دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا مطرح شد؛

چگونگی راه اندازی دانشکده های هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی/ یادگیری عمیق از نیمسال آینده اجرایی می شود

چگونگی راه اندازی دانشکده های هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد اسلامی  یادگیری عمیق از نیمسال آینده اجرایی می شود
معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی درباره نحوه شکل گیری دانشکده هوش مصنوعی توضیح داد. 
کد خبر : 822667

 محمد علی اکبری معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار آموزش و پژوهش خبرگزاری آنا درباره وضعیت پایان نامه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در راستای طرح پایش گفت: در شروع برنامه طرح پایش طبق رصد‌هایی که انجام داده ایم به موفقیت دست یافته ایم، اما قسمت پایانی پایان نامه که مربوط به دفاع دانشجوست هنوز باقی مانده تا میزان کارایی آن در رفع مسائل و مشکلات کشور را اعلام کنیم. 

وی افزود: برنامه داریم تطابق نهایی را روی پروپوزال ثبت می‌کنیم. تطابق اولیه در حال انجام است و داوران به صورت مرتب نظر می‌دهند و نظرات آن‌ها در قالب PDF در اختیار استادان و دانشجویان قرار می‌گیرد و تطابق نهایی در حال دفاع دانشجویان از رساله یا پایان نامه است. 

علی اکبری تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین کار‌های دانشگاه آزاد اسلامی که طی ۳ یا ۴ ماه آینده باید روی آن تمرکز کنیم فعال شدن تطابق نهایی است البته این مورد مربوط به دانشجویان نیست، بلکه خودمان پایان نامه دانشجویان را بررسی کرده و سپس رد یا قبولی آن را اعلام می‌کنیم. 

** ابلاغ دستور العمل تشویقی دانشگاه آزاد برای جذاب‌تر شدن موضوع پایان نامه‌ها 

وی با بیان اینکه در حال بروز رسانی دستورالعمل تشویقی حمایت از پایان نامه‌های دانشجویان برای ابلاغ هستیم، تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود تا امتیاز بهتری در اختیار دانشجویان و اعضای هیئت علمی قرار دهیم و طبق تجربیات ۳ سال گذشته اجرای این عامل باعث جذابیت روند کار خواهد شد. 

** بازنگری برخی دروس قدیمی دانشگاه آزاد

معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: برخی برنامه‌های قدیمی درسی در حال بازنگری هستند. در حوزه یادگیری عمیق چند کار مفصل انجام داده ایم، در ابتدا اقدام به بازنگری سرفصل‌ها کردیم، در این زمینه تصمیم گرفته ایم مثلا تدریس ریاضی دو برای رشته مهندسی مکانیک متفاوت با ریاضی دو رشته شیمی باشد، حدود ۴ ماهی است که آن را شروع کرده و موازی آن دوره یادگیری عمیق برگزار کردیم و در روش تدریس ۳ تا ۴ دوره برگزار کردیم و دوره بعدی در همدان برگزار خواهد شد، اما تمام کشور را نمی‌توانیم پوشش دهیم؛ چرا که برای تحقق آن نیازمند اجرای ۱۵۰ دوره هستیم. 

علی اکبری اضافه کرد: برای تحقق این موضوع کتابچه‌ای را تنظیم کردیم تا استادان در ابتدا آن را بخوانند و فیلم‌هایی را تماشا کنند و سپس در دوره‌ها شرکت کنند، قبل از برگزاری باید محتوا در اختیار دانشجو قرار بگیرد تا بتواند با حضور در کلاس درس بجای آموزش، رفع اشکال و بحث کند؛ بنابراین نیازمند تولید محتوا هستیم که آن را برای دروس فیزیک دو، ریاضی دو و شیمی دو شروع کرده ایم و امیدواریم که تا پایان ماه نیمی از تحلیل محتوا را انجام دهیم؛ چرا که در دروس فنی این رشته‌ها پایه هستند به همین علت از این ۳ درس شروع کرده ایم. 

** آموزش یادگیری عمیق در ۳ رشته از ترم آینده به دانشجویان 

معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: تولید محتوا به صورت یکسان به دانشجویان آموزش داده می‌شود و آن را به کمک ۳ استاد آغاز کرده ایم؛ بنابراین از ترم آینده برای تمام دانشجویان سطح کشور محتوای پکیج یادگیری عمیق ریاضی دو رشته مهندسی، شیمی دو رشته زیست و فیزیک دو رشته مهندسی را در اختیار دانشجویان قرار خواهیم داد و سعی می‌کنیم مسائل مرتبط به رشته آن‌ها را حل کنیم و سپس به سراغ نهایی برگزار کردن امتحانات کشوری خواهیم رفت. 

علی اکبری اضافه کرد: پکیج یادگیری عمیق درسی، دو مدیر کل که شامل مدیر کل برنامه درسی و مدیر کل آموزشی و مدیر برنامه ریزی و فرآیندهاست را درگیر کرده است. ۳۰۰ هزار دانشجو در رشته‌های علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد تحصیل می‌کنند، در این زمینه زیرساخت لازم داریم، فیلم‌های این پکیج با آموزش استادان در سایت دانشگا آزاد ارائه خواهد شد و شاید در مرحله بعدی آن را در سامانه آموزشیار بارگذاری کنیم. 

هوش مصنوعی

** وضعیت تاسیس دانشکده هوش مصنوعی در دانشگاه آزاد 

معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به فعالیت دانشگاه آزاد برای تحقق دانشکده‌های موضوعی اظهار کرد: به تاسیس دانشکده هوش مصنوعی اقدام کرده ایم و در این زمینه می‌توانیم به دانشجویان خارج از این رشته‌ها ابزاری ارائه کنیم تا از هوش مصنوعی استفاده کنند و با مراحل مختلف آن آشنا شده و در رشته تخصصی خود آن را بکار بگیرند و این مرحله هوش مصنوعی برای علم است. 

** کارایی هوش مصنوعی در ۱۰ سال آینده از بمب اتم هم خطرناک‌تر است

وی درباره علم برای هوش مصنوعی که مرحله دوم برای تاسیس دانشکده هوش مصنوعی است، تاکید کرد: در این زمینه دانشجویان رشته‌های خارج از هوش مصنوعی مثلا روان شناسی می‌توانند تاثیر سیستم‌های عصبی بر هوش مصنوعی را به دانشجویان هوش مصنوعی آموزش دهند و گام بعدی هوش مصنوعی برای هوش مصنوعی است که دوره‌هایی را برای تمام دانشجویان برگزار خواهیم کرد و دو مجوز به واحد‌های قزوین و البرز دانشگاه آزاد اختصاص داده ایم تا مقدمات کار را فراهم کنند.

** رشته‌ای به نام هوش مصنوعی در دانشگاه نخواهیم داشت

معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: پیشنهاد نوع دروس برای تدریس در دانشکده هوش مصنوعی را در سایت دانشکده ارائه داده ایم و منتظر انتخاب استادان برای آموزش هستیم و هنوز اجازه راه اندازی دانشکده را صادر نکرده ایم، در صورتی که مراحل بعدی آماده شوند اجازه آن را خواهیم داد، گفتنی است که رشته‌ای به عنوان هوش مصنوعی نخواهیم داشت، بلکه در این زمینه تنها دانشکده داریم و به دانشجویان رشته‌های دیگر مثل روان شناسی هوش مصنوعی آموزش خواهیم داد و اصل داستان مربوط به اولویت قرار گرفتن این رشته است و دروس اختیاری خواهند بود و مازاد نیستند.

علی اکبری اضافه کرد: این مورد برای آینده کاری دانشجویانی که دوره‌های فراگیری هوش مصنوعی را شرکت می‌کنند مهم است و از آنجایی که هوش مصنوعی در دنیا حرف اول را می‌زند؛ بنابراین پا به پای جهان در این زمینه کار خواهیم کرد. 

** زنده شدن رشته‌های علوم پایه به کمک هوش مصنوعی

او درباره رشته‌های علوم پایه گفت: علوم پایه را به کمک هوش مصنوعی زنده خواهیم کرد و بازنگری اساسی در این رشته‌ها انجام شده و در یادگیری عمیق رشته‌های علوم پایه را دخیل کرده‌ایم و باید این رشته‌ها اجرایی شوند تا مشکلات آن‌ها را شناسایی کنیم. 

معاون علوم پایه، مهندسی و کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به موضوع آمایش سرزمینی در دانشگاه آزاد و ساماندهی رشته‌ها اظهار کرد: در دانشکده هوش مصنوعی قم ظرفیتی داریم و قصد ارائه مجوز به آن‌ها را برای فعالیت در این حوزه خواهیم داشت و بر اساس توانمندی آن‌ها دانشکده اختصاص خواهیم داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب