دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1403 - 12:34

قطر: مذاکرات آتش‌بس در بن‌بست است

قطر: مذاکرات آتش‌بس در بن‌بست است
وزیر خارجه قطر با تأکید بر تداوم حضور حماس در دوحه گفت: تهاجم زمینی اسرائیل به رفح، گفتگو‌های آتش‌بس غزه را به بن‌بست کشانده است.
کد خبر : 911322

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، ««محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه و نخست‌وزیر قطر، امروز سه‌شنبه، در اظهاراتی گفت: حمله ارتش اسرائیل به رفح به عقب‌گرد ما در مذاکرات آتش‌بس-تبادل اسرا منجر شده و تقریباً گفتگو‌ها را به رکود کشانده است.

وی که کشورش در همراهی با مصر، میانجی‌گری مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و رژیم صهیونیستی را بر عهده دارد، در جریان همایش اقتصادی قطر گفت: متأسفانه اوضاع در سمت‌وسوی درست پیش نمی‌رود و اکنون، در وضعیتی هستیم که تقریباً به یک بن‌بست می‌ماند. 
البته، آنچه در رفح اتفاق افتاد، ما را به عقب بازگرداند.

بااین‌حال، آل ثانی از تداوم تلاش قطر برای پیشبرد مذاکرات خبر داد و گفت که دفتر حماس در دوحه همچنان بازمی‌ماند. به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی قطر، حماس و اسرائیل در اتخاذ رویکرد مذاکره و در باب تداوم جنگ، اختلاف اساسی می‌کنیم.

به گزارش آنا، ناگفته نماند که تداوم حضور حماس در قطر به اهرمی سیاسی برای پیشبرد مذاکرات تبدیل‌شده تا آنجا که هرازگاهی رسانه‌ها به نقل از منابع نامشخص، تمدید و تداوم این حضور را به پیشرفت مذاکرات گره می‌زنند و حتی در مواردی، خبر‌ها حاکی از آن است که آمریکا برای لغو این میزبانی به دوحه فشار می‌آورد.

تجاوز زمینی به رفح به شکلی که به ادعای اسرائیل «محدود و هدفمند» است از دوشنبه هفته گذشته از مناطق شرقی حومه شهر آغاز شد و با بی‌نتیجه ماندن مذاکرات قاهره به اردوگاه جبالیا واقع در شمال نوار غزه گسترش یافته است.

واشینگتن مدعی است که تهاجم زمینی در سطح فعلی به‌منزله عبور از خط قرمز آمریکا نیست، اما در صورت ورود ارتش اسرائیل به داخل شهر رفح، برخی کمک‌های نظامی به این رژیم به حال تعلیق درخواهد آمد.

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، به‌طور ضمنی، تلاش اسرائیل برای حذف حماس را ناکام توصیف کرده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته