دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

چهارمین واکسن HPV به سبد سازمان جهانی بهداشت افزوده شد

چهارمین واکسن HPV به سبد سازمان جهانی بهداشت افزوده شد
سازمان جهانی بهداشت چهارمین واکسن پاپیلومای انسانی یا HPV را برای استفاده تک دوزی در سبد واکسیناسیون خود تأیید کرد.
کد خبر : 934576

به گزارش گروه سلامت آنا، سازمان جهانی بهداشت چهارمین واکسن پاپیلومای انسانی (HPV) برای استفاده تک دوزی و به منظور تأمین پایدار واکسن‌های HPV تایید کرد.

تدروس آدهانوم، دبیرکل سازان جهانی بهداشت در این رابطه گفت: برخلاف بیشتر سرطان‌های دیگر، ما توانایی حذف سرطان دهانه رحم و نابرابری‌های دردناک آن را داریم. با افزودن گزینه دیگری برای برنامه واکسیناسیون تک‌دوزی HPV، یک گام دیگر به سوی تاریخ‌سازی سرطان دهانه رحم نزدیک‌تر شده‌ایم.

بیش از ۹۵ درصد از ۶۶۰ هزار مورد جدید سالیانه سرطان دهانه رحم در جهان به دلیل ویروس HPV است. هر دو دقیقه، یک زن به دلیل این بیماری قابل پیشگیری در سطح جهانی جان خود را از دست می‌دهد و ۹۰ درصد از این مرگ‌ها در کشور‌های با درآمد کم و متوسط رخ می‌دهد. از ۲۰ کشوری که بیشترین آسیب را از سرطان گردن رحم دیده‌اند، ۱۹ کشور در آفریقا هستند.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، معرفی واکسن‌های HPV از سال ۲۰۱۸ به دلیل کمبود‌های تأمین جهانی با مشکل مواجه شده و چالش‌های تولید یکی از تولیدکنندگان در اوایل سال جاری منجر به کمبود‌های بیشتری شده است که ممکن است میلیون‌ها زن و دختر نیازمند واکسن HPV در آفریقا و آسیا را تحت تأثیر قرار دهد.

کیت اوبرین، مدیر بخش ایمن‌سازی، واکسن‌ها و دارو‌های بیولوژیک سازمان جهانی بهداشت نیز در رابطه با تأییدیه جدید سازمان جهانی بهداشت برای واکسن تک دوزی HPV اظهار کرد: هدف این است که ۹۰درصد از دختران تا سن ۱۵ سالگی کاملاً واکسینه شوند. با توجه به چالش‌های تأمین مداوم، افزودن محصول واکسن تک دوز به سبد واکسیناسیون HPV به کشور‌های مختلف انتخاب بیشتری می‌دهد.

داده‌های جهانی منتشر شده در ۱۵ ژوئیه ۲۰۲۴ نشان می‌دهد که پوشش واکسن HPV تک‌دوزی در میان دختران ۹ تا ۱۴ ساله از ۲۰ درصد در ۲۰۲۲ به ۲۷ درصد در ۲۰۲۳ افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۳، ۳۷ کشور برنامه دوز واحد را اجرا کردند. تا ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۴، ۵۷ کشور این برنامه را اجرا می‌کنند. سازمان جهانی بهداشت تخمین می‌زند که پذیرش برنامه دوز واحد منجر به پوشش حداقل ۶ میلیون نفر در سال ۲۰۲۳ شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان رحم واکسن
ارسال نظر
قالیشویی ادیب