دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۵)

به‌روزرسانی تکنولوژی تولید و مدیریت مصرف انرژی با توان دانش‌بنیان‌ها

به‌روزرسانی تکنولوژی تولید و مدیریت مصرف انرژی با توان دانش‌بنیان‌ها
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تأکید بر اهمیت دانش‌بنیان‌ها در دستیابی به تکنولوژی‌های نوین تولید انرژی پاک و مدیریت مصرف گفت: امروزه توسعه تکنولوژی در تمام دنیا بر پایه شرکت‌های دانش‌بنیان است و ما نیز باید تکنولوژی تولید و مصرف انرژی کشور را با تکیه بر توان دانش‌بنیان‌ها به‌روزرسانی کنیم.
کد خبر : 922289

آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره مطالبات فعالان بخش خصوصی از دولت چهاردهم گفت: نخستین درخواست ما از رئیس جمهور این است که نهاد تنظیم‌گر حوزه نفت و برق به سرعت راه‌اندازی شده و امتیاز انحصار در تصمیم‌گیری و قیمت‌گذاری در حوزه انرژی از دولت سلب شود.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: تمامی مقدمات این اتفاق فراهم شده است و دولت چهاردهم می‌تواند این موضوع را قبل از پایان آبان امسال اجرایی کند. مجلس نیز از جزئیات و سایر نکات این طرح کاملاً آگاه است و یکبار این لایحه در دولت دوازدهم تنظیم و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، اما سرانجام لایحه مربوط با آغاز دولت سیزدهم پس گرفته شد.

نجفی گفت: البته در چند ماه پایانی دولت سیزدهم و قبل از شهادت رئیس جمهور مسئله به‌روزرسانی و به جریان افتادن این لایحه با دستور معاون ریاست جمهوری مطرح بود، اما نهاد‌های ذی‌ربط از تمکین در این مسئله خودداری می‌کردند و همین موضوع اتفاق رگولاتوری انرژی را به تاخیر انداخته است. در همین راستا دولت  پزشکیان به عنوان طرحی فوق العاده اثرگذار و پرمنفعت برای کشور باید این طرح را برای راه‌اندازی نهاد تنظیم‌گر برق در کشور به جریان بیندازد.

لزوم اقدام عاجل در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی

توان دانش‌بنیان‌ها

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: شایان ذکر است که تمامی ناترازی‌ها فعلی در تامین برق شهر و صنایع و قطعی‌های مکرر به علت نبود همین رگولاتوری است.

نجفی گفت: از دیگر اقدامات مهمی که باید در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد، به کارگیری تمهیدات لازم برای بهینه سازی مصرف انرژی است. هیچ کدام از دولت‌های گذشته به جز دولت هفتم و هشتم در این زمینه فعالیت موثری انجام نداده اند؛ حتی دولت نهم و دهم با اقدامی انحرافی با عنوان یارانه نقدی این موضوع را کاملاً به انحراف برد.

وی تاکید کرد: دولت نهم و دهم با اختصاص یارانه برای مردم به نوعی خلاف دستور مقام معظم رهبری عمل کرده و به‌رغم تمام زیان‌هایی که تزریق پول نقد به جامعه داشت با اجرای این طرح در ازای ۴۵ هزار تومان یارانه از مردم انتظار صرفه جویی در مصرف داشت.

نجفی ادامه داد: در همین راستا دولت پزشکیان باید به سرعت اقدام به احیا و به جریان انداختن این لایحه کند. شایان ذکر است که در راه بخش خصوصی از هیچ همفکری و مشورت تخصصی دریغ نخواهد نمود؛ چراکه بخش خصوصی می‌داند که چگونه و در کجا می‌توان با حداقل هزینه بیشترین میزان صرفه جویی در انرژی را به دست آورد.

تامین بستر مناسب برای فعالیت بخش خصوصی داخلی و خارجی

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: لازم است که بستر حضور فعالان اقتصادی داخلی و خارجی در کشور فراهم شود و برای حصول این نتیجه لازم است که ما مالکیت و انتفاع سرمایه گذاری را به رسمیت بشناسیم. فرآیند‌ها بایستی توسط دولت به طریقی هدایت شود که سرمایه گذاران را در آغوش گیرد.

وی ادامه داد: به همین دلیل باید وزارتخانه مربوطه قوانین جذب و هدایت سرمایه‌های خارجی را به قید فوریت اصلاح کند. باید بتوانیم در روابط بین المللی هم حس اطمینان را به سرمایه گذاران القا کنیم و تحقق این امر راهی جز وضع قوانین به روز توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی ایران ندارد.

نجفی تصریح کرد: قوانین ما در حوزه جذب سرمایه گذاری به روز نبوده و بر اساس تفکرقدیمی بی اعتمادی به سرمایه گذار خارجی بنا شده است و همین موضوع سبب بی اعتمادی سرمایه گذاران به کشور ما شده است و علاقه‌ای به طی این فرآیند در کشور ما ندارد. شایان ذکر است که موارد بی شماری از ابزار علاقه سرمایه گذاران خارجی حوزه انرژی برای فعالیت در چارچوب پیمان کیوتو در ایران بوده است که به دلیل همین شیوه تعامل پس زده شده و منصرف شده اند.

توان دانش‌بنیان‌ها

وی تصریح کرد: در نمونه‌ای پس از آن که نتوانستیم اعتماد سرمایه گذار خارجی را به سرمایه گذاری در کشورمان جلب کنیم، وی به کشور کلمبیا رجوع کرده و پاداش عظیمی از نهاد‌های بین المللی برای متحول کردن مصرف انرژی در این کشور با سرمایه گذاری در حوزه لامپ‌های کم مصرف به دست آورده است.

اهمیت توجه به شرایط پیمان پاریس در حوزه مدیریت کربن و دانش‌بنیان‌ها

نجفی تاکید کرد: در حوزه تولید برق سبز و مدیریت کربن مطابق با پیمان پاریس اگر تا دو سال آینده اقدامی انجام ندهیم در بازار بین المللی کالا‌های ما مورد استقبال قرار نخواهد گرفت و قطعا در این زمینه متضرر خواهیم شد. به همین جهت لازم است که دولت چهاردهم با مشارکت بخش خصوصی به سرعت کار در این بخش را آغاز نماید.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی در تلاش است تا در کاپ ۲۹ گزارشی برای ارائه داشته باشد و امیدواریم که دولت چهاردهم در این راستا حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اهمیت دانش بنیان‌ها در دست یابی به تکنولوژی‌های نوین تولید انرژی پاک و مدیریت مصرف گفت: امروزه توسعه تکنولوژی در تمام دنیا بر پایه شرکت‌های دانش بنیان است و ما نیز باید تکنولوژی تولید و مصرف انرژی خود را با تکیه بر توان دانش‌بنیان‌ها به‌روزرسانی کنیم.

وی ادامه داد: شایان ذکر است که بسیاری از شرکت‌هایی که در حال حاضر لقب دانش بنیانی گرفته اند، صرفاً قصد استفاده از امتیازات این نشان را دارند و فعالیت‌های آنها مبتنی بر تحقق هدف توسعه تکنولوژی نوین در کشور نیست. امیدواریم که از دانش بنیان‌های واقعی در حوزه انرژی حمایت شده و به آنها برای ایجاد تحول در صنعت انرژی کشور میدان داده شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته