دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 مهر 1403 - 12:00

توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه هیدروژن؛ موتوری که با آب کار می‌کند + عکس و فیلم

توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه هیدروژن؛ موتوری که با آب کار می‌کند + عکس و فیلم
دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی دانشگاه آزاد اسلامی در پژوهشی موفق به توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی شد.
کد خبر : 932822

خبرگزاری آنا؛ امیرحسین نوری دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت تکنولوژی دانشکده مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب از پایان‌نامه خود با عنوان «توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی» با موفقیت دفاع کرد. او با کمک استاد راهنمای خود، محمدحسین درویش متولی، موفق به توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه سوخت هیدروژنی شد.

این پایان‌نامه در راستای توسعه سوخت سبز و جایگزینی آن با سوخت‌های فسیلی انجام شد، سوخت جایگزین تولیدشده قادر است یک موتورسیکلت را به حرکت درآورد.

درویش استاد راهنمای این پایان‌نامه با اشاره به اهمیت سوخت سبز به خبرنگار آنا گفت: با توسعه و پیشرفت روزافزون جوامع و افزایش مصرف انواع انرژی، نیاز به رویکرد‌های جدید و بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و دوست‌دار محیط زیست بسیار بااهمیت است. امروزه در سطح جهان ۲۶ میلیون بشکه و در کشور ایران یک میلیون بشکه سوخت‌های فسیلی مانند گازوییل و بنزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه هیدروژن؛ موتوری که با آب کار می‌کند

وی اهمیت سوخت هیدروژنی به عنوان سوخت جایگزین را بسیار مهم خواند و اظهار کرد: سوخت هیدروژنی یکی از این سوخت‌های سالم و پاک است. استفاده از سوخت هیدروژنی شاید الان در نظر ما عجیب و غیر قابل تصور باشد؛ اما باید قبول کنیم که خیلی زود استفاده از آن متداول شده و به مهم‌ترین منبع تأمین انرژی تبدیل خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب اضافه کرد: به سوخت هیدروژنی پیل سوختی هم می‌گویند که به عنوان منبع تولید گرما و الکتریسیته است. این سوخت پاک به عنوان یک منبع الکتریکی با استفاده از ترکیب هیدروژن (ذخیره در برد سیستم) و اکسیژن محیط، باعث تولید برق می‌شود و منجر به حرکت موتور الکتریکی شده و توان آن را تامین می‌کند.

استاد راهنمای پایان‌نامه «توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی» یادآور شد: مسئله اصلی این پژوهش، آن است که با استفاده از انرژی آب بتوانیم هم به تولید سوخت پاک بر پایه هیدروژن بپردازیم تا چرخه صنعت حمل و نقل از پا نیفتد و هم به مسئله پاکی محیط زیست پاسخ مناسب دهیم تا بر جان و سلامت انسان‌ها، حیوانات و گیاهان آسیب نزند و بتواند برای آیندگان یک محیط زیست سبز و پایدار را به ارمغان بیاورد و تا حدی از مخرب بودن سوخت‌های فسیلی برای نسل‌های بعدی بکاهیم.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب، بازگشت هیدروژن به محیط زیست و ترکیب مجدد آن با اکسیژن هوا می‌تواند تا حدودی از کاهش آب در کره زمین بکاهد و بخشی از آن را جبران کند.

وی خاطرنشان کرد: بررسی فناوری‌های موجود و پیشرفته تولید هیدروژن از منظر زیست محیطی و اقتصادی نشان داده است که استفاده از منابع تجدیدپذیر برای تولید الکتریسیته مورد نیاز فرایند الکترولیز به منظور تولید هیدروژن بسیار مورد توجه است؛ زیرا بدون هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی، هیدروژن پاک تولید می‌کند. اگرچه امروزه هیدروژن به عنوان سوختی ارزشمند مطرح است؛ اما مشکلات و چالش‌های فراوانی در به‌کارگیری آن وجود دارد که باید بررسی شود.

توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه هیدروژن؛ موتوری که با آب کار می‌کند

درویش با بیان اینکه روزی هیدروژن پاک‌سوز و تجدیدپذیر، می‌تواند منبع قدرت و سوخت اتومبیل‌ها در هر کجای جهان شود به آنا گفت: تلاش در جهت کاهش مصرف بنزین در کشور ما نیز احساس می‌شود؛ چراکه برای نخستین بار در جهان در کشور ایران به سهمیه‌بندی و ارائه بنزین از طریق کارت هوشمند سوخت اقدام شده است؛ اما این کافی نیست و در واقع التیامی موقت است. همراه با این اقدام ها، باید چالش جدی در جهت جایگزین کردن سوخت انجام شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: پژوهشگران، استادان و دانشجویان کشور، باید با شناسایی مشکلات و مسائل پیش رو، همگام با سایر کشور‌ها به ارائه راه حل به منظور استفاده ایمن و راه‌هایی بهتر برای تولید سوخت پاک هیدروژن بپردازند.

استاد راهنمای پایان‌نامه «توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی» اهداف این پژوهش را تولید سوخت هیدروژنی برای تمامی وسایل حمل و نقل و هدیه هوای پاک به جوامع هدف اصلی، توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی هدف فرعی، شناخت الزامات تکنولوژی سوخت سبز، شناخت الزامات و فاکتور‌های سوخت هیدروژنی، کاربرد سوخت هیدروژنی در یک مدل واقعی هدف کاربردی و تولید سوخت و حرکت موتور‌های کوچک بر اساس هیدروژن برشمرد.

به گزارش آنا، پایان‌نامه «توسعه تکنولوژی سوخت سبز بر پایه تولید سوخت هیدروژنی» ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ در دانشکده مدیریت  دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب توسط داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و با نمره عالی دفاع و تصویب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب