دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 خرداد 1403 - 17:30

خواص جادویی توت سفید/ میوه‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان

خواص جادویی توت سفید  میوه‌ای غنی از آنتی‌اکسیدان
توت سفید، میوه‌ای بهاری با طبع گرم و تر، برای همه مزاج‌ها مناسب است. این میوه فواید بسیاری در طب سنتی دارد، از جمله بهبود عملکرد کبد، طحال و کلیه، حاوی کربوهیدرات، پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست و می‌تواند کلسترول و وزن را کاهش دهد.
کد خبر : 914051

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، مهدی شفیعی دانشجوی دکتری تخصصی طب سنتی ایران در دانشگاه علوم پزشکی ایران دربارۀ آشنایی با توت سفید می‌گوید: در فصل بهار نخستین میوه‌ای که به بازار روانه می‌شود، توت سفید است. در کتب و منابع طب سنتی درخصوص توت اینچنین آمده است: میوه درختى است معروف، شیرین و ترش؛ شیرین آن را نبطی و ترش آن را شامی نامند. بهترین هر دو نوع آن بالیده شاداب آن است‏؛ بنابراین توت درختی به دو نوع ترش و شیرین طبقه‌بندی شده است. منظور از توت شیرین همین توت سفید معروف است. البته می‌تواند به رنگ صورتی تا اندکی قرمز هم دیده شود. اما منظور از توت ترش همان شاه توت و یا توت سیاه است.

توت سفید دارای طبع گرم و‌ تر است که البته گرمی و رطوبت آن خیلی زیاد نیست؛ بنابراین همه افراد با هر نوع مزاجی می‌توانند از آن مصرف کنند.

از نظر حکمای طب ایرانی، توت سفید مولد خون صالح و مرطّب دماغ و مفتّح سدد، مُصلح جگر و فساد سپرز و مسمّن بدن، مُبهى و مقوى پیه شده و مدر بول و ملیّن طبع‏ است. به عبارتی دیگر توت علاوه بر اینکه ارزش غذایی مناسبی دارد، باعث شادابی و نشاط می‌شود. عملکرد کبد و طحال بهبود داده و در ایجاد لینت مزاج و دفع مناسب کمک کننده است. همچنین با رطوبت‌رسانی مناسب به مغز می‌تواند در بهبود خواب و کاهش عوارض ناشی از خشکی مغز موثر شود. همچنین موجب تقویت کلیه و بهبود عملکرد دستگاه ادراری و تناسلی می‌شود.

این میوه در علم تغذیه جایگاه ویژه‌ای دارد. هر لیوان توت سفید که حدود ۱۵۰ گرم وزن دارد، حاوی ۱۴۰ گرم کربوهیدارت یا ترکیبات قندی است که تقریبا ۶۰ کالری انرژی دارد، همچنین حاوی ۲ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر و نیم گرم چربی است.

میوه توت حاوی مقدار مناسبی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی شامل انواع فلاونوئیدها، آنتوسیانین، فنولیک اسید و ویتامین سی است. مطالعات جدید نشان داده که مصرف میوه توت می‌تواند موجب کاهش کلسترول خون و کنترل وزن و چاقی شود. همچنین اثرات محافظتی بر کبد نیز دارد. توت دارای شاخص گلیسمیک پایینی است (حدود ۲۸ تا ۴۰) و بنابراین در بیماران دیابتی می‌تواند در کنترل میزان قند خون موثر باشد.

توصیه می‌شود در فصلی که این میوه به صورت تازه در دسترس است، مقدار مناسب و در حد اعتدال از این میوه مصرف شود.

البته مصرف مقدار زیاد این میوه می‌تواند موجب مشکلات گوارشی، سوءهضم و نفخ شود. با وجود تاثیر این میوه بر کنترل چربی و قند خون، توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری قند در مصرف آن زیاده‌روی نکنند و مصرف در حد ۵۰ تا ۷۰ گرم در روز (نصف لیوان) به‌عنوان میان‌وعده داشته باشند.

انتهای پیام/

برچسب ها: توت سفید
ارسال نظر
هلدینگ شایسته