دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 14:55

بررسی قطعنامه ضدایرانی در نشست امروز شورای حکام آژانس

بررسی قطعنامه ضدایرانی در نشست امروز شورای حکام آژانس
جلسه بررسی اجرای موافقتنامه جامع پادمان با جمهوری اسلامی ایران در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده و انتظار می‌رود پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی سه کشور اروپایی هم در این جلسه به رای گذاشته شود.
کد خبر : 915428

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین  در پیامی از آغاز بررسی دستورکار «توافقنامه پادمان‌های پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) با جمهوری اسلامی ایران» و پیش‌نویس قطعنامه ضد ایرانی ارائه شده از سوی تروئیکای اروپایی، در نشست امروز شورای حکام آژانس خبر داد.

روز دوشنبه، سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان به رغم همکاری‌های مداوم ایران با آژانس، پیش‌نویسی را در نشست شورای حکام ارائه کردند و در آن از ایران خواستند دربارۀ آثار ادعایی یافت شده در «سایت‌های اعلام‌نشده»، حضور بازرسان آژانس و اجرای بیانیه مشترک با این نهاد همکاری کند.

نماینده روسیه در آژانس این اقدام را کاملاً غیرمنطقی خواند و گفت «دیپلماسی به کلی فراموش و با تحرکات تبلیغاتی جایگزین شده است».

این دیپلمات روس افزود: «کلید عادی‌سازی در دستان سه کشور اروپایی و آمریکاست. اما مانع مذاکراتی می‌شوند که به راحتی می‌تواند نگرانی‌های اعلام شده آنها درباره مسائل هسته‌ای در ایران را برطرف کند».

نمایندگی ایران در آژانس هم با بیان اینکه ایران موظف نبوده و نیست به درخواست‌های آژانس انرژی اتمی درباره اسناد غیرمعتبر و ساختگی پاسخ دهد، اعلام کرد «متأسفانه آژانس تمامی اسناد ساختگی و اطلاعات جعلی ارائه شده توسط رژیم اسرائیل را معتبر می‌داند و این امر باعث نتیجه‌گیری‌های آژانس براساس مفروضات نادرست و غیرقابل اعتماد شده است».

تصویب قطعنامه ضدایرانی تروئیکا به کسب دو سوم آراء کشورهای عضو شورا نیاز ندارد اما میزان حمایت از آن برای تروئیکا که جلودار این حرکت شتابزده و غیرسازنده بوده، مهم است.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده پیشتر درباره حمایت از این قطعنامه ابراز تردید کرده و گفته بود که تمایلی به تشدید تنش با ایران، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری این کشور، ندارد. با این حال «متیو میلر» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز سه‌شنبه اعلام کرد که واشینگتن برای اتحاد با شرکای اروپایی خود ارزش قائل است و مخالف جهت متحدان خود عمل نخواهد کرد.

«لارنس نورمن» خبرنگار ارشد رسانه آمریکایی وال‌استریت ژورنال امروز چهارشنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: با تأیید حمایت آمریکا از قطعنامه علیه ایران، باید دید چه کشورهایی به این سند رای موافق و یا رای ممتنع خواهند داد. آمریکا پیشتر تهدید کرده بود که رای ممتنع می‌دهد و سایر کشورها را برای این کار تحت فشار قرار داده بود. وی افزود: هرچند تصویب قطعنامه نیازی به دو سوم آرا ندارد اما گمان می‌کنم تروئیکا امیدوار است که این سند با آراء ممتنع کمتری ثبت شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته