دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
طهرانچی مطرح کرد؛

نجات ایران با تغییر نگرش درون‌گرایانه دانشگاه/ نبود اقبال به علوم پایه را در تصویر ذهنی جوانان جویا شویم

نجات ایران با تغییر نگرش درون‌گرایانه دانشگاه  نبود اقبال به علوم پایه را در تصویر ذهنی جوانان جویا شویم
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه علت نبود اقبال به علوم پایه را باید در تصویر ذهنی جوانان جویا شویم، گفت: نجات ایران بزرگ در پی تغییر نگرش درون‌گرایانه دانشگاه بوده و صلاح و فساد جامعه در دست دانشگاهیان است.
کد خبر : 918542

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا،  دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه اعضای هیئت علمی گروه زیست‌شناسی که امروز پیش از ظهر در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی برگزار شد با تبریک عید غدیر خم و ولادت امام هادی (ع)، اظهار کرد: در همایش رضوی کشیشی که سخن می‌گفت با همه وجود پرکشتار غزه کم آورده بود. واقعیت دنیا با سرخوردگی عجیب مواجه است و کشورهایشان هیچ کاری نمی‌کنند.

طهرانچی با بیان اینکه چه کسی می‌تواند عدالت را در دنیا به پا کند جز جمهوری اسلامی، اظهار کرد: قدر جمهوری اسلامی را باید بدانیم، زیرا ما در این کشور احساس سرخوردگی نمی‌کنیم. همچنین باید بدانید که این نعمت راحت از دست می‌رود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رفتار عمومی را باید مورد توجه قرار دهیم، تصریح کرد: بایست قدر جمهوری اسلامی را دانست؛ پایان هفته انتخابات است و هفته قدرشناسی تلقی می‌شود.

وی افزود: در سلسله بحث‌هایی که از ۱۸ فروردین آغاز کردیم تحلیل دانشگاه، بحث عمومی و بحث اختصاصی رشته، علم و فناوری و جایگاه منافع مردم را مورد بررسی قرار دادیم. سیلی آمده است که ما در مواجهه با آن دو رویکر داریم؛ اینکه آن را اصلاح کنیم یا پاسخگو باشیم.

طهرانچی با بیان اینکه یه اتفاق قابل تأملی در دانشگاه آزاد اسلامی رخ داده است، عنوان کرد: جمعیت دانشجویی ۶ رشته از جمله حسابداری، حقوق علوم تربیتی، روانشناسی و کامپیوتر و… جمعیت بالای ۱۰۰ هزار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه جمعیت دانشجویی ۷ رشته بالای ۳۰ هزار است، اظهار کرد: علوم و فناوری‌های زیستی در این نقطه قرار دارند.

وی با بیان اینکه جمعیت دانشجویی ۸ رشته بین ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار است، تصریح کرد: این رشته‌ها از رشته علم و فناوری نوین پزشکی شروع می‌شود. همچنین جمعیت دانشجویی ۹ رشته اعم از رشته‌های پیراپزشکی، هنر نمایشی، ریاضیات، کامپیوتر، الهیات و علوم معارف بالای پنج هزار تا ده هزار است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه رشته‌های زیر ۴ چهار هزار دانشجو رشته‌های نفت، مواد و متالوژی و زبان و ادبیات فارسی است، اظهار کرد: این جای تاسف دارد، چراکه ما کشور نفتی و کشور  صنعتی هستیم. زبان و ادبیات فارسی ۲ هزار و ۸۰۰ دانشجو دارد و بیماری بسیار جدی است. گیاه‌پزشکی و مهندسی ژنتیک جز این دسته هستند و ۵ میلیون خانوار در این رشته ارتزاق می‌کنند.

طهرانچی با بیان اینکه جمعیت دانشجویی رشته باغبانی در کل کشور هزار و ۱۰۰ نفر است، تصریح کرد: سایر رشته‌ها از جمله تاریخ و زیست شناسی با جمعیت دانشجویی ۹۶۵ در حال انهدام است. اساسا از محوریت خارج شده‌ایم و از حاشیه نیز خارج شده‌ایم و این موارد بسیار وحشتناک است.

وی با بیان اینکه علت عدم اقبال علوم پایه تصویر ذهنی جوانان است، اظهار کرد: چندین انقلاب صنعتی غرب پس از رنسانس سال ۱۷۰۰ اتفاق افتاده است و هر دوره پنجاه سال طول کشیده است و هم‌اکنون در دوره پنجم قرار داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به سوال مبنی‌بر اینکه در انقلاب صنعتی چه اتفاقی افتاد، تصریح کرد: آسیاب بادی و آبی می‌چرخید و سیکل انرژی به سمت آسیاب یعنی ابزار سوق پیدا کرد و هیچ حیاتی در ابزار نبود و انقلاب صنعتی یعنی حیات را به ابزار ببخشیم.

طهرانچی با بیان اینکه اولین حیات، گیاه است، بیان کرد: آوردن حیات به چرخه ماشین انرژی درست شد و تمایز انقلاب صنعتی با دوره قبل محسوب می‌شود. دوره تمدن اسلامی تلسکوپ و قرقره وجود داشتند؛ اما چرخه انرژی نداشتند و چرخه انرژی را باید به آن‌ها انتقال دهیم.

وی با اشاره به مرحله سوم انقلاب صنعتی، عنوان کرد: این مرحله جایی است که انرژی مکانیک و برق به آن اضافه شد. درشکه‌ها را اسب می‌راند و با چرخه سیکل انرژی موتور ماشین را می‌راند و حیوان‌واره شکل گرفت و ابزار همانند حیوان شد؛ سطح شعور ابزار حیوان‌واره با اتوماسیون وارد مرحله سوم شد و هم‌اکنون ماشین و هواپیما را می‌توانیم در حالت کروز قرار دهیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هم‌اکنون در مرحله چهارم یعنی انسان‌واره هستیم، اظهار کرد: مرحله انسان‌واره همان هوش مصنوعی است و مباحث حیات را از جنس می‌خواهیم و درصدد ساخت ربات‌های انسان‌نما هستیم و این موارد سیر تحول تمدن غرب به‌شمار می‌آید. باید واقف باشیم که ابزار ترسناک است.

طهرانچی با بیان اینکه انقلاب صنعتی آوردن حیات به نوعی در ماشین بود، تصریح کرد: ما در انقلاب صنعتی انسان‌واره فهمیدیم تلسکوپ را زمانی‌که در دست می‌گیری، باید عالم باشی تا تلسکوپ به‌کار بیاد. هم‌اکنون از ماشین ابزار به ماشین همراه رسیدیم و همزاد انسان است چون ماشین انسان‌واره است.

وی افزود: رابطه ما با موبایل مانند مدل رابطه ما با جوانانمان نیست؛ موبایل برای جوانان دارای عاطفه و علم است و واقعیت را مطرح می‌کند؛ به همین دلیل نمی‌توانیم از جوانانمان موبایل را بگیریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه جوانان با همزاد خود هر لحظه هستند و با نسل ما فرق دارند، عنوان کرد:‌ تربیت و درک جوانان از این فضاست و ماشین همراه آن به جای کودک می‌اندیشد، کار می‌کند. زمانی ما به دنبال کتا‌ب بودیم؛ اما نسل جوان نمی‌گوید کتاب دوست خوب من است؛ این نسل معتقد است که ماشین دوست خوب اوست؛ ماشینی که مسلح به دوربین است و به جوان القا می‌کند هر چه را که می‌بینی واقعیت است.

طهرانچی با بیان اینکه نسل جوان تصویرگرا برخلاف نسل قبل متن گرا عمل می‌کند، ابراز کرد: نسل قبل متمرکز بر حال؛ اما نسل جوان متمرکز بر آینده خود است. علت مهاجرت بیش از ۵۰ درصد جوانان نگران حال خود نیستند و دلواپس تصویر آینده خود هستند.

وی با اشاره به اینکه جوانان خیلی با جزئیات واقعیت را می‌بینند، عنوان کرد: خودمحوری جوانان نسل گذشته به خودآگاهی نسل زد تغییر یافته است. نسل قبل به دنبال کشف کردن بود؛ اما جوانان خود توانا به دنبال موفقیت فردی هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چرا تحلیل رشته‌ها مبتنی بر انتخاب‌کننده است و  عرضه‌کننده جایگاهی ندارد، تشریح کرد: شغل کشاورزی است که می‌گوید آینده این رشته این چنین است. تصویرسازی برای جوانان بسیار جدی‌ است. تصویری که دریافت می‌کنند منجر به ایجاد چالش با شما می‌شود.

طهرانچی با بیان اینکه آرایش دانشگاه با آنچه اتفاق میفتد، متناسب نیست، ابراز کرد: با نسل قبل تنظیم شدیم و پاسخش به نسل جدید است.

وی با بیان اینکه ۲۸۰ میلیارد در سال به اساتید شیمی حقوق می‌دهیم، ادامه داد: دریافتی ما ۱۶۳ میلیارد تومان است. در رشته زیست‌شناسی ۲۳۱ میلیارد پرداخت می‌کنم؛ اما ۵۵ هزار دانشجو داریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه در رشته کشاورزی ۳۶ استاد داریم، اضافه کرد: ۳۴۰ میلیارد حقوق در کشاورزی می‌دهیم و درحالی‌که دریافتی از این رشته ۱۱۱ میلیارد تومان است.

طهرانچی با بیان اینکه غذا مهم‌ترین فکت زندگی مردم است، ابراز کرد: این کار من در اداره دانشگاه به هیچ عنوان اقتصادی نیست. انتخاب رشته به عنوان یک کنش تحت تاثیر ۴ عامل از جمله دانایی، توانایی، گرایش و بینش است. در عملکرد کنش استاد مهم تلقی می‌شود.

طهرانچی با بیان اینکه گرایش انسان با هوا آلوده شود، نفس انسان غالب می‌شود، اضافه کرد: این نفس انسان جلوی اراده انسان را می‌گیرد. چیزی که انسان را به سمت خلاف سوق می‌دهد، هوای نفس است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه ظن بینش دانایی نام دارد، اظهار کرد: چه چیزی باعث می‌شود که انسان حیات خود را قطع می‌کند؟ حیات به معنای باز شدن است؛ اما انسان آن را قطع می‌کند که از نوع بینش و گرایش انسان شأن می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اگر صرفا به اطلاعات بچه‌ها بیفزاییم چیزی درست نمی‌شود، اضافه کرد: همچنین اگر فقط به توانایی اضافه شود، باز هم اتفاقی رخ نمی‌دهد؛ ۴ مولفه دانایی، توانایی، بینش و گرانش باید با یکدیگر وجود داشته باشد.

طهرانچی با اشاره به اینکه تمایز انسان با بقیه موجودات علم است، اظهار کرد: انسان در دنیا اسم کلی را به فعل خاص نسبت می‌دهد و شناخت کلی را باید یاد گرفت. علم دو بال دارد و اگر توسط بینش به پایین کشیده شود، علم ناقص نامیده می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با هوای نفس دریافت علم به مشکل برمی‌خورد. اساسا همه انسان‌ها با همه تربیت‌ها دنبال منافع خود هستند و هیچ عیبی ندارد. منافع تعیین‌کننده حرکت انسان در چهار ساحت است.

طهرانچی با بیان اینکه نفع در دانایی، توانایی، ثروت و حیات است، ابراز کرد: شهدا می‌گویند نفع در حیات است و حیات را در شهادت می‌بیند. کمال در دانایی، توانایی، حیات، ثروت و روزی است.

وی با بیان اینکه انسان تنها موجودی است که به آینده نگاه می‌کند، ادامه داد: انسان روزمره کار می‌کند و از علم و توانایی برای کسب ثروت و روزی استفاده می‌کنند. توانایی آگاهانه اگر روشمند نباشد، شناخت عمومی می‌شود و فناوری نیز توانش از همین جنس است. اگر اسم بیش از نفع شد، شما به سمتش نروید. به عبارت دیگر، اسم ارزش‌گذاری عمل نزد خداوند است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: هر فعلی نفع و ارزش است؛ حال ارزش نزد خدا و جامعه فرق دارد. گاهی اوقات کاری نفعش از اسمش بزرگتر و گاهی اسمش از نفعش بزرگتر است. ارزش عمل همواره یک حساب کتابی دارد.

طهرانچی با بیان اینکه حکمت تعیین‌کننده بخش حلال است، تصریح کرد: علم تعیین‌کننده نفع است و باید منطق برخورد را دریابیم. انسان ارزش‌های خود را عوض می‌کند و شیطان آرزوهای طول و دراز به انسان می‌دهد و شما دستکاری خلقت می‌کنید.

به گفته وی، باید منطبق با منافع مردم برخورد کنیم. دکتر طهرانچی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در کارهای زیست‌شناسی به یک تعلیق رسیدند، عنوان کرد: بیشترین مباحثی که در آمریکا مطرح می‌شود پلمب کردن است که نسل را نابود می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ماموریت دانشگاه نفع موضوع نسبت به دیگران است و با رسالت فرق دارد. نفع در سیکل بسته باید تغییر پیدا کند.

وی با بیان اینکه پاسخگویی به نیاز جامعه ماموریت نامیده می‌شود، اظهار کرد: اگر برای چاپ چندین مقاله مدرک دکتری اخذ کردیم و به نیاز جامعه توجهی نکردیم، با ماموریت دانشگاه فاصله داریم.

طهرانچی با بیان اینکه ماموریت در چارچوپ رفتار دانشگاه نسبت به دانشگاه تعریف می‌شود، تصریح کرد: به آن جامعه‌پردازی می‌گویند. چرا دانشجویان به دنبال رشته سلولی مولکولی می‌روند، زیرا احساس می‌کنند نفع آن‌ها در این رشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ماموریت بر رسالت دانشگاه مقدم است، تشریح کرد: جوانان عاقل‌اند و نفعشان را پیگیری می‌کنند. دانشگاه چهار نظام اعم‌از نظام علمی، فناوری، ترییتی و فرهنگی دارد. علم باید در جهت منافع مردم حرکت کند و به این موارد جهت ندادیم و امروز در مجلس فاتحه جمع شده‌ایم.

وی با اشاره به منویات مقام معظم رهبری، ادامه داد: ایشان می‌فرمایند نگاه به آینده، نگاه به مردم و نگاه به مشکلات از وظایف ما در دانشگاه است. سرزمین چهارفصل است و بزرگترین ذخیره نفت و گاز دارد؛ آیا می‌شود دانشگاه برای تربیت نیروی انسانی در حوزه نفت و گاز برنامه‌ایی نداشته باشد؟

طهرانچی ادامه داد: خواجه نصیرالدین طوسی کجاست؛ اما از مغول رصدخانه مراغه حاصل شد. آن‌ها چقدر بزرگ بودند و ما باید به بزرگان خود اقتدا کنیم. دانشگاه نهاد دانش است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه یک نهاد اجتماعی است، اظهار کرد: مردم پول دادند و منتظر نفع هستند؛ دانشگاه را مال خودشان می‌دانند و باید مدیریت دانش را در نهاد اجتماعی انجام و در یک کلمه باید سند آمایش را انجام دهیم.

طهرانچی با بیان اینکه پنجاه سال است نتوانستیم مشکل تورم را حل کنیم، عنوان کرد: چراکه حل مسئله وارداتی و ماموریت‌محور نیست و نمی‌توانیم جامعه خلاق را درست کنیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید جامعه نوآور باشد و صرفا در جهت منافع مردم در حرکت باشد؛ برای اینکه دانشگاه را به سمت سکوی دانایی سوق دهیم، باید همین جهت‌گیری را پیش بگیریم.

طهرانچی با بیان اینکه نجات ایران بزرگ در پی تغییر نگرش درون‌گرایانه دانشگاه است، اظهار کرد: صلاح و فساد جامعه از دانشگاه است. کسی حق ندارد جامعه دانشگاهی را تحقیر کند؛ چراکه ما می‌توانیم و به دنبال تغییر هستیم. همچنین باید دانشگاه را تا دانشگاه نوآور تغییر دهیم.

وی اضافه کرد: گروه‌های علمی باید به نظام عرصه و پایه توجه داشته باشند و تنها نباید به توانایی فردی نگاه شود. گروه‌های علمی باید نظام عرصه و پایه را درست کنند.

طهرانچی با بیان اینکه دانشکده موضوعی و فناوری دانشگاه خلاق را ایجاد می‌کند، اظهار کرد: سرای نوآوری بین ما و صنعت فعالیت می‌کند و توانایی گروهی نامیده می‌شود مانند بیمارستان که بین ما و جامعه است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظامات را باید بسط دهیم، بیان کرد: سبک زندگی باید درست شود، به‌تبع حکمرانی حاصل از توانایی اجتماعی درست می‌شود. همچنین باید جامعه را توانمند کنیم.

وی افزود: تحول پایان‌پذیر نیست و امروز شروعی در عرصه علم و فناوری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته