دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد؛

برگزاری همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت» در رباط کریم/ شاعران؛ پیشتاز روایت حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

برگزاری همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت» در رباط کریم  شاعران؛ پیشتاز روایت حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور
در نشست خبری «همایش بین‌المللی شعر خدمت تا شهادت» عنوان شد این برنامه به میزبانی رباط کریم در هفت محور و سه بخش ملی، بین المللی برگزار خواهد شد.
کد خبر : 917902

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» پیش از ظهر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حمیدرضا الله‌یاری شهردار رباط کریم و رئیس این همایش عنوان کرد: حدود هشت ماه است که توفیق خدمت در شهرداری رباط کریم را دارم. در این مدت، «آراستگی و نشاط شهری» را به عنوان محور فعالیت های عمرانی،اجتماعی، خدماتی و فرهنگی درنظر گرفته‌ایم. در این مدت، ۷۰ پروژه تعریف کردیم؛ ۲۵پروژه افتتاح شده و ۴۵ پروژه در حال انجام است. افتتاح سینمای این شهر از مطالبات مردم و به ویژه جوانان بود که خدا را شکر به ثمر نشست. در بحث نشاط شهروندی دو محور هنر و ورزش را دنبال کرده‌ایم. در شهرستان رباط کریم شعرا و انجمن‌های ادبی خوب و فعالی داریم. ما در تمام پروژه‌هایی که افتتاح می‌کنیم پیوست فرهنگی را درنظر می گیریم.

دریافت ۵۰۰ اثر در ۳ بخش همایش شعر «خدمت تا شهادت»

وی اظهار کرد: خدا را شاکریم که در کشوری زندگی می‌کنیم که مقام معظم رهبری خودشان در حوزه شعر و ادبیات کاملا مسلط هستند و این ناشی از نگاه بلند این پیر فرزانه است. ما در ابتدا قصد داشتیم جشنواره شعر وعده صادق را برگزار کنیم اتفاق بزرگی که در کنار «طوفان الاقصی» معادلات منطقه‌ای را بر هم زد، اما به خاطر شهادت آیت الله رئیسی و همراهانشان، محوریت این همایش ادبی تغییر کرد و به «خدمت تا شهادت» تغییر نام داد. 

 

برگزاری همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت» در رباط کریم/ شاعران؛ پیشتاز روایت حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

 

الله‌یاری گفت: «همایش بین المللی شعر خدمت تا شهادت» در هفت محور و سه بخش ملی، بین المللی و شعرای شهرستان رباط کریم برنامه ریزی شد.۵۰۰ اثر در این سه بخش به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

در ادامه ‌میلاد عرفان پور دبیر علمی همایش خدمت تا شهادت نیز عنوان کرد: یکی از سیاست‌های ما در مرکز آفرینش‌های هنری حوزه هنری، حمایت از کارهای اصولی و خوبی است که در زمینه برگزاری رویدادهای هنری  و ادبی از سوی نهادها و دستگاه‌های دیگر رقم می‌خورد. در این رویداد ادبی نیز  ما به  دوستان خودمان در شهرداری رباط کریم که بانی این اقدام شدند در حوزه‌های فنی و علمی و اجرایی کمک‌ خواهیم کرد.

 وی اظهار کرد: یکی از گونه‌های رایج برگزاری رویدادهای ادبی که متداول‌تر هم هست این است که همایش یا مسابقه‌ای برگزار کنیم که بهانه‌ای برای خلق و سرودن آثاری که اشعار یا سروده‌های کمی در باره آن واقعه یا شخصیت داریم بشود که با هدف ترویج خلق اثر رقم می‌خورد. همایشی که در پیش داریم از این جنس نیست؛ یعنی  درباره موضوعی همایش برگزار می‌کنیم که شاعران بدون چشمداشت و انگیزه شرکت در مسابقه  جانانه میدان آمده‌اند. 

شاعران؛ پیشتاز روایت حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

وی در توضیح این مطلب گفت: از همان صبح شهادت رئیس جمهور و هیئت همراه بسیاری از شاعران کشورمان در این موضوع خلق اثر داشتند. این رویداد برای قدردانی از این عزیزان  و انتشار آثاری  است که در این مدت توسط شاعران ما به صورت خودجوش خلق شده است.

وی تصریح کرد: فراموش نکنیم که در واقعه شهادت رئیس جمهور و همراهان ایشان، شاعران پیشتاز روایت هنرمندانه این حادثه تلخ بودند.

عرفان‌پور افزود: کار ارزیابی علمی و محتوایی آثار را تعدادی از برجسته‌ترین شاعران آئینی و انقلابی به عهده خواهند داشت. البته چون هنوز اسامی این عزیزان قطعی نشده، از اعلام نام آنها معذور هستم و به محض نهایی شدن، ترکیب هیئت داوران را اعلام خواهیم کرد. در مرحله اول اشعار دریافتی توسط سه داور و در مرحله دوم نیز توسط پنج داور ارزیابی خواهد شد.

دبیر همایش شعر «خدمت تا شهادت» گفت: جوایز خوبی هم برای شاعران برگزیده در نظر گرفته شده است. در بخش ملی، سه جایزه ۲۰ میلیون تومانی، سه جایزه ۱۵میلیون تومانی و سه جایزه۱۰میلیون تومانی به برگزیدگان داده خواهد شد. در بخش بین‌الملل هم به نفر اول ۸۰۰دلار، نفر دوم ۵۰۰ دلار و نفر سوم ۳۰۰ دلار به عنوان جایزه نقدی اهدا خواهد شد.

عرفان‌پور افزود: محورهای محتوایی همایش بین المللی شعر «خدمت تا شهادت» نیز به این  شرح است: شخصیت‌هایی که در این واقعه به شهادت رسیدند، مکتب خدمت خالصانه، مکتب کار جهادی و بی‌منت برای مردم و تشییع تاریخی شهدای خدمت.

وی گفت: ما برای دریافت آثار، فراخوان را یک بار تمدید کردیم و عزیزان همچنان فرصت دارند تا آثارشان را برای ما ارسال کنند. اختتامیه این همایش نیمه اول تیرماه و پیش از آغاز ماه محرم در رباط کریم برگزار می‌شود. مجموعه اشعار برگزیده به همراه سروده‌های تعدادی از  شاعران مطرح و اساتیدی که در این زیمنه شعری سروده اند با حمایت حوزه هنری منتشر خواهد شد.

 

برگزاری همایش بین‌المللی «شعر خدمت تا شهادت» در رباط کریم/ شاعران؛ پیشتاز روایت حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور

 

دبیر علمی همایش بین‌المللی شعر خدمت تا شهادت در پاسخ به خبرنگار آنا که از او درباره معیارهای مدنظر هیئت داوران برای انتخاب آثار پرسیده بود  نیز گفت: ما اگر چه سوگوار فقدان ناباورانه رئیس‌جمهور و همراهان گرانقدر ایشان هستیم، اما همان گونه که از عنوان این همایش مشخص است، نگاه ما سوگ‌محور نبوده و نمی‌خواهیم صرفاً یک سوگواره برگزار کنیم. هدف اصلی این همایش ادبی، تبیین «خدمت» به عنوان یک مکتب است.

وی افزود: این روزها در تب و تاب برگزاری انتخابات ریسات جمهوری و تبلیغات نامزدهای این انتخابات هستیم. به نظر من عزیزانی که داوطلب ردای ریاست جمهوری هستند باید هر لحظه آماده باشند که برای این مردم  از جانشان بگذرند. یک مدیر جهادی و مردمی همواره باید برای خدمت تا  شهادت آمادگی داشته باشد. در این همایش هم این فرهنگ و این مکتب در کنار «امیدواری به آینده» که هموار مورد تأکید مقام معظم رهبری قرار دارد و از راهبردهای رئیس جمهور شهید نیز بود محوریت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته