دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1403 - 07:54
نگاه فناوری هفته؛

از نوآوری در ساخت تجهیزات تا تولید محصولات ارگانیک

از نوآوری در ساخت تجهیزات تا تولید محصولات ارگانیک
این گزارش خلاصه‌ای از رویدادها، موفقیت‌ها و دستاورد‌های علمی و فناوری پژوهشگران، محققان و دانشگاهیان در واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی و اخبار تولیدی با محور علم و فناوری است.
کد خبر : 934641

خبرگزاری آنا؛ روز‌های جمعه هر هفته خلاصه‌ای از رویداد‌ها، موفقیت‌ها، برنامه‌ها و دستاورد‌های علمی و فناورانه دانشگاهیان، پژوهشگران، محققان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی همراه با گفتگو با فناوران و محققان با محور علم و فناوری در طول هفته را با عنوان «نگاه فناوری هفته» در این گزارش می‌خوانید.

در این گزارش، گفتگو، رویداد، دستاورد‌های علمی و فناوری و موفقیت‌های مربوط به واحد‌های دانشگاه آزاد اسلامی در طول هفته گذشته را خواهیم خواند. (گزارش کامل هر رویداد و خبر در لینک مربوط قابل مشاهده و مطالعه است)

رئیس سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند از تدوین طرح تولید نان پروبیوتیک با نگهدارنده طبیعی خبر داد و گفت: مراحل پایانی ثبت اختراع ۲ محصول ارگانیک در حال انجام است.

کامران سمیعی استادیار رشته کشاورزی با گرایش مهندسی ژنتیک و ژنتیک مولکولی گیاهان دارویی و عضو هیئت علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد است. فعالیت‌های او در راستای تولید محصولات ارگانیک و طبیعی و اجرای پژوهش‌های مختلف در تولید و بهره‌برداری گیاهان دارویی، پروبیوتیک‌ها و امنیت غذایی باعث شد که سمیعی با نظر رئیس این دانشگاه به عنوان مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری فناوری‌های نوین در محصولات ارگانیک و فراسودمند دانشگاه آزاد اسلامی استان لرستان انتخاب شود.(مشروح گفت‌وگو)

دستاورد‌های علمی

اسامی ۸ استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در فهرست ۲ درصد پژوهشگران برتر دنیا قرار گرفت.

۲ عنوان نشریه دانشگاه آزاد اسلامی قم موفق به کسب امتیاز لازم برای نمایه‌شدن در لیست نشریات پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) شدند.

مدیر گروه عمران دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرمسار که به‌عنوان یکی از اعضای کمیته اجرایی IWA IRAN (کمیته ملی آب و فاضلاب ایران) انتخاب شده بود در کنگره انجمن جهانی آب (IWA) به‌عنوان یکی از داوران این کنگره نقش‌آفرینی کرد.

یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد فناوری‌های نوین حوزه سلامت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در مسیر بهینه‌سازی فرمولاسیون مکمل‌های پوست و مو فعالیت می‌کند.

محصولات این شرکت به تولید آزمایشگاهی رسیده و ساخت مکمل‌های تغذیه مبتنی بر دستاورد‌های علمی روز دنیا مهم‌ترین اهداف شرکت فناور است.

خبرنگار آنا درراستای بررسی فعالیت این شرکت فناور و دستاورد‌های آن گفت‌وگویی را با پویا پدرام رئیس هیئت مدیره شرکت فناور «هامان دارو برتر» ترتیب داده است.(مشروح گفت‌وگو)

دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود با استقرار یک خط تولید صنعتی در این دانشگاه بر شعار ارتباط صنعت و دانشگاه جامه عمل پوشانده و موجبات اشتغال تعدادی از دانشجویان را فراهم کرده است.

 
 

آیین تکریم و معارفه سرپرستان قدیم و جدید سرای نوآوری و فناوری برج قریب وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهر قدس برگزار و با قدردانی از تلاش محمود احمدی‌شریف با صدور حکمی از سوی حامد افشاری رئیس این واحد دانشگاهی هاله حسینی‌پور تمشیت سرای نوآوری و فناوری برج قریب را بر عهده گرفت.

در این نشست با تجلیل از تلاش‌های زهرا مهربان، زهره خواجه‌وند هم به‌عنوان معاون اجرایی سرای نوآوری و فناوری برج قریب منصوب شد.

شاهین قراگوزلو دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس که پیشتر در تیم ملی پرورش‌اندام به‌عنوان نفر دوم حضور داشت، در نخستین روز از پیکار‌های پرورش‌اندام و فیتنس به مقام قهرمانی جهان دست یافت.

باشگاه پژوهشگران و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم با همکاری اداره‌کل آموزش و پرورش استان فارس (پژوهش‌سرا‌های دانش‌آموزی) و با حمایت ستاد زیست فناوری - معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و انجمن‌های معتبر علمی کشور نخستین رویداد ملی هنر زیستی (شیراز، ۱۴۰۳) را در سه بخش دانشجویی، دانش‌آموزی و آزاد برگزار می‌کند.

یک شرکت فناور در نمایشگاه کسب و کار ارومیه چاپگر‌های سه‌بعدی مدل دسکتاپ همراه با ارائه خدمات پرینت تخصصی سه‌بعدی عرضه کرد.(+ فیلم)

تخصص و تجربه، منابع و تجهیزات، شبکه‌سازی و همکاری، اعضای هیأت علمی محقق و ارتباط دانشگاه با صنعت و مراکز تحقیقاتی باعث شد تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند سال ۱۴۰۱ مجوز راه‌اندازی سرای نوآوری نوسازی تجهیزات را اخذ کند. فعالیت این سرا از زمان راه‌اندازی تاکنون در راستای تدوین پروژه، راه‌اندازی تجهیزات، تنظیم قرارداد با یک شرکت تولید قطعه و انجام پروژه‌های محدود بوده است.

هادی طبسی دکترای زمین‌شناسی ساختمانی از سال ۱۳۸۰ با مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی همکاری دارد و حدود سه ماه است که به عنوان سرپرست سرای نوآوری نوسازی تجهیزات دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند فعالیت می‌کند. به همین مناسبت با او به گفت‌وگو نشستیم تا جزئیاتی از چگونگی ایجاد، فعالیت‌ها، دستاورد‌ها و برنامه‌های این سرا را جویا شویم.(مشروح گفت‌وگو)

محمد ضعیفی‌زاده معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل اعلام کرد: مؤسسه isc با استناد به منابع دانشگاه استنفورد فهرست دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی جهان را اعلام کرد که در آن نام چهار پژوهشگر این دانشگاه مشاهده می‌شود.

یک تجهیز خورشیدی بر مبنای فناوری، نور خورشید را به‌طور مستقیم به خانه، محیط‌های کشت، گلخانه‌ها و ... منتقل می‌کند.(فیلم)

دومین همایش ملی پژوهش‌های نوین در علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت به میزبانی این واحد دانشگاهی برگزار خواهد شد.

عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گچساران برای هفتمین سال پیایی در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

نخستین نمایشگاه تخصصی فناوری و کسب وکار «ارومتکس» ویژه شرکت‌های دانش بنیان، واحد‌های تحقیق و توسعه صنایع، فناوران، دانشگاه‌ها و پارک علم و فناوری، همراه با برگزاری کارگاه‌های توانمندسازی با حضور مدیران استارت‌آپی برتر کشور و با حضور غرفه دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه برگزار شد.

خانه خلاق و نوآوری شهید نوبهار دانشگاه آزاد اسلامی موفق به تولید نخستین محصول دانش‌بنیان حوزه بهداشت روان شد.

هادی زرین‌طلا رئیس سرای نوآوری فولاد، ذوب و نورد دانشگاه آزاد اسلامی واحد بناب در گفت‌وگو با خبرنگار آنا، دلایل راه‌اندازی و جزئیاتی از فعالیت‌ها، برنامه‌ها و چشم‌انداز این سرا را تشریح و بیان کرد: با توجه به ظرفیت این واحد دانشگاهی و شهرستان بناب ازجمله اینکه دانشگاه آزاد یکی از واحد‌های بسیار بزرگ منطقه است که حدود ۲۷۰۰ دانشجو و ۱۲۳ رشته در مقاطع دکتری، کارشناسی ارشد و کارشناسی دارد و رشته‌هایی ازجمله ساخت و تولید، ریخته‌گری، صنایع، برق، تأسیسات و مکانیک که می‌تواند با صنایع فولاد و سرای نوآوری فولاد ارتباط تنگاتنگی داشته باشد از دلایل ایجاد سرا در بناب بوده است.(مشروح گفت‌وگو)

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید دستگاه‌های جوش هوشمند با قابلیت کنترل از راه دور شده است.(فیلم)

فرشته کامیاب رئیس سرای نوآوری کشت‌بافت گیاهی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا با بیان اینکه این سرا از بهمن سال ۹۸ راه‌اندازی شد، تولید رقم‌های جدید گیاهان زینتی را از مأموریت‌های سرا عنوان کرد.(مشروح گفت‌وگو)

یک شرکت دانش‌بنیان در دانشگاه آزاد اسلامی در عرصه تولید کیت‌های تشخیصی بالینی و سرطان و آب‌های چندبار تقطیر فعال است.(فیلم)

هنرجویان هنرستان پسرانه سمای نجف‌آباد در بخش طراحی ربات، مسابقات کشوری رباتیک IUT CUP عنوان برتر این مسابقات را کسب کردند.

به گزارش آنا در حکمی از سوی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور، مصطفی پورعلی عضو هیئت علمی گروه معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان به‌عنوان مدیر اداره کل امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی منصوب شد.

یک شرکت دانش‌بنیان در تولید اینورتر‌های خورشیدی و نصب نیروگاه‌های خورشیدی و خورشیدگرمایی فعال است.(فیلم)

از نوآوری در ساخت تجهیزات تا تولید محصولات ارگانیک

مواد مورد استفاده در جراحی دندان به‌گونه‌ای است که بیش از ۷۰ درصد گرانی درمان بیماری دندان به این مواد بازمی‌گردد.

براین اساس، یک شرکت فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران موفق به تولید محصولاتی فناور مبتنی بر فناوری‌های روز شده که حتی استاندارد‌های بین‌المللی را اخذ کرده و محصولات متنوعی از سفیدکننده‌های دندان تا کامپوزیت‌های دندانی تولید شده‌اند.(مشروح گفت‌وگو)

دانشجوی مخترع دانشگاه آزاد اسلامی با اختراع دستگاه تولید آب از انرژی خورشیدی، موفق به کسب مدال طلا از فدراسیون مخترعان برتر اروپا شد، اختراعی که به مقدار زیادی کم‌آبی در کشور را رفع می‌کند.(مشروح گفت‌وگو)

رضا علایی عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل و عضو دانشمندان و پژوهشگران دو درصد برتر جهان با بیان اینکه الگوی مناسبی برای تکمیل زنجیره ارتباط بین دانشگاه و صنعت وجود ندارد، گفت: انتظار می‌رود دولتمردان جایگاه ویژه دانشگاه آزاد اسلامی را دریابند.(مشروح گفت‌وگو)

به گزارش آنا، دفتر استانداردسازی اداره کل استاندارد در دانشگاه آزاد اسلامی قم در مراسمی با حضور محمدهادی سماواتی مدیرکل استاندارد قم و هیئت همراه به میزبانی حجت‌الاسلام حسن خیری رئیس این دانشگاه گشایش یافت. بر همین اساس دوره‌های آموزشی با استفاده از ظرفیت استادان هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قم برگزار می‌شود و برای ثبت نام علاقه‌مندان، دوره‌های آموزشی در سامانه «ایده» سازمان ملی استاندارد ایران تعریف شده است.

محققان یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سامانه‌های هوشمند ضدسرما و گرمازدگی باغات شده‌اند که با برنامه هوش مصنوعی فعال می‌شود.(فیلم)

ایمان صادق‌خانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد از درخشش دانشجویان مهندسی عمران این دانشگاه در بیست و دومین دوره مسابقات ملی بتن که مهر جاری در دانشگاه آزاد شهرقدس و توسط انجمن بتن ایران و باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد برگزار شد، خبر داد.

رضا آرین شکیب از استادان عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و پیشکسوت کاراته کار و عضو سابق تیم ملی کشورمان در مسابقات ملی پیشکسوتان مدال طلا کسب کرد.

بهروز صدوقی استاد رشته تربیت‌بدنی و مسئول حوزه تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میاندوآب در مراسمی با حضور مسئولان در حکمی از سوی سلمان فرضعلی‌پور رئیس هیئت ورزش‌های دانشگاهی استان آذربایجان غربی به سمت رئیس هیئت ورزش‌های دانشگاهی شهرستان میاندوآب منصوب شد.

بی‌بی سعیده هاشمیان عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد در فهرست دو درصد دانشمندان برتر دنیا قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب