دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت بازار رمزارز‌ها (۱۲)؛

زمان گفتمان ملی در حوزه رمزارزهاست

زمان گفتمان ملی در حوزه رمزارزهاست
یک کارشناس رمزارز گفت: رمزارزها بدون دخالت دولت توانستند طی پنج سال گذشته محل امنی برای کسب و کارهای مردم شوند و در این مدت دانش و آگاهی عمومی در این حوزه افزایش یافت؛ حاکمیت نیز متوجه برتری مزیت‌های این حوزه بر مخاطرات آن شد و  به رمزارزها در حوزه مراودات مالی اجازه زیست اعطا کرد.
کد خبر : 925460

عیسی کشاورز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: موضوع انرژی به چالشی جدی در جهان تبدیل شده و کشور ما نیز به دلیل افزایش بی رویه مصرف، پرت انرژی در شبکه توزیع و همچنین کسری سرمایه گذاری در ساخت نیروگاه‌ها با این چالش مواجه است. لازم به ذکر است که بحران انرژی که امروز دچار آن هستیم، حاصل کم کاری است که در گذشته مرتکب شده ایم.

کارشناس بازار رمزارز و کریپتو ادامه داد: اکنون حدود ۳۸ هزار مگاوات کمبود برق داریم؛ به همین جهت معرفی کردن مزارع استخراج رمزارز به عنوان عاملی کسری انرژی به نوعی فرار دولت‌ها از کم کاری است که در حوزه توسعه تولید انرژی مرتکب شده اند. شایان ذکر است که مجموع مجوز‌هایی که تاکنون از سوی نهاد‌های مربوطه برای استخراج رمز ارز صادر شده است، نهایتا حدود ۱۰۰۰ مگاوات بر تقاضای برق می‌افزاید و این رقم در مقابل حجم عقب ماندگی تولید برق از تقاضای آن به هیچ وجه چشمگیر نیست.

 استخراج با دستگاه کارآمد‌تر و کم هزینه‌تر سودمند است

کشاورز تصریح کرد: همچنین تمامی مزارع استخراج رمزارز با توجه به بخشنامه وزارت صمت در زمان‌ها اوج مصرف از شبکه برق خارج شده و به ژنراتور‌ها متصل می‌شوند و یا به کل بر برق تولیدی خود متکی هستند. الصاق برچسب انرژی برای ماینر‌هایی که از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند نیز اقدام سودمندی است؛ چراکه برای استخراج کننده نیز استخراج با دستگاه کارآمد‌تر و کم هزینه‌تر سودمند است.

وی تصریح کرد: دستگاه‌های ماینر معمولا پس از ۳ سال به دلیل استهلاک و کاهش راندمان تولید از رده خارج شده و اسقاط می‌شوند؛ به همین دلیل نصب برچسب انرژی بر ماینر‌ها کار کارشناسی مناسبی است، اما جواب مشکل ناترازی انرژی نیست. تنها پاسخ مناسب برای مسئله ناترازی تمرکز بر افزایش تولید است.

به جای صادرات برق را به مزارع تولید رمزارز بدهید

رمز ارز

این کارشناس بازار رمزارز‌ها اظهار کرد: حتی در شرایط تحریمی که بازگشت پول صادرات برق به کشور با مشکلاتی مواجه است و یا طرف مقابل از ایفای تعهدات خود سر باز می‌زند، شاید بهتر باشد که این برق را به مزارع تولید رمزارز و کسب وکار‌های چنینی اختصاص دهیم که علاوه بر زود بازده بودن، دچار مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیز نیستند.

وی تاکید کرد: به همین دلیل نیز مجوز استخراج از سوی وزارت صمت به راحتی صادر می‌شود، اما توجه به نکته ضروری است که در برخی موارد استخراج رمزارز‌ها در منازل و بدون مجوز انجام می‌شود که در آسیب زا بودن این مورد هیچ شکی نیست.

کشاورز تصریح کرد: سیاست مداران با درسی که از مسئله موسسات مالی اعتباری در گذشته گرفتند به خوبی مشکلات و نکات را دریافته و با احتیاط در خصوص ایجاد فضای کار رمزارز اجازه دادند که نکات مثبت و منفی این صنعت شناسایی شود. لازم به ذکر است که در سال‌های گذشته با وجود عدم شناخت کافی از فضای بانک داری خصوصی به موسسات مالی اعتباری به راحتی مجوز فعالیت داده شد و معایب وحشتناک این اتفاق بعدا مشخص شد.

زمان گفتمان ملی فرا رسیده است!

زمان گفتمان ملی در حوزه رمز ارزها رسیده است

این کارشناس اظهار کرد: با توجه به این تجربه، سیاست گذاران نسبت به اتخاذ تصمیم های غیر کارشناسی و شتاب زده اقدام نکردند؛ اما شرایط را به گونه ای پیش برد که از امکانات فنی این تکنولوژی نو ظهور بی بهره نمانیم. این اقدام دولت، یعنی برخورد آرام و به دور از شتاب زدگی با رمزارزها زمینه ای ایجاد کرد که مردم گرفتار بلایای استفاده از تکنولوژی ناشناخته ای نشده و از موهبت های آن هم بی بهره نمانند. 

وی ادامه داد: به همین جهت در حال حاضر حدود دو میلیون نفر از جمعیت کشور با مسئولیت مدنی خود، به فعالیت و کسب وکار در حوزه رمز ارزها می پردازند. رمز ارز ها بدون دخالت دولت توانستند طی پنج سال گذشته محل امنی برای کسب و کارهای مردم شوند؛ همچنین در این مدت دانش و آگاهی عمومی در این حوزه افزایش یافت؛ حاکمیت نیز متوجه برتر بودن مزیت های این حوزه بر مخاطرات آن شد و  به رمزارزها در حوزه مراوادات مالی اجازه زیست اعطا کرد. به همین جهت، زمان گفتمان ملی بین دولت جدید و فعالان این بخش و عموم مردم برای رسمیت بخشیدن به این بخش فرا رسیده است.

کشاورز تصریح کرد: زمان آن رسیده است که رمزارزها را به عنوان نوعی جدید از دارایی شناسایی کرده و با توکن کردن بسیاری از دارایی های اعتباری کشور و سرمایه های ، از بستر بلاکچین برای حضور در بازارهای مالی جهانی استفاده کرده و تحریم ها دور بزنیم . لازم به ذکر است که خطرات فعالیت در این حوزه از جمله شت کوین ها همچنان مفروض هستند؛ به همین جهت رعایت احتیاط در این حوزه مفروض است، اما خطرات آن دلیل بی بهره بودن از مزیت های بی شمار این حوزه نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته