویی آن شد و در حال بهینه‌سازی این محصول فناور است و موفق به تولید دستگاه نانوپودرشده که در مقیاس نیمه‌صنعتی ساخته شده و در مرحله بعدی به تولید دستگاه نانوپودر در مقیاس صنعتی اقدام خواهد کرد.(مشروح گفت‌وگو)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد

دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود موفق به ساخت صندلی تاشوی مقوایی با استفاده از هنر اوریگامی شده که قادر است بار تا ۷۵۰ کیلوگرم را هم تحمل کند.

الهام محمدی دانشجوی کارشناسی معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود که موفق به ابداع صندلی تاشوی مقوایی با استفاده از هنر اوریگامی و تحمل بار تا ۷۵۰ کیلوگرم شده است در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا درباره ابداع نوآورانه خود گفت: این ایده در زمینه مهندسی معماری، عمران، طراحی صنعتی و ساخت و تولید به‌منظور استفاده از فنون نوین و زیباسازی مناطق شهری و قابلیت استفاده مردم طراحی شده است.(مشروح گفت‌وگو)

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار از برگزاری چهارمین کنگره پاتوبیولوژی دامپزشکی کشور در این واحد دانشگاهی خبر داد.

طاهره چالدره رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با بیان اینکه چهارمین کنگره پاتوبیولوژی دامپزشکی کشور در این واحد دانشگاهی برگزار می‌شود، اظهار کرد: به پشتوانه جایگاه علمی این واحد دانشگاهی در آموزش علوم دامپزشکی در سطح کشور طی سال‌های گذشته برگزاری دو دوره موفق کنگره پاتوبیولوژی دامپزشکی را داشتیم که مورد استقبال پژوهشگران، استادان، دانشجویان و دامپزشکان فعال در عرصه دامپزشکی کشور قرار گرفت.(مشروح گفت‌وگو)

مجتبی ملکی‌چوبری رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان از قرارگرفتن نام ۵ عضو هیئت علمی این دانشگاه بین یک و دو درصد برتر دانشمندان پراستناد جهان خبر داد.(مشروح گفت‌وگو)

یک شرکت خلاق برای رفع نیاز‌های آموزشی و پرورشی کودکان و دانش‌آموزان موفق به ساخت بیوماکت‌ها، بیوپازل‌ها و بیوپوستر‌های آموزشی شده است.

منیر دودی عضو هیئت علمی تمام‌وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد فلاورجان و رئیس هیئت مدیره یک شرکت خلاق در گفتگو با آنا با تشریح دستاورد‌های این شرکت اظهار کرد: برای نخستین‌بار در کشور این شرکت به ساخت بیوماکت‌ها، بیوپازل‌ها و بیوپوستر‌های آموزشی برای آموزش و پرورش در چهار مقطع پیش‌دبستان، دبستان، راهنمایی و دبیرستان اقدام کرده است.(مشروح گفت‌وگو)

 
براساس آخرین به‌روزرسانی داده‌های علمی اسکوپوس، عبدالله هادی وینیچه عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) برای پنجمین سال متوالی در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.
 
فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد در گفتگو با آنا از قرارگیری ۱۴ نفر از اعضای هیئت علمی این واحد دانشگاهی دانشگاه در فهرست دانشمندان دو درصد برتر دنیا خبر داد و اظهار کرد: این فهرست هرساله توسط دانشگاه استنفورد و با همکاری انتشارات الزویر بر اساس داده‌های پایگاه اسکوپوس منتشر می‌شود.
 
حامد صمدی مدیر پژوهشی و تولید علم دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری در گفت‌وگو با آنا از قرارگرفتن نام 7 عضو هیئت علمی این دانشگاه آزاد اسلامی استان مازندران در لیست دو درصد پراستنادترین پژوهشگران سال ۲۰۲۴ دنیا خبر داد.
 

انور بهرام‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در رویداد «یادگیری و اشتغال با محور علم داده و هوش مصنوعی»، نشست «حکمرانی داده و هوش مصنوعی در تحول دیجیتال» گفت: در حوزه فناوری‌های دیجیتال و هوش مصنوعی که نیازی به سرمایه‌گذاری کلان ندارد با حمایت اندک می‌توان مسیر را برای ایجاد اشتغال هموار کرد.

امیرحسین نوری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از پایان‌نامه خود با عنوان «توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی» با موفقیت دفاع کرد. او با کمک استاد راهنمای خود، محمدحسین درویش متولی، موفق به توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه سوخت هیدروژنی شد.(مشروح گفت‌وگو)
 
 
مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با آنا از معرفی پنج پژوهشگر برتر این دانشگاه به‌عنوان دانشمندان دو درصد برتر جهان خبر داد.(مشروح گفت‌وگو)
 
حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفتگو با آنا اعلام کرد که براساس جدیدترین رتبه‌بندی رسمی اعلام شده در سال ۲۰۲۴ از طرف پایگاه داده‌های اسکوپوس، سه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در زمره دانشمندان یک و دودرصد برتر پراستناد دنیا قرار گرفتند.
 
امیررضا قمرپور، دانشجوی مقطع کارشناسی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی سمنان در سی و چهارمین دوره مسابقات قهرمانی کشور (جام شهدای خدمت) در بخش کمیته سبک شیتوریوشوکوکای یونیون رشته کاراته عنوان قهرمانی و مدال طلای مسابقات را به خود اختصاص داد.
 
مهدی حمیدخانی رئیس سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفتگو با آنا درباره پلتفرم خلاقانه «فکرونه» اظهار کرد: این پلتفرم به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان زیر نظر سرای نوآوری و یک انتشارات به همین نام یعنی فکرونه و دارای تأییدیه از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش لذت‌بخش فعالیت می‌کند.(مشروح گفت‌وگو)
 
علیرضا چمکوری پژوهشگر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر و مدیر گروه کامپیوتر این دانشگاه در گفت‌وگویی تحلیلی با آنا به تشریح ویژگی‌های دانشگاه‌های نسل جدید پرداخته و مواردی مانند نقش نوآوری و کارآفرینی در دانشگاه‌های نسل جدید، تعامل نزدیک با صنعت و جامعه، پژوهش‌های کاربردی و مسئله‌محور، بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها، آموزش چندرشته‌ای و میان‌رشته‌ای، استفاده از فناوری‌های نوین، توجه به مهارت‌های نرم، پایدارسازی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، فضا‌های خلّاقانه و پویا، تأکید بر یادگیری مادام‌العمر را معرفی و به تحلیل آنها پرداخته است.(مشروح گفت‌وگو)
 
یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و تولید قایقی شده که قابلیت گشت‌زنی، دریانوردی و تفریحی دارد و صیادان با امنیت بالا می‌توانند تورشان را پر کنند.
از عضویت در جمع دانشمندان برتر جهان تا کارستان دانش‌بنیان‌ها و فناوران

محمدرسول بهی‌فرد مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در گفتگو با آنا در تشریح جزئیاتی از فعالیت این شرکت با تأکید بر اینکه ۱۰ سال است که به کار پژوهش، ساخت و طراحی محصولات دریایی مشغول هستیم، اظهار کرد: پنج اختراع ثبت کرده‌ام و چندین دستگاه هم به تولید انبوه رسیده است.(مشروح گفت‌وگو)

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب