دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1403 - 15:34

آمریکا از قطعنامه ضدایرانی تروئیکا حمایت کرد

آمریکا از قطعنامه ضدایرانی تروئیکا حمایت کرد
نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حمایت از اقدام ضدایرانی تروئیکا، مدعی شد: جامعه بین‌الملل از دسترسی به یک گزارش جامع که تمام نگرانی‌های پادمانی مرتبط با مکان‌های اعلام‌نشده ایران را تشریح می‌کند، سود خواهد برد.  
کد خبر : 915439

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، «لورا هول‌گیت» نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جلسه امروز شورای حکام با محوریت بررسی پیش‌نویس قطعنامه سه کشور اروپایی علیه ایران، بدون اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و عدم پایبندی این کشور به تعهداتش، گفت: اکنون می‌خواهم به قطعنامه فعلی که توسط دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا برای تصویب ارائه شده، بپردازم. با توجه به عدم همکاری ایران با آژانس و تعهد ما به اقدام جمعی در حمایت از آژانس و ان‌پی‌تی، ایالات متحده از این قطعنامه حمایت می‌کند. اما اشتباه نکنید، مهم است که قطعنامه‌ها با یک استراتژی گسترده‌تر همراه باشند.

وی در سخنرانی خود مدعی شد: این قطعنامه باید اولین گام راهبردی با هدف دستیابی به راه‌حلی پایدار و مؤثر برای برنامه هسته‌ای ایران باشد که شامل همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌شود، به ویژه در شرایطی که به اکتبر ۲۰۲۵ نگاه می‌کنیم، زمانی که شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند بررسی کامل برنامه هسته‌ای ایران را انجام دهد. این یک نقطه عطف طبیعی جهت تلاش جامعه بین المللی برای اطمینان از اینکه برنامه ایران منحصراً صلح آمیز است، خواهد بود.

وی در ادامه این ادعا افزود: با نزدیک شدن به این نقطه عطف و عدم همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایالات متحده معتقد است که شورای حکام و جامعه بین‌المللی از دسترسی به یک گزارش جامع که تمام نگرانی‌های پادمان‌های باقی‌مانده در ایران ناشی از مکان‌های اعلام‌نشده را تشریح می‌کند، سود خواهند برد. 

نماینده آمریکا همچنین بدون اشاره به سیاسی کاری و اعمال فشار غرب علیه ایران در آژانس مدعی شد: محتوای هر گزارشی در دست ایران است. اگر ایران همانطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی درخواست کرده همکاری کند، ما مشتاقانه منتظریم که این همکاری در گزارش مدیرکل برای حل و فصل این موضوعات باقی مانده منعکس شود. در این راستا، ما بار دیگر از ایران می‌خواهیم که تعهداتی را که در بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مارس ۲۰۲۳ داده بود، به‌طور کامل اجرا کند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته