دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1403 - 00:04
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۱)

توجه دولتمردان به فرآیند اولویت‌های علم و فناوری با رویکرد آینده‌نگاری

توجه دولتمردان به فرآیند اولویت‌های علم و فناوری با رویکرد آینده‌نگاری
عضو هیئت علمی دانشگاه تأکید کرد: توجه به فرآیند اولویت‌های علم و فناوری در سطح ملی با رویکرد آینده‌نگاری به عنوان یکی از گام‌های اصلی چرخه خلق زنجیره ارزش علمی کشور، شکاف ایجادشده بین نیاز‌های تحقیقاتی جامعه و پژوهش‌های محققان را پر می‌کند.
کد خبر : 917357

بهاره بنی‌طالبی عضو هیئت علمی و دانشیار گروه حسابداری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا در پاسخ به این پرسش که نامزد‌های ریاست جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت خود قرار دهند؟ تشریح کرد: توجه به فرایند تعیین اولویت‌های پژوهشی علم و فناوری در سطح ملی با رویکرد آینده‌نگاری به عنوان یکی از گام‌های اصلی چرخه خلق زنجیره ارزش علمی کشور، شکاف ایجادشده بین نیاز‌های تحقیقاتی جامعه و پژوهش‌های محققان را پر می‌کند و از جمله رویکرد‌های مهم در همه کشور‌های توسعه‌یافته و در حال توسعه است.

وی ادامه داد: مسلماً در مسیر اولویت‌گذاری برنامه‌های علم و فناوری، توجه به نوع بافت جامعه، ساختار‌های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور در کنار مواردی همچون ساختار نهادی و سیاست‌های حوزه علم و فناوری تأثیر بسزایی در تدوین برنامه‌های علمی کشور دارد.

لازمه تداوم خیزش عظیم علمی در کشور

بنی‌طالبی گریزی بر سیر رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب تاکنون زد و خطاب به مسئولان در دولت جدید گفت: مسیر علمی کشور و دستاورد‌ها و پیشرفت‌های فراوان علمی و فناوری در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی، صنایع، بهداشت و ... و آثار بسیار منتشر شده در پایگاه‌های معتبر علمی جهان، نشانگر مسیر پرشکوه رشد و پیشرفت علمی کشور و محققان است و برنامه ریزی‌های راهبردی و نیازسنجی‌های دقیق منطبق با نیاز‌های گوناگون کشور، می‌تواند این خیزش عظیم علمی را تداوم بخشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد درباره گستره علمی در استان‌های کشور بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی موجود در استان‌ها، منطبق بر اساس رسالت علمی و پژوهشی خود که منطبق با آمایش سرزمینی تدوین شده است، در حال هدف گذاری و طی کردن پله‌های موفقیت و دستیابی بهینه به اهداف درنظر گرفته هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که مطالبات فعالان حوزه علم، پژوهش و فناوری کشور ار رئیس جمهور جدید چیست؟ توضیح داد: تدوین سیاست‌ها و اولویت‌های پژوهش و فناوری کشور در کنار به‌روزرسانی آنها به صورت دوره‌ای و دسته‌بندی و انتخاب حوزه‌های اولویت‌دار متناسب با وضعیت و اهداف کشور نه تنها تأثیرات شگرفی بر ابعاد علمی، فرهنگی و اجتماعی خواهد گذاشت؛ بلکه بی شک یکی از محرک‌های اصلی رشد و توسعه اقتصادی کشور خواهد بود.

لزوم تمرکز برنامه‌ریزی کارشناسی و منطبق با اولویت‌های کشور همراستا با فناوری‌های نوین

بنی‌طالبی ادامه داد: از اینرو همواره یکی از سنجه‌ها نشان دهنده توسعه یافتگی کشورها، بررسی وضعیت سرمایه گذاری آنها در حوزه‌های علم، فناوری و نوآوری است؛ بنابراین با تمرکز برنامه ریزی کارشناسی شده و منطبق با اولویت‌های کشور و همراستا با فناوری‌های نوین دنیا می‌توان افق روشن و امیدوارانه‌ای را برای فعالان عرصه علم، پژوهش و فناوری کشور به تصویر کشید.

این فعال حوزه پژوهش و فناوری درباره ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور به آنا گفت: وجود نیرو‌های انسانی توانمند، متخصص، خلاق و فناور در کنار مراکز بزرگ و پیشرفته تحقیقاتی و وجود همکاری‌های بین‌المللی بین پژوهشگران و دانشگاه‌های کشور با پیشرفته‌ترین مراکز پژوهشی جهان از بزرگ‌ترین قابلیت‌های ارزشمند در حوزه علم و فناوری کشور است. 

وی افزود: در این مسیر همواره نبود سرمایه گذاری مالی و کمبود منابع لازم و وجود بروکراسی اداری دست و پاگیر در مسیر ایجاد کسب و کار‌های نوین و دانش‌بنیان می‌تواند ازجمله چالش‌های پیش روی عرصه علمی و تحقیقاتی کشور باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته