دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 خرداد 1403 - 12:02

برنامه هسته‌ای ایران از پشت عینک بدبینی/ آمریکا: گام‌های تهران اشتباه است

برنامه هسته‌ای ایران از پشت عینک بدبینی  آمریکا: گام‌های تهران اشتباه است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به گزارش‌ها درباره نصب سانتریفیوژهای جدید در دو سایت هسته‌ای ایران واکنش نشان داد و اظهاراتی را علیه تهران مطرح کرد.
کد خبر : 916985

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس»، ایران را به برداشتن گام‌های اشتباه در مسیر برنامه هسته‌ای و عدم اجرای کامل الزامات پادمانی متهم کرد.

وی بدون اشاره به بدعهدی واشینگتن و خروج آمریکا از برجام، نوشت: «ایران به برداشتن گام‌های اشتباه در مسیر برنامه هسته‌ای ادامه می‌دهد. ایران باید بدون فوت وقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای اجرای کامل تعهدات پادمانی الزام‌آور همکاری کند. آمریکا به هماهنگی نزدیک با شرکا و متحدانش ادامه می‌دهد.»

این پست در حالی منتشر شد که میلر در جریان نشست مطبوعاتی روز پنجشنبه نیز در پاسخ به پرسشی در رابطه با واکنش ایران به قطعنامه شورای حکام و گزارش‌ها درباره افزایش غنی‌سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز و فردو، مدعی شد: ایالات متحده به اقدامات ایران واکنش متناسب نشان خواهد داد.

او در ادامه این ادعا گفته بود: چنین اقداماتی از سوی ایران نگرانی‌های بیان‌شده توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را تقویت می‌کند و در صورت اجرا ما پاسخگوی آن خواهیم بود.

پیش‌تر خبرگزاری «رویترز» به نقل از دیپلمات‌های اروپایی گزارش داده بود که ایران در پاسخ به قطعنامه شورای حکام شروع به نصب آبشار‌های جدید که ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم هستند در سایت‌های فردو و نطنز کرده است. دیپلمات‌های غربی البته گفته‌اند که واکنش ایران به‌اندازه‌ای که بسیاری نگران آن بودند، نیست.

بر اساس گزارش‌ها، ایران فعلاً تنها به نصب سانتریفیوژ‌ها بسنده کرده و هنوز خبری از تزریق گاز هگزا فلوراید به این ماشین‌های غنی‌سازی اورانیوم نیست.

هفته گذشته شورای حکام آژانس برای دومین بار در ۱۸ ماه گذشته، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر کرد و از تهران خواست فوراً با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند و به پرسش‌ها و ابهامات که پیرامون برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی مطرح است پاسخ دهد. ایران، اما صدور این قطعنامه را غیرسازنده خواند و هشدار داد که به آن پاسخ مقتضی خواهد داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته