دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 ارديبهشت 1395 - 16:25

آمادگی راه‌آهن ایران برای استقبال از سرمایه‌گذاران در حوزه قطارهای سریع‌السیر

مدیرعامل راه‌آهن از اعلام آمادگی راه‌آهن ایران برای استقبال ازسرمایه‌گذار مختلف از جمله راه‌آهن ژاپن و شرکت‌های دارای تکنولوژی سریع‌السیر خبر داد.
کد خبر : 86297

به گزارش گروه اقتصادی آنا به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، محسن پورسیدآقایی با بیان اینکه سیستم‌های ریلی سریع‌السیر تکنولوژی بسیار حساسی هستنند، گفت: این سیستم‌ها تلفیقی از زیر بنا، ناوگان و بهره‌برداری و همچنین موضوعات استراتژیک و چند بعدی از جمله عوامل انسانی، عناصر مالی، بازرگان، مدیریتی و زیست محیطی هستند.


وی افزود: نگاهی به پیشینه این سیستم نشان می‌دهد که در سال ۱۹۵۵، سرعت قابل توجهی در اروپا یعنی آلمان و ایتالیا، انگلستان و به ویژه فرانسه به میزان ۳۳۱ کیلومتر در ساعت به ثبت رسیده و در اکتبر ۱۹۶۴، راه‌آهن ملی ژاپن بهره‌برداری از راه‌آهن کاملا جدید شینکانسن توکایدو را به طول ۵۱۵ کیلومتر از مرکز توکیو به ایستگاه راه‌آهن شین اوساکا، آغاز کرد، بطوریکه شینکانسن توکایدو برای بهره‌برداری با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت طراحی و بعد این سرعت افزایش یافته و خط آهن سریع‌السیر متولد شد.


پورسیدآقایی با اشاره به اینکه ژاپن با داشتن قطارهای سریع‌السیر با سرعت ۳۲۰ کیلومتر در ساعت یکی از کشورهای پیشتاز در احداث خطوط سریع السیر طی نیم قرن گذشته بوده است، تصریح کرد: در همین راستا کشورهای اروپایی ماننند فرانسه، آلمان، ایتالیا و انگلستان فناوری و ابداعاتی به وجود آوردند که مبنای توسعه سیستم‌های ریلی است.


وی ادامه داد: از سوی دیگر چین نیز سرمایه‌گذاری عظیمی در این حوزه انجام داده و با دارا بودن بیشترین خطوط ریلی و طولانی‌ترین خط قطار سریع جهان در این زمینه پیشرو است.


معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: سرعت قطارهای سریع‌السیر چین ۳۵۰ کیلومتر در ساعت بوده و هم اکنون این کشور به دنبال بهره‌برداری از قطاری با سرعت ۴۶۵ کیلومتر در ساعت است.


پورسیدآقایی خاطر نشان کرد: امروزه کشورهای متعدد اروپایی، با شبکه سراسری مرزی متصل هستند و به موازات سرمایه‌گذاری سنگین اروپا روی تونل‌ها و پل‌ها و سایر بخش‌های زیر بنایی و توسعه پروژه‌های این قاره، بسیاری دیگر خواهان اتصال به این شبکه در طی سال‌های آینده خواهند بود.


وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته استفاده از حمل و نقل ریلی پرسرعت مورد توجه بوده است، گفت: اکنون توجه به قطارهای سریع‌السیر در جهان رو به افزایش است و براساس آمار ارائه شده تا اول آوریل ۲۰۱۵ در کل جهان ، ۲۹ هزار ۷۹۲ کیلومتر خطوط سریع‌السیر در حال بهره برداری بوده و براساس برنامه‌های کنونی، تا ۱۰ سال آینده کشورهای جهان بیش از ۵۰ هزار کیلومتر خطوط ریلی پرسرعت خواهند داشت.


مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به پروژه‌های سریع راه‌آهن ایران تصریح کرد: اکنون چندین پروژه سریع‌السیر در محورهای مختلف ریلی از جمله راه‌آهن تهران – اصفهان، محور ریلی تهران- مشهد، محور قم – اراک، محور تهران – همدان، محور تهران – تبریز و همچنین محور ریلی اصفهان – شیراز در دست اجرا است.


وی افزود: هم اکنون ساخت خط سریع‌السیر محور قم – اصفهان به طول ۴۰۹ کیلومتر در حال اجرا است و برنامه حرکت این قطار بر مبنای سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت است.


وی افزود: هم اکنون بخش اعظم عملیات زیرسازی در محور قم – اصفهان به پایان رسیده و عملیات زیرسازی مابقی مسیر کار در دست انجام است.


به گفته وی، با بهره‌برداری از این پروژه زمان جابه‌جایی مسافر بین تهران و اصفهان به متر از دو ساعت خواهد رسید.


پورسیدآقایی در ادامه به ارتقای دو خطه تهران – مشهد به طول ۹۲۶ کیلومتر و برقی و سریع‌السیر کردن این محور اشاره کرد و گفت: این اقدامات در این محور در دست اجرا است و با بازسازی و بهسازی زیر بنا و تامین ناوگان مناسب طی ۴ سال آینده این مسیر به بهره‌برداری خواهد رسید.


وی افزود: رساندن سرعت قطار از ۱۶۰کیلومتر به ۲۰۰ کیلومتر مبنای فعالیت‌های در دست انجام است. ضمن اینکه این مسیر ظرفیت جابجایی ۳۵ میلیون مسافر و ۱۰ میلیون تن بار را دارد و با اتمام این پروژه زمان سیر قطارهای این محور از ۱۰ ساعت به ۶ ساعت کاهش خواهد یافت.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته