دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 تير 1403 - 12:48
ایران فناور در دولت آینده؛ (۳۰)

جلوگیری از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌های غیرانتفاعی

جلوگیری از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌های غیرانتفاعی
عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: تعطیلی، ادغام و جلوگیری از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و ... که اغلب فاقد کم‌ترین امکانات و استاندارد‌های لازم هستند ازجمله مطالبات جامعه علمی کشور از رئیس‌جمهور جدید است.
کد خبر : 918991

علی یوسفی عضو هیئت‌ علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این سؤال که نامزد‌های ریاست‌جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت قرار دهند، اظهار کرد: تقویت کیفی زیرساخت‌های دانشگاه‌ها از قبیل جذب نخبگان برتر علمی به‌عنوان هیئت‌علمی، تقویت رابطه و اتصال صنعت به دانشگاه و اختصاص بودجه کافی مورد نیاز برای پژوهش در امور حیاتی و مورد نیاز کشور، باید از اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده در حوزه علم و فناوری باشد. 

وی با ارزیابی مسیر رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون عنوان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی به‌ویژه پس از دهه ۷۰، رشد کمی و کیفی بسیار خوبی در ایران رخ داد. تأسیس دانشگاه‌ها و جذب استادان جدید و گسترش رشته محل‌ها در اقصی نقاط کشور امکان ادامه تحصیل را برای اقشار مختلف به‌ویژه متولدان پرشمار دهه ۶۰ که پشت صف‌های طولانی کنکور مانده بودند، فراهم آورد و دانشگاه آزاد اسلامی نقش بی‌بدیلی در این توسعه داشت.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی افزود: اکنون در جای‌جای کشور امکان ادامه تحصیلات دانشگاهی برای فرزندان این مرزوبوم فراهم آمده و هیچ استعدادی به بهانه نبود ظرفیت خالی دانشگاهی از تحصیل بازنمی‌ماند. امروز رقابت بر سر رشته محل‌ها و دانشگاه محل پذیرش است. 

یوسفی درباره مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور از رئیس‌جمهور جدید گفت: درخواست ما به‌عنوان اعضای جامعه علمی کشور از رئیس‌جمهور، احیای فرهنگ احترام به مقام معلم، رسیدگی به وضعیت معیشت و حقوق مادی و بازنشستگی استادان، اختصاص بودجه کافی برای انجام امور پژوهشی، ایجاد امکان مراودات علمی و تبادل استاد و دانشجو با دانشگاه‌های معتبر جهان و ایجاد زمینه فرصت مطالعاتی برای اساتید در دانشگاه‌های معتبر جهان است.

وی ادامه داد: ساماندهی رشته‌ها و جذب دانشجویان بر اساس نیاز کشور به‌منظور جلوگیری از هدر رفت و اتلاف منابع کشور، ایجاد زمینه مهارت‌آموزی و سوق دادن جوانان به‌سوی کسب مهارت به جای صدور صرف مدارک دانشگاهی، مبارزه با مقاله فروشی، مدرک فروشی و پایان‌نامه‌نویسی که به‌صورت علنی در فضای مجازی و سطح جامعه به چشم می‌خورد از جمله مطالبات جامعه علمی کشور از رئیس‌جمهور جدید است.

یوسفی اضافه کرد: تعطیلی، ادغام و جلوگیری از گسترش بی‌رویه دانشگاه‌های غیرانتفاعی و ... که اغلب فاقد کم‌ترین امکانات و استاندارد‌های لازم از قبیل هیئت‌علمی، آزمایشگاه، کتابخانه، کارگاه و فضای آموزشی هستند ازجمله مطالبات جامعه علمی کشور از رئیس‌جمهور جدید است.

عضو هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی در پاسخ به این سؤال که ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را چه می‌دانید، بیان کرد: گسترش بی‌رویه کمی و غفلت از کیفیت‌ها در برخی موارد موجب زیان و لطمه به اعتماد جامعه نسبت به متخصصان می‌شود. باید با ساماندهی کمیت‌ها متناسب با نیاز روز جامعه، توجه و تمرکز خود را روی کیفیت آموزش و تربیت نیرو‌های کارشناسی و متخصص معطوف سازیم. 

یوسفی با بیان اینکه جامعه دانشگاهی و علمی کشور بدون ارتباط و تبادل علمی با دانشمندان و متخصصان سایر کشور‌ها و دانشگاه‌ها در چرخه بسته گیر افتاده و توان خود را از دست می‌دهد، تأکید کرد: این ارتباط باید به وجود آمده و تقویت شود. نبود دسترسی به منابع علمی بین‌المللی و عدم دسترسی به کتابخانه‌های معتبر دانشگاه‌های معروف به دلیل تحریم‌ها، سرعت بسیار پایین اینترنت مانع دسترسی و فعالیت محققان شده و جامعه دانشگاهی را از یافته‌های جدید در سطح جهان محروم می‌سازد و این موضوع می‌تواند در تقویت علمی جامعه ملموس باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته