دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 تير 1403 - 00:04
ایران فناور در دولت آینده؛ (۲۲)

بستر ارتباط دانشگاهیان با سرآمدان علوم جهانی مهیا شود

بستر ارتباط دانشگاهیان با سرآمدان علوم جهانی مهیا شود
عضو هیئت‌علمی دانشگاه گفت: توسعه و جذب علم و فناوری و آماده‌سازی بستر ارتباط دانشگاهیان با سرآمدان علوم جهانی باید اولویت‌ رئیس‌جمهور آینده باشد.
کد خبر : 918267

فرشته گلدوست عضو هیئت‌‌ علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره اینکه نامزد‌های ریاست‌جمهوری باید در حوزه علم و فناوری کشور چه برنامه‌هایی را در اولویت قرار دهند؟ اظهار کرد: مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه علم و فناوری، توسعه و نشر و جذب علم و فناوری در دهکده جهانی امروز، آماده‌سازی بستر ارتباطی دانشگاهیان و صاحبان علم و دانایی با سردمداران و سرآمدان علوم جهانی است و رئیس‌جمهور به‌عنوان رأس هرم ارتباطی یک کشور با جهان به‌نوعی باید فضای گفتمان علمی به‌منظور تبادلِ تازه‌های علوم را مهیا کند.

وی درباره ارزیابی خود از سیر رشد علمی کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون عنوان کرد: سیر رشد علمی از ابتدای انقلاب اسلامی و پس از گذشت چهار دهه، صعودی و مفید بوده و در بسیاری از حوزه‌ها ازجمله نانو، هسته‌ای، صنایع دفاعی، پزشکی و … به دستاورد‌های نوین و جدیدی رسیده‌ایم.

رشد فزآینده تولید مقالات تئوری بدون کاربری میدانی ضریب تأثیر علمی کشور را تحت تأثیر قرار داده است که امید می‌رود رئیس‌جمهور آینده با نگاه ویژه و بهره‌گیری از مشاوران علمی قوی مسائل را مورد بحث و تحلیل قرار دهد

مدیر‌کل مدارس سمای دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی بندرانزلی در پاسخ به این سؤال که گستره علمی در استان‌های کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ بیان کرد: گستردگی علمی در حوزه دانشگاهی، جذب، توسعه دانشگاه‌ها، رشته‌های علمی و افزایش ظرفیت پذیرش تحصیلی به طور چشمگیری در استان‌ها توسعه یافت و حتی در برخی زمینه‌های توسعه‌ای، روند صعودی بیش از نیاز‌های روز علمی صورت گرفت.

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی عنوان کرد: دو قطب علمی مهم کشور شامل وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی بوده و درخواست بخش عمده‌ای از جامعه دانشگاهی تعدیل شرایط حاکم بر قشر علمی کشور است؛ به‌نحوی‌که دغدغه ذهنی‌شان صرفاً تولید علم و تربیت متخصصین صنعت و ادب و هنر و فناوری باشد.

انسجام اهداف آموزش عالی در دانشگاه‌ها یکدست نیست

گلدوست توضیح داد: همچنین تمرکز بر این پیشنهاد که حوزه‌های علمی کشور در آموزش عالی تلفیق شده و به دو دسته عمده دولتی و غیردولتی تقسیم‌بندی شود با این احتساب می‌توان در تمامی زمینه‌ها عدالت علمی، ظرفیت‌بخشی مؤثر و معیشت درخور دانشگاهیان را مهیا کرد.

وی در پاسخ به پرسش دیگر که ضعف و قوت‌های حوزه علم و فناوری کشور را چه می‌دانید؟ تشریح کرد: اکنون اتحاد و انسجام اهداف آموزش عالی در دانشگاه‌های متعدد، یک‌دست نبوده و نحوه پذیرش و تکمیل ظرفیت در بسیاری از حوزه‌ها دلیل رکود بازار تقاضاست.

عضو هیئت‌علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی انزلی افزود: رشد فزآینده تولید مقالات تئوری بدون کاربری میدانی ضریب تأثیر علمی کشور را تحت تأثیر قرار داده که امید می‌رود رئیس‌جمهور آینده با نگاه ویژه و بهره‌گیری از مشاوران علمی قوی مسائل ذکر‌شده را مورد بحث و تحلیل قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته