دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1403 - 11:47
بررسی ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در صنایع کشور (۵۲)

ریشه‌یابی هدررفت ظرفیت‌های فناورانه در صنعت برق/ بهبود شبکه با ۶۰۰ سوئیچ!

ریشه‌یابی هدررفت ظرفیت‌های فناورانه در صنعت برق  بهبود شبکه با ۶۰۰ سوئیچ!
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: اکنون بخش مهمی از برق تولیدی که در شبکه انتقال برق توزیع می‌شود به هدر رفته و تبدیل به حرارت می‌شود در حالی که می‌توان از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها برای بهبود انتقال برق در شبکه توزیع استفاده کرد.
کد خبر : 913299

آرش نجفی در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: امروز نقص‌هایی در کشور وجود دارد و دلیل اصلی آن این است که پیشنهادات بخش خصوصی به خوبی شنیده نمی‌شود و در نتیجه آنکه برق و گاز و سایر انرژی‌ها ناترازی داشته و صادرات افول می‌کند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: در دنیا دو شرکت زیمنس و ای‌بی‌بی از شرکت‌های بزرگ و قدری هستند که صاحبان تکنولوژی‌های کارآمد در صنعت برق هستند و می‌توان از تجارب و تکنولوژی‌هایی که آنها در مسیر این صنعت طی کرده‌اند، استفاده کرد.

وی ادامه داد: ضمن آنکه باید یادمان باشد، ضرورتی ندارد که همه نیازمندی‌های خود را تولید کنیم. این تفکر موجب اتلاف وقت و انرژی شده و فرصت‌های بسیاری را از بین می‌برد.

صنعت برق

نیاز شبکه برق به ۶۰۰ سوئیچ

نجفی گفت:‌ اکنون شرکت زیمنس به همه دنیا خدمات می‌دهد. مطابق با برآورد‌ها تعداد سوئیچ مورد نیاز برای بهبود شبکه برق ۶۰۰ است درحالی که زیمنس در جهان ۱۰۰ هزار سوئیچ تولید می‌کند. گاهی عدد مورد نیاز برای کشور در محصولی همخوانی با هزینه‌های تولید ندارد و مقرون‌به صرفه نیست.

وی عنوان کرد: مدیریت‌کنندگان اقتصاد انرژی در کشور باید ابتدا ملاحظات را در نظر بگیرند و براساس صرفه و صلاح اقدام کنند.

ارتباط ضعیف میان بخش‌های فعال و دست‌اندرکار صنعت برق با بخش‌های تصمیم‌گیر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباه ارتباط لازم میان بخش‌های فعال و دست‌اندرکار صنعت برق با بخش‌های تصمیم‌گیر، عنوان کرد: این ارتباط برقرار است؛ اما بسیار ضعیف بوده و به طور معمول مدیران دولتی مغرور بوده و پشت میز دولت باور می‌کنند که صلاحیت بیشتری دارندبه همین دلیل، زمینه تعامل لازم میان فعالان بخش‌های صنعتی و بخش‌های تصمیم‌ساز به خوبی برقرار نمی‌شود.

صنعت برق

به گفته نجفی؛ اگر امروز می‌بینیم که نقص‌هایی در کشور وجود دارد به دلیل همین نگرش‌ها است و پیشنهادات بخش خصوصی به خوبی شنیده نمی‌شود و در نتیجه آنکه برق و گاز و سایر انرژی‌ها ناترازی داشته و صادرات افول می‌کند به این دلیل که به پیشنهادات بخش خصوصی توجه لازم صورت نمی‌گیرد. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته