دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد ایران‌شناسی و سازمان امور دانشجویان

انعقاد تفاهم‌نامه همکاری مشترک بنیاد ایران‌شناسی و سازمان امور دانشجویان
تفاهم‌نامه‌ی مشترک همکاری بین بنیاد ایران‌شناسی و سازمان امور دانشجویان در بنیاد ایران‌شناسی امضاء شد.
کد خبر : 919204

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، تفاهم‌نامه‌ی مشترک همکاری بین بنیاد ایران‌شناسی و سازمان امور دانشجویان روز چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۲ با حضور روسای دو مجموعه فوق در بنیاد ایران‌شناسی امضاء شد.

درابتدای این مراسم، دکتر محمدحسین رجبی دوانی، رئیس بنیاد ایران‌شناسی، ضمن تبریک عید سعید غدیر، امضای این تفاهم‌نامه مشترک میان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و بنیاد ایران‌شناسی را در راستای جذب دانشجوی خارجی در رشته ایران‌شناسی بر شمرد.

رئیس بنیاد ایران‌شناسی با اشاره به سفر خود به کشور روسیه، از استقبال گسترده دانشجویان این کشور به تحصیل در رشته ایران‌شناسی خبر داد. وی در ادامه افزود که تدریس رشته ایران‌شناسی و به ویژه گرایش نسخه‌شناسی و مرمت می‌تواند در کشور‌های همسایه و سایر کشورها، موجب افرایش اقبال و گرایش آنان به شناخت ایران شود و به سبب جذابیت و گستردگی فرهنگ و تمدن ایرانی، در صورت معرفی شایسته آن به مخاطبان، می‌توان تعداد زیادی از علاقه‌مندان به این رشته تحصیلی را از خارج از کشور برای تحصیل در ایران جذب نمود.

دکتر رجبی‌دوانی تاکید کرد که علاقه‌مندان غیر ایرانی چه در داخل و چه در خارج از کشور می‌توانند از طریق وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در رشته ایران‌شناسی مشغول به تحصیل شوند و این رویداد قطعا برای معرفی کشورعزیز‌مان به مردم جهان بسیار موثر خواهد بود.

دکتر هاشم داداش‌پور، معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان، نیز در این نشست به اهمیت نقش تنظیم‌گری و سیاستگذاری بنیاد ایران‌شناسی در حوزه معرفی ایران تأکید کرد و اظهار داشت که در کنار آن، این بنیاد می‌تواند نقش ترویجی و بحث تربیت دانشجو را نیز ایفا نماید و بر این اساس توجه به نقش ملی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی حائز اهمیت است.

وی همچنین بیان نمود که پرداختن به مسائل و ابعاد گوناگون مرتبط با ایران، باید با حوزه ایران‌شناسی گره بخورد و معرفی ایران در همه ابعاد دیده شود.

دکتر داداش‌پور اذعان داشت که اهمیت پرداختن به حوزه هنر و فرهنگ ایرانی فراتر از مرز‌های جغرافیایی ایران است و بنیاد ایران‌شناسی این وظیفه خطیر را در حفظ و شناساندن آن بر عهده دارد. چنین هویتی از بعد اسلامی تاکنون بسیار پرداخته شده و در حال حاضر در این زمینه به موفقیت درخشانی رسیده‌ایم ولی از بعد ایرانی آن که ریشه عمیقی با کشور‌های آسیای مرکزی دارد، تاکنون کم توجهی شده که باید هرچه بیشتر به بحث هویت و فرهنگ ایرانی مشترک با سایر کشور‌ها توجه بیشتری شود.

معاون وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در رابطه با جذب دانشجویان خارجی افزود که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری آمادگی خود را در جهت جذب و اعطای بورسیه تحصیلی به علاقه‌مندان رشته‌های مرتبط با ایران‌شناسی اعلام می‌نماید و بنیاد ایران‌شناسی این فرصت را دارد که به این رشته و دانشجویان آن توجه ویژه نموده و ظرفیت تحصیلی آن را بالا ببرد.

در ادامه دکتر محمدجواد سلمان‌پور، مشاور بین الملل سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی جاذبه‌های تحصیلی در ایران خبر داد و بیان نمود که قرار بر این است که با کمک بنیاد ایران‌شناسی، ظرفیت‌های کافی در جهت شناساندن ایران‌شناسی در بخش داخلی و بین‌المللی فراهم شود.

همچنین وی افزود که بنیاد ایران‌شناسی به عنوان مجموعه‌ای دولتی و مورد اعتماد، باید امکانی را برای ارتباط با دانشگاه‌های برگزار کننده رشته ایران‌شناسی در داخل و خارج از کشور، در نظر داشته باشد تا تعاملی بین داخل و خارج از کشور در این حوزه شکل بگیرد و علاقه‌مندان به حوزه ایران‌شناسی بتوانند اطلاعات و دانش لازم را در این زمینه کسب کنند.

همچنین دکتر ایمان نظام زاده، معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، از برگزاری نمایشگاه جاذبه‌های تحصیلی استقبال کرد و آن را فرصتی برای شناساندن ایران برشمرد.

ایشان در ادامه اذعان داشت که بنیاد ایران‌شناسی از زمان تأسیس خود تا به امروز همایش‌ها و جلسات متعددی را در جهت شناساندن ایران بصورت داخلی و بین‌المللی برگزار نموده و حاصل آن، گردآوری مجوعه بانک‌های غنی اطلاعاتی است و یکی از وظایف این مجموعه شناسایی و رصد فعالیت‌های کرسی‌ها و مراکز ایران‌شناسی در خارج از کشور و برقراری ارتباط و تعامل با آنها است. دکتر نظام‌زاده همچنین اعلام کرد که بنیاد ایران‌شناسی در حوزه مطالعات تطبیقی در سطح بین‌الملل سعی دارد تا ارتباطات مؤثری برقرار کند و به دنبال تربیت دانشجویان در جهت شناساندن ایران و جلوگیری از ایران‌هراسی باشد. همچنین باید در عرصه ملی به بحث مهم هویت بخشی و بازیابی هویت ایرانی-اسلامی توجه بیشتری شود و از تمامی سازمان‌ها و نهاد‌ها در این راستا یاری جست.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی ایران‌شناسی برای دانشجویان خارجی مقیم ایران، به تاثیرگذاری این گونه اقدامات در معرفی هر چه بیشتر ایران تاکید نمود.

در پایان جلسه، دکتر رجبی دوانی و دکتر هاشم داداش‌پور تفاهم نامه همکاری مشترک را به امضا رساندند و از نمایشگاه‌ها و کتابخانه و مرکز اسناد بنیاد ایران‌شناسی بازدید نمودند.

لازم به ذکر است که بنیاد ایران‌شناسی با همکاری دانشگاه شهید بهشتی، از سال ١٣٨٣ رشته ایران‌شناسی را دایر نموده و این رشته دارای ۴ گرایش در مقطع کارشناسی‌ارشد و ۱ گرایش در مقطع دکتری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته