دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 آبان 1401 - 15:30
کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا:

نقش اصلی عمان ارتباط دادن تجاری ایران با سایر مناطق است

نقش اصلی عمان ارتباط دادن تجاری ایران با سایر مناطق است
شفیعی گفت: عمان کشوری نفتی است که در حوزه نفت و انرژی فعالیت می‌کند و نقش اصلی آن ارتباط دادن اقتصادی ایران با سایر مناطق است.
کد خبر : 815866

نوذر شفیعی، کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با آنا در خصوص سفر وزیر امور خارجه عمان به تهران و نقش این کشور در ثبات و امنیت منطقه، اظهار کرد: نقش عمان در واقع تنها در ارتباطِ با ایران وآمریکا و یا دیگر کشورها مطرح نیست بلکه اساساً سیاست خارجی این کشور بر ایجاد ثبات در منطقه خلیج فارس استوار است.

وی ادامه داد: بنابراین، چون این کشور سیاست ایجاد ثبات‌ در منطقه را برای خود قائل است، در کاهش تنش‌هایی که بین کشور‌های منطقه اتفاق میافتد نقش آفرینی می‌کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: کشور عمان به دلیل داشتن دو ویژگی از بروز تنش و درگیری در منطقه خلیج فارس جلوگیری می‌کند.

شفیعی در ادامه افزود: اول این‌که مردم و سیاستمداران عمان به لحاظ فرهنگ سیاسی و فرهنگ عمومی انسان‌های آرامی هستند و بر همین اساس است که سیاست خارجی مسالمت‌آمیزی را دارند.

وی ویژگی دومی که این کشور را به سمت سیاست مسالمت آمیز سوق داده است، قرار گرفتن آن در یک منطقه حساس که از تحولات منطقه‌ای به شدت آسیب می‌پذیرد عنوان کرد.

این کارشناس مسائل منطقه در مورد اقدامات دستگاه دیپلماسی ایران در جهت توسعه تعاملات تجاری با این کشور، اظهار کرد: عمان یک سری ظرفیت‌هایی دارد که آنها خیلی برجسته نیستند، یعنی این کشور یک کشور صنعتی نیست که ما بتوانیم صنایع هایتک (صنایع با تکنولوژی بالا) را از آنجا وارد کنیم.

شفیعی از عمان به عنوان یک کشور نفتی یاد کرد و گفت: این کشور در حوزه نفت و انرژی فعالیت می‌کند، بنابراین از یک جهاتی شاید رقیب ما باشد، اما با این‌حال عمان طی سال‌های اخیر بیشتر به عنوان کشوری مد نظر ایران بوده که از طریق آن می‌شود تحریم‌ها را دور زد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بنابراین از این بُعد به خصوص در جزیره قشم می‌تواند مفید باشد، ولی همانطور که گفتم، عمان ظرفیت بالایی برای مبادلات تجاری با ما را ندارد و بیشتر به عنوان یک کشور میانی می‌تواند نقش آفرینی کند و در واقع نقش اصلی این کشور ارتباط دادن اقتصادی ایران با سایر مناطق است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته