دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 تير 1403 - 10:02

ایران اتهام طرح‌ریزی برای ترور ترامپ را رد کرد

ایران اتهام طرح‌ریزی برای ترور ترامپ را رد کرد
درحالی‌که برخی منابع در آمریکا می‌کوشند ماجرای ترور نافرجام ترامپ را به ایران نسبت دهند، سرپرست وزارت خارجه کشورمان می‌گوید که این ادعا‌ها بی‌اساس است و ایران ترور سردار سلیمانی را از مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.
کد خبر : 922586

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک وجود هرگونه طرح توطئه برای ترور ترامپ از جانب ایران را تکذیب کرد.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» روز سه‌شنبه ۱۶ ژوئیه (۲۶ تیر ۱۴۰۳) به نقل از چندین فرد مطلع گزارش داد که مقام‌های آمریکایی طی هفته‌های اخیر اطلاعاتی مبنی بر تلاش ایران برای ترور «دونالد ترامپ» را از فردی مطلع دریافت کرده بودند و به همین دلیل بود که سطح حفاظت از رئیس‌جمهور سابق ایالات‌متحده افزایش می‌یابد.

بااین‌وجود، سی‌ان‌ان به نقل از منابع امنیتی تأکید کرد که هیچ ارتباطی میان «توماس متیو کروکس» جوان ۲۰ ساله ضارب و تلاش ایران برای ترور ترامپ پیدا نشده است.

هم‌زمان، ستاد انتخاباتی ترامپ اعلام نمی‌کند که آیا از تهدید ایران مطلع بوده است یا خیر. آنها می‌گویند که «در مورد جزئیات امنیتی رئیس‌جمهور ترامپ اظهارنظر نمی‌کنند.» این کارزار انتخاباتی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «همه سؤالات باید از سرویس مخفی ایالات‌متحده پرسیده شود.»

واکنش ایران

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با صدور بیانیه‌ای به این ادعا واکنش نشان داد و آن را «بی‌اساس و مغرضانه» توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «از نگاه جمهوری اسلامی ایران، ترامپ یک مجرم جنایتکار است که به خاطر صدور دستور ترور سردار سلیمانی باید در دادگاه محاکمه و مجازات شود؛ ایران مسیر حقوقی را برای پاسخگو کردن او انتخاب کرده است.»

«فرید زکریا» خبرنگار سی‌ان‌ان در مصاحبه‌ای از «علی باقری کنی» سرپرست وزارت امور خارجه ایران پرسید که آیا این اقدام در تلافی فرمان ترور سردار سلیمانی در زمان دولت ترامپ بوده است یا خیر.
باقری در این مصاحبه که قرار است روز یکشنبه در برنامه «جی‌پی‌اس» پخش شود، به فرید زکریا می‌گوید: «به‌صراحت به شما گفتم که ما به رویه‌ها و چارچوب‌های قانونی و قضائی در سطح داخلی و بین‌المللی متوسل خواهیم شد تا عاملان و مشاوران نظامی ترور سردار سلیمانی را به دست عدالت بسپاریم.»

فرید زکریا مجدداً سؤال می‌کند که آیا این به معنی عدم استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز علیه ترامپ است یا نه، و آقای باقری در پاسخ می‌گوید: «ما فقط به رویه‌های حقوقی و قضائی ایرانی و بین‌المللی متوسل می‌شویم. ما تا حالا این کار را هم انجام داده‌ایم و این حق ماست و البته که [به پیگیری‌ها]ادامه خواهیم داد. آمریکایی‌ها آشکارا گفتند که فرمانده ارشد نظامی ایران را ترور کردند. پس این حق طبیعی ماست که این موضوع را پیگیری کنیم و کسانی که در این پرونده متهم هستند باید در دادگاهی عادلانه محاکمه شوند.»

همزمان، «ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تأکید کرد: ایران در پیگرد قضایی ترامپ به دلیل نقش مستقیم او در جنایت ترور شهید سلیمانی مصمم است.

وی افزود: هرگونه مداخله در حمله مسلحانه اخیر علیه ترامپ و یا ادعاها در مورد قصد ایران برای چنین اقدامی را قویاً رد می‌کنیم. چنین ادعاهایی دارای اهداف و انگیزه‌های مغرضانه سیاسی است. 

ایران بار‌ها وعده گرفتن انتقام شهادت قاسم سلیمانی براثر حمله هوایی ارتش آمریکا را داده است و به همین خاطر هم مقامات ارشد دولت پیشین ترامپ، از زمان خروج از دولت کماکان از سطح حفاظتی شدیدی برخوردار هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته