دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 خرداد 1403 - 15:51

بیانیه تروئیکای اروپایی علیه توسعه توانمندی‌های هسته‌ای ایران

بیانیه تروئیکای اروپایی علیه توسعه توانمندی‌های هسته‌ای ایران
سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان نسبت به گام‌های اخیر ایران برای توسعه بیشتر ظرفیت‌های هسته‌ای خود، ابراز نگرانی و ادعا کردند که این اقدامات، توافق سال ۹۴ را توخالی می‌کند.
کد خبر : 917230

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، سه کشور اروپایی عضو برجام در بیانیه‌ای مشترک با اشاره به جدیدترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، گام‌های اخیر تهران در توسعه برنامه هسته‌ایش را محکوم کردند.

آن‌ها مدعی شدند این گام‌ها «ذخایر اورانیوم غنی‌شده و ظرفیت غنی‌سازی ایران را که به‌طور قابل‌توجهی از محدودیت‌های برجام فراتر رفته»، بیشتر خواهد کرد. 

این سه کشور درباره آنچه «تصمیم ایران برای افزایش قابل توجه ظرفیت تولید خود در تاسیسات زیرزمینی فردو» خواندند، ابراز نگرانی ویژه کردند.

آن‌ها مدعی شدند این اقدامات، واکنش ایران به قطعنامه سیاسی و ضد ایرانی اخیر است که این سه کشور در شورای حکام آژانس تصویب کردند و افزودند: ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای موظف است به طور کامل توافقنامه پادمان را که جدا از برجام است، اجرا کند و در پایان بر تعهد به راه‌حل دیپلماتیک برای جلوگیری از توسعه سلاح هسته‌ای توسط ایران تاکید کردند.

روز پنجشنبه خبرگزاری فرانسه گزارش داد که یک هفته بعد از تصویب قطعنامه‌ای در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، جمهوری اسلامی ایران این نهاد بین‌المللی را از توسعه توانمندی‌های هسته‌ای خود مطلع کرده است. 

مطابق این ادعا، آژانس اتمی به اطلاع اعضای خود رسانده که ایران در حال نصب آبشارهای سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات غنی‌سازی نطنز و فرود است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته