خلاقیتآفرینی و عدالت آموزشی در یک برنامه کاربردی استارتآپی
مهدی حمیدخانی رئیس سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره پلتفرم خلاقانه «فکرونه» اظهار کرد: این پلتفرم به عنوان یک شرکت دانشبنیان زیر نظر سرای نوآوری و یک انتشارات به همین نام یعنی فکرونه و دارای تأییدیه از سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش در حوزه آموزش لذتبخش فعالیت میکند.
بازی بسازید و منتشر کنید
وی تشریح کرد: فکرونه در واقع یک وباپلیکیشن کتابساز، بازیساز و آکادمیساز است که با توجه به امکانات فراهم شده، سعی در توسعه آموزش مبتنی بر بازی و بازیواره آموزی دارد. این موضوعات و کلیدواژهها نیز در دنیا موضوعی جدید بوده؛ بنابراین سطح تکنولوژی استفاده شده در این پلتفرم در سطح بالا و مطابق با استانداردها و تکنولوژی روز دنیا پیاده سازی شده که این خود یکی از نقطه قوتهای پلتفرم است.
حمیدخانی اضافه کرد: در بخشهای مختلف پلتفرم(برنامه کاربردی) مورد نظر از جمله بازیساز فکرونه که یکی از بخشهای جذاب این پلتفرم خلاقانه است، کاربران میتوانند با موضوع دلخواه خود و با استفاده از امکاناتی مانند قالبهای متنوع ساخت بازی و توالی و ترتیب، همتاسازی، کلمهسازی، جملهسازی، چهار گزینه و نیز امکانات متعدد دیگر همچون تعیین زمان، درجه سختی و سایر قابلیتها برای هر مرحله بازی؛ یک بازی بسازند و در شبکه اجتماعی فکرونه منتشر کنند.
کتاب خود را تجاریسازی کنید
رئیس سرای نوآوری فناوری اطلاعات و ارتباطات افزود: در بخش کتابساز فکرونه، کاربران با بیش از ۳۰ هزار المان و پسزمینه و قابلیتهایی مانند افزودن متن، لایهبندی، بارگذاری تصاویر و سایر امکانات؛ میتوانند کتاب خود را در کمتر از ۲۰ دقیقه بسازند و در شبکه اجتماعی فکرونه منتشر کنند و با توجه به اینکه فکرونه یک انتشارات است، این امکان برای کاربران فراهم است که از این خدمت استثنایی استفاده کنند و برای کتاب خود شابک و فیپا دریافت و کتاب خود را تجاریسازی کنند.
به گفته حمیدخانی، فکرونه نخستین ناشر مؤلفان کودک و نوجوان و از ۶ سال به بالا بوده و از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ برای بیش از ۲۰۰ اثر، مجوز نشر دریافت کرده است. تمامی کتابها و بازیهایی که در فکرونه ساخته میشوند، پس از تأیید مدیریت در شبکه اجتماعی منتشر میشوند و با قابلیت قیمتگذاری، امکان خرید و فروش به صورت سکه درون برنامهای و یا ریالی را برای تمامی کاربران فراهم میکند.
مدارس با استفاده از هوش مصنوعی میزان رشد و کارنامه تحصیلی اعضای آکادمی خود را ارزیابی کنند
وی با بیان اینکه این تمام ماجرا نیست، توضیح داد: با توجه به اینکه رسالت پلتفرم فکرونه در واقع توسعه آموزش لذتبخش، عدالت آموزشی و توانمندسازی از طریق آموزش غیرمستقیم است، در بخش آکادمیساز فکرونه -که در واقع یک داشبورد برای تمامی مراکز آموزشی، مدارس و معلمان است- با توجه به امکانات متفاوت خود امکان تخصیص تکالیف لذتبخش در چهار قالب مختلف مانند کتابساز، بازیساز، کتابخوان و انجام بازی را برای مدارس فراهم میکند تا از این طریق دانشآموزان بتوانند به شکلی لذتبخش و به دور از مشکلات عدیده تکالیف موجود، فعالیتهای روزانه خود را انجام دهند. مدارس نیز میتوانند به طور لحظهای و با استفاده از هوش مصنوعی پیادهسازی شده در فکرونه، میزان رشد تحصیلی، کارنامه تحصیلی و تمامی موارد مربوط به تمامی اعضای آکادمی خود را ارزیابی کنند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادآور شد: فکرونه یکی از معدود استارتآپهای موجود در ایران است که توانسته است با استفاده و تلفیق علم روز دنیا، خلاقیتآفرین باشد و با توجه به امکانات پیادهسازی شده نه تنها خلاقانه است؛ بلکه خلاقپرور هم هست؛ چراکه برای کاربران بستری را فراهم کرده است تا خلاقانه ایدههای خود را بارور و پیادهسازی کنند.
حمیدخانی گفت: اکنون فکرونه(fekrooneh.com) بیش از ۶۰ هزار کاربر از کل کشور دارد و طی یک سال اخیر بیش از ۴۸ هزار عنوان کتاب و بیش از ۸۱۰ هزار صفحه (در کتاب) و بیش از ۸.۲۰۰ بازی و ۱۴۵ هزار مرحله (در بازیها) در فکرونه و عمدتاً توسط کاربران و با موضوعات مختلف درسی، آموزشی، تربیتی، روانشناختی و سایر موضوعات تولید شده است.
انتهای پیام/