دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۱۴)؛

تصمیم‌گیران به تولید محصولات فناورانه در صنعت اعتماد کنند

تصمیم‌گیران به تولید محصولات فناورانه در صنعت اعتماد کنند
یک استاد دانشگاه معتقد است که اگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مادی مناسبی نمی‌شود، محصول آزمایشگاهی این شرکت‌ها را تبدیل به محصول صنعتی کنند. پس باید از راه قانونی، صنایع را مجبور به ارتباط و استفاده از محصولات دانش‌بنیان کرد.
کد خبر : 863095

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا، در دنیای تولید و تجارت امروزی و در فضای پر تنش و پر رقابت آن، نقش دانش و تخصص بسیار اهمیت دارد. بازار‌ها و مصرف کنندگان امروزی مدام در حال تغییر و تحول هستند و کسب‌وکار‌ها مجبورند برای سازگار شدن با این تغییرات پویا باشند. شیوه‌های سنتی اقتصاد برای تامین نیاز‌ها و خواسته‌های مصرف کنندگان قرن بیست و یکم کافی نیستند. در عصر فناوری و اطلاعات، شرکت‌ها و کسب‌وکار‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه به سمت اقتصاد دانش‌بنیان حرکت کنند.

با گسترش مفهوم سرمایه فیزیکی و انسانی، عوامل موثر دیگری علاوه براین سرمایه‌ها نیز در جریان رشد اقتصادی شناسایی شدند. یکی از این عوامل، بهره وری منابع تولید است که تحت تاثیر عوامل متعددی از جمله دانش قرار می‌گیرد. پیشرفت فنی مورد بحث در اقتصاد، شامل پیشرفت‌های تکنولوژیکی است که در فرایند تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین توسعه تولید محصولات دانش‌بنیان که بتواند به توسعه تحقیقات در کشور منجر شود تأثیر زیادی بر تحقق رشد اقتصادی مداوم در کشور دارد.از این رو اهمیت توسعه و توجه به رابطه بلندمدت بین محور‌های مختلف دانش در چارچوب اقتصاد دانش‌بنیان و رشد اقتصادی در ایران به مراتب افزایش یافته است.

سهم دانش‌بنیان‌ها در اقتصاد

داﻧﺸﮕﺎه و ﺻﻨﻌﺖ

طبق ادعای صاحب‌نظران، اقتصاد دانش‌بنیان می‌تواند باعث کارآمدتر شدن و پویایی بیشتر کسب و کار‌ها شده و به ایجاد محصولات و خدماتی با نوآوری بیشتر کمک کند. اقتصاد دانش بنیان سفارشی سازی محصولات را ممکن می‌سازد. در اقتصاد دانش‌بنیان، نقش سرمایه انسانی پررنگ‌تر می‌شود و کسب‌وکار‌های مختلف نیاز بیشتری به جذب، آموزش و حفظ کارکنان مجرب و متخصص دارند. نظریه‌های جدیدی که در حوزه رشد و توسعه مطرح می‌شوند، بر توان بالقوه سرمایه انسانی و افزایش دانش تاکید می‌کنند، چرا که این عوامل منابع جدید رشد اقتصادی هستند و سطح بالای بهره وری را تضمین می‌کنند.

تا ایده‌آل‌های ارتباط دانشگاه با صنایع، فاصله زیادی است

آلبرت بغزیان استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد آنا در خصوص رابطه فراگیری دانش و بر این مسئله که باید صنایع با دانشگاه‌ها ارتباط داشته باشند، تاکید کرد: حفظ و توسعه ارتباط بین صنایع و دانش‌بنیان‌ها هنوز به مرحله مطلوب نرسیده است. شاید در برخی از بخش‌های صنعت نفت، حضور دانش‌بنیان‌ها توانسته حرکت‌هایی را در راستای تحقق برنامه ریزی برای ارتقاء تولید محصولات فناورانه و یا استفاده از این فناوری‌ها در زنجیره تولید تا فروش نفت را، ایجاد کرده باشد، اما هنوز تا ایده‌آل‌های ارتباط دانش دانشگاهی‌ها با صنایع، فاصله زیادی است.

این استاد دانشگاه گفت: نباید موضوع واردات کالا و محصولات را به طورکلی نادیده گرفت، اما تا زمانی که اقتصادکشور بتواند از ظرفیت‌های دانش روز در صنایع و تولیدات استفاده بهینه داشته باشد؛ قطعاً وابستگی به واردات کالا و محصولات مشابه کمتر می‌شود.

هنوز تصمیم گیران به شرکت‌های دانش‌بنیان اعتماد کامل ندارند

داﻧﺸﮕﺎه وﺻﻨﻌﺖ

به گفته بغزیان؛ یکی از روش‌های تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت از تولیدات در این بخش است. حالااگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت مادی مناسبی نمی‌شود باید به دنبال راهکار‌های مناسب دیگر بود. یکی از این مسیر‌ها این است که با استفاده از محصول آزمایشگاهی شرکت‌های دانش‌بنیان، آن‌ها را تبدیل به محصول صنعتی کنند؛ بنابراین باید به‌طور قانونی صنایع را مجبور به استفاده از محصولات دانش‌بنیان کرد.

این استاد دانشگاه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را به باور مدیران ارشد کشوری می‌داند و می‌گوید: مسئولان اقتصادی و به طور کلی تصمیم‌گیران باید به این باور برسند که فراهم‌سازی امکانات، ایجاد فضا و فرصت به شرکت‌های دانش‌بنیان هم‌راستا با مفاهیم عدالت الزامی است، چراکه در عصر حاضر اقتصاد دانش‌بنیان یکی از ابزار‌های جدید در حوزه اجرای عدالت در لایه‌های مختلف اقتصاد است.

بغزیان ادامه داد: متأسفانه هنوز خود مدیران ارشد و تصمیم‌گیران به توانایی شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات فناورانه این شرکت‌ها اعتماد کامل ندارند و به همین دلیل است که فضای برای فعالیت این بخش کلیدی در اقتصاد کشور فراهم نشده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته