دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

اخوان سپهی: عدم توزیع گرایش‌های مختلف؛ عمده‌ترین مشکلات رشته زیست‌شناسی در دانشگاه آزاد است

اخوان سپهی: عدم توزیع گرایش‌های مختلف؛ عمده‌ترین مشکلات رشته زیست‌شناسی در دانشگاه آزاد است
مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی زیست شناسی دریا و زیست شناسی جانوری را جزء رشته‌های کم طرفدار دانست و گفت: عمده‌ترین مشکلات رشته زیست شناسی در دانشگاه آزاد، عدم توزیع گرایش‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه است.
کد خبر : 918618

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، عباس اخوان سپهی، مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی که امروز پیش از ظهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی برگزار شد با تبریک عید غدیر خم و ولادت امام هادی (ع)، اظهار کرد: متأسفانه روز به روز گرایش به علوم پایه در کشور پایین می‌آید که جای تأمل دارد.

وی افزود: مقام معظم رهبری هم در این خصوص فرموده‌اند که «اگر علوم پایه نباشد، علوم کاربردی هم به جایی نخواهد رسید». زیست شناسی زیر مجموعه علوم پایه است که ۷ گرایش کارشناسی، ۲۲ گرایش کارشناسی ارشد و ۱۴ گرایش دکتری در زیست شناسی داریم و همه این گرایش‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی برقرار و وضعیت مطلوب است.

اخوان سپهی ابراز کرد: میکروبیولوژی و سلولی ملوکولی از رشته‌های جذاب در مقطع کارشناسی هستند.علوم جانوری و گیاهی، اما از جذابیت کمتری برخوردار هستند. تقریبا ۹۵درصد در صنعت پنیر و ماست واردات انجام می‌شود که اینجا میکروبیولوژیست‌ها و صنعت غذایی ما میتوانند کمک کنند تا در کنار هم مشکل را حل کنند.

مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: جایگاه ایران از نظر تعداد مقالات بیستم است و در کشاورزی و زیست شناسی در رده هفدهم قرار داریم، اما در زیست شناسی در خاورمیانه در صدر هستیم.

وی اضافه کرد: 59 هزار و 937 دانشجوی زیست شناسی در گرایش‌های مختلف در دانشگاه آزاد داریم. بر اساس آمار پذیرفته شدگان ۱۴۰۲-۱۴۰۳، حدود ۴۰ درصد معمولا ثبت نام می‌کنند.

اخوان سپهی ادامه داد: زیست شناسی دریا در کنکور گذشته ۱۷ قبولی داشته، اما هیچ ثبت نامی نداشتیم که جای تامل دارد یا در زیست شناسی گیاهی دکتری دو نفر قبولی بدون ثبت نام داشته‌ایم.

مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی زیست شناسی دریا و زیست شناسی جانوری را جزء رشته‌های کم طرفدار دانست و اضافه کرد: حدود ۴۴درصد از ۶۰ هزار دانشجوی ما در دانشگاه آزاد اسلامی میکروبیولوژی میخوانند یعنی نیمی از دانشجویان زیست شناسی دانشگاه آزاد در میکروبیولوژی تحصیل میکنند. از نظر تعداد دانشجو به تفکیک استان، تهران با ۱۹هزار و ۵۰۰دانشجو بیشترین تعداد دانشجو را دارد و سپس استان‌های خراسان فارس و مازندران قرار دارند.

اخوان سپهی خاطرنشان کرد: بعضی استان‌ها همچون قزوین و خراسان شمالی اصلا رشته زیست شناسی ندارند. عمده‌ترین مشکلات رشته زیست شناسی در دانشگاه آزاد، عدم توزیع گرایش‌های مختلف با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه است.

مدیرگروه کشوری زیست شناسی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: رشته زیست شناسی دریا باید کنار دریا باشد در صورتی که در شهر‌های رشت، خرمشهر، ساری و چابهار این رشته را نداریم و در واحد‌هایی که دریا ندارند و غیر ساحلی هستند مثل واحد تهران شمال ایجاد شده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته