دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
متخصص زنان و زایمان در گفت‌وگو با آنا تشریح کرد؛

تزریق واکسن «اچ‌پی‌وی» برای چه کسانی ضروری است؟

تزریق واکسن «اچ‌پی‌وی» برای چه کسانی ضروری است؟
متخصص زنان و زایمان گفت: به‌صورت کلی اگر فردی در خانواد‌ه‌ای زندگی می‌کند که روابط درست و اصولی دارند، الزامی برای تزریق واکسن «اچ‌پی‌وی» نیست.
کد خبر : 915373

طاهره لباف متخصص زنان و زایمان در گفت‌ وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره ضرورت تزریق واکسن «HPV» (اچ‌پی‌وی) اظهار کرد: این واکسن بدن را مقابل ویروس اچ پی وی که ممکن است باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود، ایمن می‌کند.

وی ادامه داد: ویروس «اچ پی وی» چندین مدل دارد که با اعداد مختلف نام‌گذاری شده و به دو گروه هایریسک و لو ریسک تقسیم می‌شود. ابتلا به برخی از انواع «اچ پی وی» مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند؛ اما داشتن برخی از اعداد آن مانند ۶، ۱۲ و ۱۸ که جز دسته هایریسک‌ها هستند احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را چندین برابر افزایش میدهند.

این متخصص زنان و زایمان افزود: ویروس اچ پی وی از طریق رابطه جنسی وارد بدن می‌شود؛ بنابراین در کشور‌هایی مانند آمریکا که سن آغاز روابط جنسی به ۱۲ سال رسیده است، همه افراد باید این واکسن را تزریق کنند. توصیه می‌شود در جوامعی که این روابط به‌صورت پنهان انجام می‌شود نیز حتماً واکسن را تزریق کنند.

چه کسانی باید واکسن«HPV» تزریق کنند؟

لباف مطرح کرد: به‌صورت کلی اگر فردی در خانواد‌ه‌ای زندگی می‌کند که روابطشان درست و اصولی است و همچنین به شریک زندگی خود شکی ندارند، الزامی برای تزریق واکسن «اچ پی وی» نیست.

وی گفت: توصیه می‌شود اگر نتیجه آزمایش «اچ پی وی» مثبت شد، بازهم افراد واکسن مربوطه را تزریق کنند، زیرا معمولاً این ویروس خودبه‌خود فروکش کرده و از بین می‌رود. ممکن است فردی «اچ پی وی» مثبت داشته باشد اما ۶ ماه بعد که مجدداً آزمایش می‌دهد، علائمی از وجود این ویروس در بدن نباشد.

این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: به کسانی که نتیجه آزمایش‌شان مثبت است توصیه می‌کنیم حتماً واکسن‌های ۰، ۲ و ۶ را تزریق کنند یعنی واکسن اول دریافت شود، سپس پس از 2 ماه واکسن دوم را دریافت کنند و درنهایت ۶ ماه بعد واکسن سوم تزریق شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته