دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۱۷)

اقدام هوشمندانه برای گذر از چالش‌ معاملات تجاری/ چرا مدیران نظام پولی از ارز دیجیتال استفاده نمی‌کنند

اقدام هوشمندانه برای گذر از چالش‌ معاملات تجاری  چرا مدیران نظام پولی از ارز دیجیتال استفاده نمی‌کنند
عضو انجمن صرافان رمز ارز کشور گفت: امروزه در ارتباطات بین المللی از ظرفیت‌های فناورانه به خوبی گسترش پیدا کرده و مورد استفاده قرار می گیرد و تمام کشور‌ها از فناوری نظام پولی بانکی بهره‌مند هستند و ایران باید از این نوع پرداختی استفاده کند تا بتواند در سطح بین الملل قرار گیرد.
کد خبر : 933786

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری آنا، امروزه با ورود فناوری های نوین به عرصه نظام پولی- مالی استفاده از پول نقد در اکثر نقاط جهان به تدریج در حال کمرنگ شدن است. در کنار این تحول، ظهور پول دیجیتال ورمز ارزها توانسته تحول قابل توجه ای در نظام پولی جهان ایجاد کند.

نسل های جدید صنعت بلاکچین از بروز و ظهور رمز ارزها با توجه به نیاز بازار، تغییراتی را در تنظیم بازارها به وجود آورده اند. شاید در گوشه و کنار دنیا استفاده از رمز ارزها همچنان کاربران زیادی را در بر نداشته باشد؛ اما سیر تحول در این صنعت به دلیل تسهیل و تسریع  در معاملات در آینده ای نه چندان دور فراگیر می شود.اما در نظام مالی- پولی کشور ما این صنعت هنوز جایگاه ویژه ای را کسب نکرده و هر زمان به دلایل مختلف اجرای قانونی و همه گیری آن به تعویق می افتد.   

در سال‌های گذشته خرید و فروش رمز ارز در کشورافزایش چشمگیر داشته اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب توسعه این صنعت راه زیادی است. هر چند بخش خصوصی همواره پیشنهاد استفاده از رمز ارز را در معاملات تجاری ارائه داده اند.

پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی، تنگناهای انتقال ارز و مبادلات بانکی با شرکای خارجی به عنوان موانع اصلی پیش روی فعالان اقتصادی کشورمان درموضوع تجارت جهانی است. البته برای عبور از این مشکلات راه های زیادی طراحی و گاها تا حد اجرا پیش رفته است اما ایجاد زمینه استفاده از رمزارزها در کشورهای هدف تجارت خارجی بهترین و موثرترین راه برای کاهش موانع در این مسیر است.براستی پیامدهای توسعه این صنعت در اقتصاد کلان کشورچیست؟  

اقدام هوشمندانه برای خارج شدن از چالش های معاملات تجاری

عیسی کشاورز عضو انجمن صرافان رمز ارز کشور در گفت‌وگو با آنا در رابطه با مشارکت و برنامه ریزی بخش خصوصی برای استفاده ارز دیجیتال در معاملات امروز در بازارها، گفت: برنامه ریزی‌های جدید حوزه پرداخت خصوصا رمز ارز و رمز دارایی‌ها، یک فناوری نو هستند که عموم جهان به صورت گسترده از آن برخوردارند؛ پیشنهاد داده شده از سوی بخش خصوصی ایده مطلوب و مثبت است چرا که می توان از چالش‌های معاملات تجاری اتفاق افتاده خارج و در حوزه پرداخت‌های بین المللی مورد استفاده قرار داد که اقدامی هوشمندانه است.

عضو انجمن صرافان رمز ارز کشورادامه داد: در چنین شرایطی مدیران نظام پولی بانکی کشور نمی‌توانند با قانون گذاری مناسب و فرصت‌های که از سوی دانش بنیان‌ها در این حوزه بیان شده از این ظرفیت استفاده کنند.

بهره‌مندی از فناوری نظام پولی بانکی 

ارز دیجیتال

این تحلیلگر صنعت بلاکچین افزود: امروزه در ارتباطات بین المللی از ظرفیت‌های فناورانه به خوبی گسترش پیدا کرده و مورد استفاده قرار می گیرد و تمام کشور‌ها از فناوری نظام پولی بانکی بهره‌مند هستند و ایران باید از این نوع پرداختی استفاده کند تا بتواند در سطح بین الملل قرار گیرد.

کشاورز با اشاره به گفته بخش خصوصی که می تواند ارز مورد نیاز واردات و صادرات در این عرصه را تامین و از پس چالش‌ها، ریسک‌ها بر بیاید، گفت: باعث تاسف و تاخر است که چرا مدیران نظام پولی بانکی کشور با بی مسئولیتی تمام از این فرصت و امتیاز‌ها به خوبی استفاده نمی کنند.

این فعال تصریح کرد: دولت همیشه در برابر فناوری و نوآوری‌ها مقاومت می کنند درحالی که باید با اطلاع رسانی و برگزاری جلسات آموزشی این فناوری را معرفی کند و همچنین بخش اعظمی از این گفتمان سازی و پرچم داری بر دوش رسانه‌ها و انجمن‌های صنفی کشور است که باید در این حوزه نقش‌های بیشتری بپذیرند.

مخالفت‌ها و سخت گیری‌ها ناشی از نااگاهی در برابر فناوری‌ها جدید 

کشاورز ادامه داد: بخش اعظمی از این مخالفت‌ها و سخت گیری‌ها ناشی از ناآگاهی و مقاومت‌های طبیعی در برابر فناوری‌ها جدید می دانیم و می توان به انگیزه‌های غیر کارشناسانه و سودجویانه پولی بانکی و بخصوص بانک‌ها در کشور اشاره کرد.

وی اشاره کرد: یکی دیگر از دلایل مقابله با رمز ارز این است که شفافیت‌های مالی و کنترل نقدینگی در زمینه رمز ارز وجود دارد که موجب کاهش فساد مالی و شفافیت در تراکنش‌های غیر شفافی که در نظام پولی بانکی و ناترازی بانک‌ها دیده می شود که در حوزه رمز ارز قابل اجرا نیست.

این تحلیلگر صنعت بلاکچین افزود: ارز دیجیتال ابزاری بسیار تسهیل گر در مراودات بین المللی است که خدمات مالی سریع، آسان و شفاف تری به مردم در مراودات بین المللی و داخلی ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب