دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 خرداد 1403 - 00:01
اقتصاد و دولت آینده/۱۶

دولت چهاردهم ملزم به عقد قرارداد با دانش‌بنیان‌های انرژی شود

دولت چهاردهم ملزم به عقد قرارداد با دانش‌بنیان‌های انرژی شود
نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه عقد قرارداد از سوی دستگاه‌های اجرایی با شرکت‌های دانش‌بنیان برای آنها امنیت کاری و انگیزه ایجاد خواهد کرد، گفت: لازم است که دولت جدید هم دستگاه‌های اجرایی را ملزم به عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان کند.
کد خبر : 917454

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کسب‌وکار‌های انرژی توضیح داد: یکی از مشکلات ما این است که در شرایط تحریم هستیم و فناوری‌هایی که نیاز داریم را در اختیار ما نمی‌گذارند؛ اگر هم بگذارند با قیمت‌های بالا و با چند واسطه و با مشکلات زیاد خواهد بود. یکی از مهم‌ترین نقش‌هایی که شرکت‌های دانش‌بنیان دارند این است که تکنولوژی‌های روز دنیا را به داخل کشور بیاورند، بومی کنند و در اختیار دستگاه‌های اجرایی بگذارند برای اینکه این دستگاه‌ها از تکنولوژی‌های روز دنیا عقب نباشند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: هرچه از تکنولوژی‌های قدیمی استفاده کنیم، هزینه‌هایش بالاست و راندمان لازم را ندارد؛ اما استفاده از تکنولوژی‌هایی روز و کارآمد دنیا که راندمان بالایی دارد و هزینه پایین‌تری دارد، می‌تواند ما را در توسعه فناوری کمک کند؛ بنابراین یکی از مهم‌ترین وظایف تیم‌های دانش‌بنیان این است که تکنولوژی‌های روز دنیا را به دست آوردند، بومی کرده و در اختیار دستگاه‌های اجرایی بگذارند.

شرکت‌های دانش‌بنیان

دولت سیزدهم در به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان عزم جدی داشت

این کارشناس حوزه انرژی با بیان اینه دولت سیزدهم در به‌کارگیری شرکت‌های دانش‌بنیان عزم جدی داشته است، افزود: یک به دلیل اینکه ما به تکنولوژی‌های روز دنیا نیاز داریم و دو اینکه قشر عظیمی از تحصیل‌کرده‌های ما می‌توانند از این طریق وارد بازار کار شوند و حتی صادرات داشته باشند. دولت شهید رئیسی در این زمینه عزم جدی داشت و امیدواریم که دولت جدید هم چنین عزمی داشته باشد و از شرکت‌ها حمایت کند.

خطیبی با بیان اینکه حمایت‌های دولت شهید رئیسی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشت، باید ادامه پیدا کند، افزود: در این سال‌ها دستگاه‌های اجرایی موظف شدند که با شرکت‌های دانش‌بنیان کار کند، از آنها خدمات بگیرند و با آنها قرارداد داشته باشند. در این زمینه دولت جدید هم باید این حمایت‌ها را ادامه دهد؛ برای اینکه قشر تحصیل‌کرده ما وارد بازار‌های بین المللی کار شوند و همچنین یک سری نیاز‌هایی که ما داریم، تامین شود و بتوانیم بان تکنولوژی‌های روز کار کنیم.

وی ادامه داد: در برخی موارد، از آنجایی که ضعف تکنولوژی وجود دارد، بعضی سیستم‌ها قفل است و کار نمی‌کند. شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند با نقشی که دارند، خط تولیدی که به دلیل نیاز به تکنولوژی متوقف شده را راه بیندازند. کما اینکه در این سه سال از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت‌های جدی شده و کار‌های بزرگی انجام شد که باید ادامه پیدا کند.

حوزه انرژی از بخش‌های مهم صنعت در دنیاست

شرکت‌های دانش‌بنیان

نماینده سابق ایران در اوپک با بیان اینکه حوزه انرژی از بخش‌های مهم صنعت در دنیاست و بسیار به آن اهمیت می‌دهند، گفت: بخش انرژی ما در گذشته وابستگی زیادی به خارج از کشور داشته که اگر این نیاز‌ها بومی شود، بازار کار بزرگی ایجاد خواهد شد. انرژی در تمام دنیا اهمیت زیادی دارد و اگر شرکت‌های دانش‌بنیان دارای برند لازم شوند، می‌توانند حرفی برای گفتن داشته باشند. اگر این شرکت‌ها بتوانند نیاز‌های داخلی را تامین کرده و وابستگی‌ها را کاهش دهند، همچنین در صورتی که کیفیت کارشان بالا باشد، می‌توانند صادرات جهانی داشته باشند و جایگاه مناسب خود را کسب کنند.

خطیبی خاطرنشان کرد: بخش‌های تولید، پالایش، پتروشیمی و بخش‌های مختلف می‌توانند از خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنند. صنعت نفت، صنعت بزرگی است و نیاز‌های زیادی دارد و اگر بتوان این نیاز‌ها را تامین کرد، می‌توان بازار بزرگی در دنیا و منطقه به دست آورد؛ بسته به اینکه این شرکت‌ها تا چه اندازه بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند و مهارت‌های لازم را به دست آورند و تکنولوژی‌های جهانی را بومی کنند، با کیفیت بالا و قیمت‌های مناسب عرضه کنند.

وی با تاکید بر اهمیت عقد قرارداد بین دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان بیان کرد: زمانی که یک دستگاه اجرایی در بخشی از صنعت نفت یک قرارداد با شرکت دانش‌بنیان منعقد می‌کند، همین عقد قرارداد برای آن شرکت امنیت کاری و انگیزه ایجاد خواهد کرد و کمک بزرگی به آنها خواهد بود؛ بنابراین لازم است که دولت جدید هم دستگاه‌های اجرایی را ملزم به عقد قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته