دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1403 - 00:01

مناقشه اوکراین؛ «اوربان» نقشه‌ای برای پایان جنگ دارد؟

مناقشه اوکراین؛ «اوربان» نقشه‌ای برای پایان جنگ دارد؟
نخست‌وزیر مجارستان که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را به دست گرفته است به‌عنوان اصلی‌ترین متحد اروپایی روسیه، تلاش‌هایی را برای پایان دادن به جنگ اوکراین آغاز کرده که به مذاق غرب خوش نمی‌آید.
کد خبر : 921267

گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان طی هفته‌های اخیر در کسوت یک میانجی فعال وارد معادلات جنگ اوکراین شده است. اوربان که از او به‌عنوان اصلی‌ترین متحد روسیه در اتحادیه اروپا و ناتو یاد می‌شود، مذاکرات جدی و مستمری را با کی‌یف و مسکو در این خصوص آغاز کرده که نتایج آن می‌تواند چندان به سود آمریکا و پیمان آتلانتیک شمالی نباشد. از سوی دیگر، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا نیز نگاه تردیدآمیزی نسبت به نقش اوربان در این معادله پیچیده دارد.

اگر نخست‌وزیر مجارستان در این مذاکرات، وزن ستانده‌های طرف روسی را بیشتر از وزن داده‌های مسکو در پیمان صلح نهایی در نظر بگیرد، دیگر راهی برای فرار ناتو از پذیرش شکست در جنگ اوکراین وجود ندارد.

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر مجارستان گفت که آماده است درباره «ظرایف» پیشنهاد‌های صلح برای پایان دادن به درگیری در اوکراین گفتگو کند

چراغ سبز پوتین به اوربان در خصوص پایان دادن به جنگ اوکراین، موردتوجه رسانه‌های غربی قرار گرفته است.

رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با نخست‌وزیر مجارستان گفت که آماده است درباره «ظرایف» پیشنهاد‌های صلح برای پایان دادن به درگیری در اوکراین گفتگو کند.

پوتین که در کرملین میزبان نخست‌وزیر مجارستان بود، گفت که آماده شنیدن مواضع وی در خصوص جنگ اوکراین است و همچنین تمایل دارد از بازخوانی نظرات ویکتور اوربان در خصوص دیدگاه‌های دیگر شرکای اروپایی وی در این خصوص مطلع شود.

ولادیمیر پوتین ضمن اشاره به ریاست دوره‌ای مجارستان بر اتحادیه اروپا، این اظهارات را پیش از آغاز گفتگو‌ها با ویکتور اوربان در کرملین ایراد کرد. به عبارت بهتر، روسیه اکنون نه به‌عنوان یک متحد سیاسی خود، بلکه با رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا و یکی از اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) وارد مذاکره و بلکه معامله شده است.

رئیس‌جمهور روسیه ماه گذشته اعلام کرده بود درصورتی‌که کی‌یف به جاه‌طلبی‌های خود در ناتو پایان دهد و چهار استان موردادعای مسکو را تحویل روسیه دهد، آماده پایان دادن به جنگ در اوکراین است که وی آنرا یک عملیات نظامی ویژه می‌خواند.

سفر اوربان به روسیه در حالی صورت گرفته است که اتحادیه اروپا پیش‌تر نسبت به انجام این سفر به نخست‌وزیر مجارستان هشدار داده بود.

به عبارت بهتر، مقامات اروپایی اطمینانی نسبت به اوربان در این میانجی‌گری ندارند. مجارستان بار‌ها سیاست‌های کلان اتحادیه اروپا را در قبال روسیه زیر سؤال برده و در مسیر تصویب تحریم‌های ضد روسی موانعی ایجاد کرده است.

ویکتور اوربان اعلام کرده بود که برای مأموریتی در راستای «حقیقت‌یابی» عازم روسیه می‌شود

اوربان که به‌تازگی کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده‌گرفته پیش‌تر نیز در یک سفر «غیرمنتظره» در کی‌یف با «ولودیمیر زلسنکی» دیدار کرده بود و بعد از سفر به روسیه هم عازم چین شد که گمان می‌رود توان تأثیرگذاری بر مسکو به‌منظور پایان دادن به جنگ اوکراین را داشته باشد.

«شارل میشل» رئیس شورای اروپا، ضمن طرح این هشدار با انتشار پیامی در ایکس اعلام کرده بود که «هیچ مأموریتی از سوی اتحادیه اروپا برای ریاست دوره‌ای آن به‌منظور تعامل با روسیه تعیین و محول نشده است.»

بااین‌حال، ویکتور اوربان اعلام کرده بود که برای مأموریتی در راستای «حقیقت‌یابی» عازم روسیه می‌شود. اوربان تأکید کرده بود که به‌هیچ‌وجه قرار نیست در این سفر از طرف اتحادیه اروپا با مقامات کرملین در خصوص جنگ اوکراین مذاکره کند.

این در حالی است که وی وزیر خارجه کابینه‌اش را با خود به روسیه برد و مسئول رسانه‌ای دفتر نخست‌وزیری مجارستان نیز انجام این سفر را «بخشی از مأموریت صلح» ویکتور اوربان توصیف کرد.

 ازاین‌رو به نظر می‌رسد اتفاقاً اصلی‌ترین و شاید تنها مأموریت اوربان در این سفر، میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ اوکراین بوده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب