دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

یک علت جدید برای بیماری پارکینسون کشف شد

یک علت جدید برای بیماری پارکینسون کشف شد
تحقیقات نشان می‌دهد که اختلال در دی‌ان‌ای میتوکندری و سرایت مسمومیت ناشی از آن به سلول‌های مغزی، دلیل بروز علائم اولیه پارکینسون و پیشروی بیماری به سمت زوال عقل است.
کد خبر : 878068

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از ساینس دیلی، فهم ما از بیماری پارکینسون بسیار محدود است و به همان اندازه، گزینه‌های درمانی و راهبردهای مدیریتی زیادی در مواجهه با این بیماری نداریم.

دانش ما درباره این بیماری اغلب روی عوامل ژنتیکی با منشأ فامیلی متمرکز است و هنوز هم در اکثر موارد نمی‌دانیم علت ابتلا به پارکینسون چیست و فرایند آن چگونه است.

با این حال، تحقیق  جدیدی که از سوی پژوهشگران دانشگاه کپنهاگ انجام شده، باریکه نوری به روی عملکرد مغز در بیماران پارکینسونی می‌تاباند.

به گفته سرپرست تیم پژوهشی، برای نخستین بار، می‌توانیم نشان دهیم که طی این بیماری، میتوکوندری که کارخانه تولید انرژی سلول‌های مغزی به‌ویژه نرون‌ها به حساب می‌آید، دچار آسیب می‌شود و این آسیب‌دیدگی، دی‌ان‌ای میتوکندری را درگیر اختلال می‌کند. همین اختلال است که بیماری را مانند شعله‌های آتش در سراسر بدن پخش می‌کند.

این یافته‌ها ثابت می‌کند که پخش شدن مواد ژنتیکی آسیب‌دیده دلیل بروز علائم اولیه پارکینسون مانند مشکلات حرکتی، لرزش دست، مشکلات شناختی و پیشروی بیماری به سمت زوال عقل است.

همچنین، تحقیقات نشان می‌دهد که آسیب‌دیدگی میتوکندری هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌ها دارای نقص در ژن‌های پاسخ ضدویروسی هستند. 

در واقع، اجزای بسیار کوچکی از دی‌ان‌ای میتوکندری وارد سلول می‌‌شوند. این اجزای سرگردان به نوبه خود باعث بروز مسمومیت و واکنش متقابل سلول برای پس زدن سم می‌شوند. اما مسئله این است که سلول‌های مغزی ماهیتی به‌هم‌پیوسته دارند تا آنجا که سلول مسموم، اجزای دی‌ان‌ای سمی را به سلول‌های مجاور الی آخر سرایت می‌دهد. 

اکنون با اطلاع از روند مسموم شدن سلول‌های مغزی، پژوهشگران امیدوارند که دی‌ان‌ای میتوکندری آسیب‌دیده بتواند نقش یک بیومارکر اولیه (نشانگر زیستی) را ایفا کند تا با ردیابی آن، مراحل گسترش بیماری رصد شود.

این احتمال وجود دارد که  دی‌ان‌ای میتوکندری آسیب‌دیده از سلول‌های مغزی به داخل خون ترشح کند. بنابراین نمونه‌گیری خون می‌تواند روشی برای تشخیص بیماری در مراحل اولیه باشد و حتی به ارائه روش‌های درمانی جدید کمک کند.

اما چالش بعدی محققان شامل بررسی این است که چگونه می‌توان از آسیب‌دیدگی دی‌ان‌ای میتوکندری  به عنوان نشانگری برای پیش‌بینی مراحل مختلف بیماری استفاده کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته