دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1403 - 15:25

دانشمندان یک و دو درصد برتر پراستناد دنیا براساس تأثیر معرفی می‌شوند

دانشمندان یک و دو درصد برتر پراستناد دنیا براساس تأثیر معرفی می‌شوند
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود عنوان کرد: شاخص معرفی دانشمندان یک و دودرصد برتر پراستناد دنیا به جای تمرکز بر بهره‌وری (تعداد مقالات)، بر تأثیر (تعداد استناد) است و نگاهی به اطلاعاتی مانند نویسندگی و موقعیت نویسنده (تکی، اول و آخر) دارد.
کد خبر : 933256

حسینعلی سمیعی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اعلام کرد که براساس جدیدترین رتبه‌بندی رسمی اعلام شده در سال ۲۰۲۴ از طرف پایگاه داده‌های اسکوپوس، سه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود در زمره دانشمندان یک و دودرصد برتر پراستناد دنیا قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: مجید محمدحسینی دانشمند دو درصد، مرتضی خوشوقت علی‌آبادی دانشمند یک رصد که هر دو دارای مرتبه استاد تمامی به‌ترتیب در رشته‌های شیمی تجزیه و مهندسی شیمی و محمدتقی گودرزی استادتمام رشته بیوشیمی جزء دانشمندان دودرصد این دانشگاه هستند به این عنوان دست یافتند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با بیان اینکه این رتبه‌بندی اواخر سپتامبر و اوایل اکتبر هر سال میلادی از سال ۲۰۲۰ تاکنون انجام شده و این استادان در هر پنج سال متوالی در دو فهرست زمانی بلندمدت و کوتاه‌مدت (یک‌ساله) قرار گرفته‌اند، افزود: معیار‌های مهم در ارزیابی عملکرد پژوهشی محققین در این تقسیم‌بندی، پارامتر‌های متعددی نظیر کل استنادات، شاخص «اچ»، شاخص سایت اسکور، شاخص تنظیم شده توسط همکاری، استناد کل به مقالات تک نویسنده، کل استناد به مقالات تک اسم + اولین نویسنده، استناد کل به تک اسم + اولین + آخرین مقالات نویسنده، شاخص استنادی مرکب، تعداد مقالات تک نویسنده، رنکینگ دانشمندان در حوزه‌های علمی و معرفی حوزه تخصصی نویسندگان و ... هستند.

سمیعی تبیین کرد: شاخص استنادی مرکب مجموعه‌ای از ۶ شاخص استنادی مجزاست که همگی در یک فرمول ریاضی با استفاده از لگاریتم محاسبه شده و پژوهشگران دانشگاه استنفورد در پژوهش خود معرفی و محاسبه کرده‌اند و فرمول مورد استفاده برای محاسبه این شاخص، حاکی از آن است که اثر برخی از شاخص‌ها مانند نرخ خوداستنادی که می‌تواند در حلقه‌های استنادی موجب دستکاری در شاخص‌ها شود، خنثی می‌شود.

وی متذکر شد: این شاخص به جای تمرکز بر بهره‌وری (تعداد مقالات)، بر تأثیر (تعداد استناد) تمرکز می‌کند، همچنین نگاهی به اطلاعاتی نظیر هم نویسندگی و موقعیت نویسنده (تکی، اول و آخر) دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با اشاره به اینکه این گزارش براساس دیتای سامانه Scopus در تاریخ یکم اکتبر ۲۰۲۳ به دست آمده و توسط آزمایشگاه ICSR آنالیز شده است، ادامه داد: همچنین ترتیب نویسندگان براساس رتبه آنها با در نظر گرفتن C Score ارائه شده و در این پژوهش که براساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته شده، دانشمندان در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته براساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی و بررسی شده‌اند.

سمیعی در ادامه توضیح داد: شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله است که در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند و به فهرست نهایی، علاوه بر یکصد هزار نفر برتر، دو درصد برتر در هر حوزه موضوعی نیز اضافه شده‌اند.

وی بیان کرد: در فهرست دانشمندان دو درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۴، تعداد ۲ هزار و ۳۲۷ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی در میان ۲۲۳ هزار و ۱۵۲ پژوهشگر بین‌المللی به ثبت رسیده‌اند و نتایج این بررسی جامع هرساله در مجله Plos Biology چاپ و در اختیار جامعه علمی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب