دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1403 - 10:12
بررسی دستاورد‌های دولت شهید جمهور/۳

پیشرفت کلان‌پروژه دولت سیزدهم در بخش مسکن

پیشرفت کلان‌پروژه دولت سیزدهم در بخش مسکن
بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی از واحد‌های نهضت ملی مسکن به مرحله اجرا رسید.
کد خبر : 912875

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، براساس آخرین اطلاعاتی که در ابتدای خرداد ۱۴۰۳ منتشرشده است تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد از واحد‌های نهضت ملی مسکن در شهر‌ها و روستا‌ها به مرحله اجرا رسیده است و به گفته اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار واحد نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

یکی از اتفاقاتی که دولت سیزدهم در بخش مسکن رقم زد، همت و اراده جدی برای اتمام طرح مسکن مهر و اجرای انبوه‌سازی تولید مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن بوده است.

دولت‌های ۱۱ و ۱۲ کار خاصی در رابطه با تکمیل این واحد‌ها انجام ندادند و این میراث از عقب‌ماندگی در تولید مسکن به دولت سیزدهم رسید.

دولت سیزدهم مصمم به جبران عقب‌ماندگی‌ها در حوزه مسکن

علاوه بر طرح مسکن مهر، طرح نهضت ملی مسکن نیز توسط این دولت به اجرای درآمد و با توجه به اخباری که این روز‌ها منتشر می‌شود، روند خوبی پیدا کرده است. بعد از شناسایی اراضی مناسب، تامین منابع مالی و مشارکت مردم، در نهایت طرح مزبور به اجرا درآمد و حالا گفته می‌شود که نزدیک به ۲.۵ میلیون واحد مسکونی در حال اجراست.

بیش از ۶۲ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت

براساس آخرین اطلاعاتی که خسرو دانشجو، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در روز‌های اخیر اعلام کرده است بیش از ۶۲ هزار هکتار زمین به طرح نهضت ملی مسکن از سال ۱۳۹۸ تاکنون اختصاص یافته است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از الحاق بیش از ۶۲ هزار و ۴۵۳ هکتار برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن به محدوده شهر‌ها خبر داده است.

جزئیات الحاق اراضی به محدوده شهر‌ها

دانشجو با یادآوری اینکه بر اساس مصوبه سنوات گذشته شورای‌عالی شهرسازی و معماری اختیار الحاق زمین در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت به کارگروه‌های استان محول شده است در بیان جزئیات الحاق اراضی به محدوده شهر‌ها در فاصله سال‌های ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۳ گفت: در مجموع بیش از ۶۲ هزار و ۴۵۳ هکتار اراضی به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافته است که از این میزان بیش از ۳۴ هزار و ۳۵۵ هکتار در شورای عالی شهرسازی و معماری، بیش از ۱۰ هزار و ۵۴۵ هکتار در کمیسیون ماده ۵ و بیش از ۱۷ هزار و ۵۵۱ هکتار در کارگروه‌های استانی و در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر انجام شده است.

جزئیات الحاق زمین به محدوده شهر‌ها در دولت سیزدهم از مهر ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در بیان جزئیات این الحاق‌ها در دولت سیزدهم از مهر ۱۴۰۰ تا اردیبهشت ۱۴۰۳، گفت: مجموع اراضی که در دولت سیزدهم در شورای‌عالی شهرسازی و معماری، مصوبات کمیسیون ماده ۵ و همچنین کارگروه‌های زیربنایی استان‌ها به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یافت معادل ۵۴ هزار و ۴۵ هکتار است.

دانشجو توضیح داد: بیش از ۲۹ هزار و ۶۴۶ هکتار طی مصوبات شورای‌عالی شهرسازی و معماری، بیش از ۶ هزار و ۸۴۷ هکتار در کمیسیون‌های ماده ۵ و بیش از ۱۷ هزار و ۵۵۱ هکتار در کارگروه‌های استانی و در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت مصوب و الحاق شد.

بخش مسکن

گفتنی است، طرح نهضت ملی مسکن، کلان پروژه دولت سیزدهم در بخش مسکن است که تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد آن در شهر‌ها و روستا‌ها به مرحله اجرا رسیده است و به گفته اکبری دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی حدود ۵۰۰ هزار واحد نیز تکمیل و تحویل متقاضیان شده است.

طرح نهضت ملی مسکن به شکل‌های مختلفی اجرایی شده است. بخش عظیمی از آن در قالب انبوه‌سازی در اراضی دولتی پیگیری می‌شود. بخشی دیگر نیز در قالب واگذاری زمین به شکل انفرادی یا گروهی ساخته می‌شود. مدل‌های دیگری از جمله نوسازی بافت فرسوده، اجاره ۹۹ ساله، طرح جوانی جمعیت و ساخت مسکن روستایی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

بسته تشویقی نوسازی بافت تاریخی آماده شد

بر اساس آمار‌هایی که در خصوص نهضت ملی مسکن منتشر می‌شود، نزدیک به ۴۵ هزار هکتار زمین برای این طرح تامین شده است که در آن، ساخت ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار واحد انجام خواهد شد. البته لازم به ذکر است که ۴۵ هکتار زمینی که شناسایی شده، برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی کافیست و الباقی پروژه‌هایی که روند ساخت خود را آغاز کرده اند، به شکل نوسازی بافت فرسوده شهری و روستایی یا مدل‌های دیگری از ساخت و ساز، پیگیری می‌شوند.

گفته می‌شود که زمین‌های مزبور در قالب اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان مسکن ارائه می‌شوند. متقاضیان می‌توانند به شکل انفرادی یا گروهی برای دریافت زمین اقدام کرده و به شکل خودمالکی، اقدام به ساخت مسکن نمایند. ناگفته نماند که این متقاضیان می‌توانند از تسهیلات بانکی که برای نهضت ملی مسکن در نظر گرفته شده، استفاده کنند.

بر اساس گزارش‌هایی که روح الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده، تا به امروز که نزدیک به سه سال از آغاز دولت سیزدهم می‌گذرد، ۵۰۰ هزار واحد تکمیل شده و به دست متقاضیان خود رسیده است.

۴۸۰ هزار واحد از طریق واگذاری زمین ساخته می‌شوند

یکی دیگر از قالب‌های ساخت مسکن ملی، واگذاری زمین به متقاضیان است. حالا گفته می‌شود که ۴۸۰ هزار واحد در شهر‌ها و روستا‌های کشور از طریق واگذاری زمین ساخته می‌شوند. سهم شهر‌ها از این زمین‌های واگذار شده، ۳۳۰ هزار و ۳۸۱ واحد بوده است. در روستا‌های کشور نیز، ۷۹ هزار و ۱۰۴ واحد از این طریق ساخته خواهد شد.

در طی طرح‌هایی مثل جوانی جمعیت نیز، زمین‌هایی با اجاره ۹۹ ساله تحویل متقاضیان می‌شود. سهم این طرح از واگذاری زمین نیز، ۷۰ هزار و ۲۵۰ واحد است.

شرایط واگذاری زمین ۹۹ ساله روستایی

بخشی از طرح نهضت ملی مسکن نیز به شکل انبوه سازی در شهر‌های بزرگ پیگیری می‌شود. نزدیک به ۷۲۱ هزار و ۳۱۰ واحد به شکل اجاره ۹۹ ساله و انبوه سازی، در حال ساخت می‌باشند.

آمار‌هایی که از نوسازی بافت فرسوده نیز به گوش می‌رسد، قابل توجه است. گفته می‌شود که نزدیک به ۲۷۰ هزار و ۴۶۵ واحد در دست نوسازی می‌باشند.

وضعیت نوسازی و بهسازی واحد‌های روستایی نیز قابل قبول است و بر اساس آمار‌های منتشر شده از وزارت راه و شهرسازی، ۵۲۱ هزار و ۹۸۵ واحد روستایی یا نوسازی شده اند، یا مراحل نوسازی را طی می‌کنند.

اما در میان تمام آمار‌هایی که به بخش مسکن سازی مربوط می‌شود، موضوع تکمیل ۱۳۰ هزار و ۲۱۰ واحد از مسکن مهر، خبر جالب توجهی است. دولت سیزدهم وعده داده که تا پایان دوره خود، طرح مسکن مهر را به پایان رسانده و تمام واحد‌های نیمه تمام آن را تکمیل کرده و به متقاضیان تحویل دهد.

اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده و دولت سیزدهم، به سرعت مشغول تکمیل این واحدهاست و هر روز آمار‌های جدیدی از این واحدها، ارائه می‌کند. از سوی دیگر، تامین مسکن ملکی و سازمانی نیرو‌های مسلح نیز به نقطه خوبی رسیده و نزدیک به ۲۵۴ هزار و ۱۴۶ واحد، در دستور کار قرار گرفته اند.

انتهای پیام/

برچسب ها: شهید جمهور
ارسال نظر
هلدینگ شایسته