دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 خرداد 1403 - 22:19

دادگاه لاهه به توقف عملیات اسرائیل علیه رفح رای داد + واکنش‌ها

دادگاه لاهه به توقف عملیات اسرائیل علیه رفح رای داد + واکنش‌ها
دادگاه لاهه از رژیم صهیونیستی خواست که عملیات در رفح را فوراً متوقف کند- حکمی که با استقبال حماس، هشدار گوترش درباره نادیده گرفتن آن و سردرگمی اتحادیه اروپا درباره اتخاذ واکنش درست همراه بود.
کد خبر : 913128

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، دیوان دادگستری بین‌المللی در شهر لاهه هلند با ۱۳ رأی موافق و ۲ رأی مخالف حکم توقف فوری عملیات نظامی رژیم صهیونیستی در رفح را صادر کرد و بازگشایی گذرگاه رفح را برای ورود کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه خواستار شد.

در حکم دیوان دادگستری بین‌المللی آمده است: اسرائیل باید عملیات نظامی یا هر اقدام دیگری را در رفح متوقف کند. اسرائیل باید گذرگاه رفح را برای ورود کمک های بشردوستانه به نوار غزه باز کند.

این نهاد قضایی بین المللی در ادامه حکم خود تأکید کرد: اسرائیل باید دسترسی هر کمیته حقیقت‌یاب را به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کشی در این باریکه تضمین کند و باید ظرف یک ماه گزارشی از اقدامات خود را به دیوان بین المللی دادگستری ارائه کند.

به گفته قاضی «نواف سلام» رئیس دیوان دادگستری بین‌المللی، امروز گفت که آفریقای جنوبی از دادگاه در خصوص اتخاذ تدابیر اضافی با توجه به عملیات‌های نظامی در رفح درخواست کرده است.

وی در این باره افزود: طبق معاهده منع نسل‌کُشی، هر گونه عملیاتی در رفح ممکن است به تخریب جزئی یا کلی در این شهر منجر شود و اسرائیل بایستی فورا حملات نظامی به رفح را متوقف کند؛ از دیدگاه ما هر گونه عملیات نظامی در رفح، موجب ویرانی کلی در منطقه خواهد شد.

رئیس دیوان لاهه همچنین گفت: دادگاه خواستار آزادی سریع و بدون شرط اسراست و اسرائیل باید عملیات‌های نظامی یا هر گونه عملیات دیگر در رفح را متوقف کند و گذرگاه رفح را بازگشایی کند، اسرائیل همچنین باید ورود هر گونه کمیته حقیقت‌یاب به نوار غزه برای تحقیق درباره اتهام نسل‌کُشی را تضمین کند.

همزمان، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد تاکید کرد که حکم دادگاه لاهه به اسرائیل برای توقف عملیات نظامی در رفح «الزام‌آور» است و همه طرف ها باید از آن پیروی کنند.

گوترش در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: مطابق اساسنامه دیوان، ما فوراً اطلاعیه این حکم را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع خواهیم داد.

جنبش حماس نیز از حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در خصوص توقف فوری جنگ علیه رفح استقبال اما با این وجود اعلام کرد که انتظار داشتیم این دادگاه حکمی درباره توقف این تجاوزات و نسل‌کُشی علیه ملت فلسطین در سراسر نوار غزه و نه تنها در رفح صادر کند چراکه آنچه در جبالیا و غیره رخ می‌دهد، کمتر از جنایتی نیست که در رفح اتفاق می‌افتد.

حماس همچنین از جامعه جهانی و سازمان ملل برای اعمال فشار بر رژیم اشغالگر جهت ملزم کردن رژیم اشغالگر به پایبندی به حکم دیوان لاهه و اقدام جدی برای اجرای تمامی قطعنامه‌های سازمان ملل که ارتش رژیم اشغالگر را به توقف نسل‌کُشی ملزم می‌کند، فراخواند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم تأکید کرد که این اتحادیه باید مواضع روشنی را انتخاب کند. او به صراحت گفت که ما باید میان نهادهای بین‌المللی برقرارکننده حاکمیت قانون یا حمایت از اسرائیل یکی را انتخاب کنیم.

دیدبان حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای گفت که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری نشان می‌دهد که اوضاع در غزه تا چه اندازه وخیم است. «بالکیس جراح» عضو دیده‌بان حقوق بشر گفت که تصمیم دادگاه لاهه احتمال کاهش رنج انسانی در غزه را برجسته می‌کند اما وظیفه دولت‌ها است که اسرائیل را برای اجرای تصمیمات این دادگاه تحت فشار قرار دهند.

گاردین پیشتر نوشته بود که صدور چنین حکمی، به انزوای بین‎‌المللی اسرائیل دامن می‌زند.

در همین رابطه، حکم دیوان دادگستری بین‌المللی واکنش‌هایی را هم در محافل سیاسی داخل اسرائیل ایجاد کرد. «یائیر لاپید» رئیس کابینه مخالفان رژیم از دیوان بین‌المللی دادگستری انتقاد کرد. لاپید گفت که دیوان بین‌المللی دادگستری هیچ ارتباطی بین اتمام درگیری‌ها در رفح و بازگرداندن اسرا ایجاد نکرده است.
 
«میکی زوهار» وزیر فرهنگ و ورزش رژیم هم گفت که عملیات در رفح تا زمان بازگشت اسرا ادامه خواهد یافت. به ادعای زوهار، تنها راه برای نجات دادن جان اسرا اعمال فشار بر حماس است. او گفت: «تا زمانی که این اتفاق رخ ندهد واضح است که امکانی برای توقف مبارزه در رفح وجود ندارد.»
 

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته