در پرونده ویژه آنا بررسی میشود؛
هشداری که رهبر انقلاب در جمع دانشجویان درباره تهاجم فرهنگی دادند
رهبر انقلاب با اشاره به استفاده دشمن از تزریق بحران هویت در کشور بیان داشتند: «يکى از مهمترين خدمات انقلاب، احیاى عقلانیت صحیح بود. اينکه شما جوان دانشجو با نگاه موشکافانه مسائل را مىبینید، دشمن را معرفى میکنید، حوادث منطقه را تحلیل میکنید و میايستید، اين نشاندهنده حیات عقلانى يک کشور است»
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، طی گزارشهایی به بازخوانی مطالبات حضرت آیتالله العظمی سیدعلی خامنهای رهبر انقلاب اسلامی درباره تهاجم فرهنگی پرداختهایم، مطالباتی که بیش از سه دهه است که با عناوین «تهاجم فرهنگی»؛ «شبیخون فرهنگی»، «غارت فرهنگی»، «قتلعام فرهنگی» و «ناتوی فرهنگی» مطرح شده است، به امید آنکه همتی والا برای تحقق این مطالبات وارد میدان شود، در ادامه قسمت نهم این گزارش را با هم میخوانیم:
در گزارشهای قبلی از آثار تهاجم فرهنگی بر کشورمان گفتیم، در ادامه به عواملی که منجر به تهدید امنیت فرهنگی جامعه ما از منظر رهبر انقلاب میشود، اشاره میشود:
تیر خلاص وابستگی فکری به فرهنگ ملی
در راستای حفظ هویت فرهنگی و فکری نظام اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای با اشاره به مضرات وابستگی فرهنگی در بیانات مختلف میفرماید: من یک وقت در جمع دانشجویی دیگری گفتم هیچ ننگمان نمیکند که علم را از غربیها و اروپاییها یاد بگیریم؛ اما ننگمان میکند که همیشه شاگرد بمانیم. شاگردی میکنیم تا استعداد خود را پرورش دهیم و از درون بجوشیم. ما نمیخواهیم مثل استخری باشیم که آبی را در ما سرازیر کنند و هر وقت هم خواستند، آب را بکشند یا اجازه ندهند بیاید، یا هرگونه آب آلودهای را در این استخر بریزند، ما میخواهیم مثل چشمه جوشان باشیم؛ میخواهیم از خودمان بجوشیم؛ میخواهیم استعدادهای خود را به کار بگیریم. من به هر جا نگاه میکنم، امکان به کارگیری این استعدادها را میبینم. فقط هم پیشرفت در انرژی اتمی است که مردم در جریان آن قرار گرفتهاند و میدانند در این بخش چه اتفاقی افتاده است... باید روی مسائل فکر کرد. عزیزان من! روی مسائل فکر کنید تا به نتیجه برسید.
در راستای حفظ هویت فرهنگی و فکری نظام اسلامی حضرت آیتالله العظمی خامنهای با اشاره به مضرات وابستگی فرهنگی در بیانات مختلف میفرماید: من یک وقت در جمع دانشجویی دیگری گفتم هیچ ننگمان نمیکند که علم را از غربیها و اروپاییها یاد بگیریم؛ اما ننگمان میکند که همیشه شاگرد بمانیم. شاگردی میکنیم تا استعداد خود را پرورش دهیم و از درون بجوشیم. ما نمیخواهیم مثل استخری باشیم که آبی را در ما سرازیر کنند و هر وقت هم خواستند، آب را بکشند یا اجازه ندهند بیاید، یا هرگونه آب آلودهای را در این استخر بریزند، ما میخواهیم مثل چشمه جوشان باشیم؛ میخواهیم از خودمان بجوشیم؛ میخواهیم استعدادهای خود را به کار بگیریم. من به هر جا نگاه میکنم، امکان به کارگیری این استعدادها را میبینم. فقط هم پیشرفت در انرژی اتمی است که مردم در جریان آن قرار گرفتهاند و میدانند در این بخش چه اتفاقی افتاده است... باید روی مسائل فکر کرد. عزیزان من! روی مسائل فکر کنید تا به نتیجه برسید.
نهضت آزاد فکری که من پیشنهاد کردم در دانشگاه و حوزه راه بیفتد، برای همین است. تریبونهای آزاد بگذارند و با هم بحث کنند؛ منتها نه متعصبانه و لجوجانه و تحریک شده به وسیله جریانات سیاسی و احزاب سیاسی که فقط به فکر آینده کوتاه مدت و مقاصد خودشان هستند و برای انتخابات و امثال آن از جوانها استفاده میکنند؛ بلکه برای پخته شدن، ورز خوردن و ورزیده شدن جلوگیری از وابستگی فکری و با هدف آماده شدن برای ادامه این راه طولانی و دشوار، اما بسیار خوش عاقبت». (۲۹/۲/۱۳۸۴)
و اما «بحران هویت»
در نظر داشته باشید بدون هویت و شناسه در اجتماع حضور مییابید، در این شرایط زندگی غیرممکن و بیمعنی است، زیرا وقتی هویتی وجود نداشته باشد، نمیتوانید ارتباط و تعامل صحیح را با محیط اطراف خود برقرار کنید، در این موقع حفظ اتحاد و یکپارچگی در جامعه هم سختتر میشود و هر لحظه امکان فروپاشی جامعه هم وجود دارد، به همین خاطر در حوزه امنیت فرهنگی، هویت و چیستی آن در فرهنگ ملی برجسته میشود. این هویت است که لنگرگاه ثبات اجتماعی تلقی میشود و اگر نباشد، امنیت ملی را دچار چالش میسازد.
در بحران هویت، دشمن فرهنگ و ارزشهای بومی جامعه هدف را تخریب میکند و در نتیجه نوعی از خودبیگانگی فرهنگی ایجاد میشود. حال اگر کشوری دچار بحران هویت شد، هیچ گاه نمیتواند راه سعادت، کمال و تعالی خود را طی کند، زیرا از درون جامعه قومیتها هر کدام خود را تافته جدابافتهای میدانند و یک هویت جامعی که کل کشور و قلمرو سرزمینی آن را در بر میگیرد، باور ندارد. پس در چنین کشوری درگیر جنگ داخلی میشود و انرژی و سرمایههای مادی و معنویاش در مسیر رشد، شکوفایی و بالندگی هزینه نخواهد شد.
رهبر انقلاب در این زمینه میفرماید: بعضى ها اشکال کارشان اين است که اصل تهاجم فرهنگی را اصلاً نمیبینند، درک نمیکنند. اينکه يک جبههاى وجود دارد که سوگند خورده ريشهکن کردن هويت ملى و اسلامى و فرهنگى ملت ما است، را اصلاً درک نمیکنند؛ اين همه علائم، نشانهها، ظواهر وجود دارد، نمیفهمند .... وقتى اين دغدغه، اين درد، اين احساس در او وجود دارد، اين تهاجم را طبعاً احساس میکند و درصدد مقابله با اين تهاجم بر میآيد». (۲۱/۴/۱۳۹۳)
در جایی دیگر معظمله در دیدار با دانشجویان میگویند: «يکى از مهمترين خدمات انقلاب اسلامى، احیاى عقلانیت صحیح در کشور بود. اينکه شما جوان دانشجو مىآيید مسائل منطقه را تحلیل میکنید، با نگاه موشکافانه مسائل را مىبینید، دشمن را معرفى میکنید، حوادث منطقه را تحلیل میکنید و میايستید، اين نشاندهنده حیات عقلانى يک کشور است؛ اين را انقلاب به ما داد. امروز بعضىها باز دلشان میخواهد برگردند به همان شکل سابق. همان جريانهاى غربزده جريانهايى که عاشق غربند، ملت را تحقیر میکنند، داشتهها را تحقیر میکنند، فرهنگ و هويت ملى را تحقیر میکنند به نفع مسلطین غربى دلشان میخواهد کههمانها دوباره بیايند و براى امور کشور، فرهنگ کشور، جهتگیرى کشور، شاخص معین کنند و معرفى کنند اما شما جوانان تحصیلکرده و با ايمان جلوي اين افراد را خواهید گرفت». (۱/۵/۱۳۹۵)
انتهای پیام/
در پرونده ویژه آنا بررسی میشود؛
چرا تسلط فرهنگی از تسلط اقتصادی خطرناکتر است؟
فردا در آستانه روز دانشجو؛
دهقانی در دانشگاه تربیت مدرس پای صحبتها و دغدغههای دانشجویان مینشیند
آنا گزارش می دهد؛
کلید مقابله با تهاجم فرهنگی از نگاه رهبر انقلاب
رئیس دانشگاه آزاد آذرشهر: